سه‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۱
انتشار اسناد مهم‌تر از نگهداري آن‌هاست

مشاور عالي مركز اسناد ايثارگران گفت: نگهداري و حفظ اسناد ايثارگران، وظيفه مهمي است اما انتشار آن‌ها با اهميت‌تر به شمار مي‌رود. اين مدارك را مي‌توان به شيوه‌هاي متنوع سنتي و مدرن مانند كتاب، بروشور، مجله، لوح‌فشرده و در فضاي مجازي در اينترانت و اينترنت منتشر كرد.-

كيانوش كياني هفت‌لنگ، دبير علمي كارگاه تخصصي مركز اسناد ايثارگران در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به تعريف سند پرداخت و گفت: هر اطلاعي كه از منظر ديداري، شنيداري و نوشتاري، توسط اشخاص حقيقي و حقوقي و يا دستگاه‌هاي دولتي و خصوصي توليد شده و ارزش نگهداري كوتاه مدت يا بلند مدت داشته باشد، سند مي‌ناميم.

وي با اشاره به گسترش دايره حوزه اسناد افزود: اسناد شهدا و ايثارگران‌، ملي‌ترين، تاريخي‌ترين و پراهميت‌ترين اسناد كشور هستند. اين مدارك، گنج‌هايي‌اند كه با زحمت و سختي، رشادت و شهادت به دست آمده‌اند.

مشاور عالي مركز اسناد ايثارگران ادامه داد: ارزش‌ اين اسناد، فوق‌العاده بالاست و از لابلاي آن‌ها مي‌توان، مطالب و پيام‌هاي مهمي مانند لزوم توجه به امنيت و وحدت ملي را‌ استخراج كرد.

كياني گفت: اسناد شهدا، پيام آن‌ها را به نسل‌هاي آينده منتقل مي‌كنند. ما بايد به آثار شهدا نگاه كنيم و هدف آن‌ها از دفاع‌مقدس را به عنوان پشتوانه‌هاي معنوي رشد و توسعه جامعه و همچنين مباني اخلاقي جامعه مورد توجه قرار دهيم.

مشاور عالي مركز اسناد ايثارگران، جوانان و نوجوانان را مخاطب ويژه و اصلي اسناد شهدا و ايثارگران اعلام كرد و افزود: ما اعتقاد داريم كه مجموعه آرشيو اسناد بنياد شهيد، بايد فعاليت‌هاي خود را بيش از پيش افزايش دهد.

وي با تاكيد بر لزوم نزديك شدن مركز اسناد ايثارگران به جامعه پژوهشگران و عموم مردم اظهار كرد: برگزاري نمايشگاه‌ها و دوره‌هاي تخصصي، كنفرانس‌ها و نشست‌هاي ويژه، ايجاد تعامل گسترده با جامعه به خصوص خانواده شهدا بايد در راس فعاليت‌هاي مركز اسناد ايثارگران قرار گيرند.

كيانوش كياني هفت‌لنگ گفت: نگهداري و حفظ اسناد ايثارگران، وظيفه و رسالتي مهم است اما انتشار آن‌ها از همه با اهميت‌تر به شمار مي‌رود. اين مدارك را مي‌توان به شيوه‌هاي متنوع سنتي و مدرن مانند كتاب، بروشور، مجله، لوح‌فشرده و در فضاي مجازي در اينترانت و اينترنت منتشر كرد.

وي افزود: زمينه‌هاي الگوسازي براي نسل جوان، به وسيله اين بستر مناسب فرهنگي فراهم مي‌شود. در واقع آثار برجاي مانده از شهيدان، بستر و زمينه مفيد و موثر براي ترويج فرهنگ و اخلاق اسلامي و انساني است.

دبير علمي كارگاه تخصصي مركز اسناد ايثارگران، اين كارگاه را يكي از موفق‌ترين كارگاه‌هاي سال‌هاي اخير ارزيابي كرد و ياد آور شد: استادان برجسته‌اي در اين كارگاه‌ها حضور داشته‌اند و خوشبختانه، سطحي از دانش و معرفت آرشيوي براي مسوولان اسنادي بنياد شهيد ايجاد شد كه پايه‌هاي بعدي بايد بر اساس آن گذاشته شود و تدوام يابد.

كارگاه تخصصي مركز اسناد ايثارگران و دفتر پژوهش‌هاي فرهنگي بنياد شهيد و امور ايثارگران كه از سوم دي ماه به همت معاونت پژوهش و ارتباطات فرهنگي اين بنياد در هتل كوثر اصفهان آغاز شده، امروز (ششم دي ماه) به كار خود پايان خواهد داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط