چاپ نخست کتاب «تحلیل فرهنگی صنعت» پژوهش و نگارش دکتر محمدامین قانعیراد از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر و روانه بازار نشر شد./
در این اثر، راهبردهای مناسب برای تقویت مشارکت جامعه در زمینههای مرتبط با تصمیمگیری، توسعه و کاربرد فناوریهای نوين ارایه شدهاند.
در واقع، در کتاب «تحلیل فرهنگی صنعت» سعی بر آن است که زمینه برای تحلیل فرهنگی صنعت فراهم شود و در کنار چارچوبها و تحلیلهای اقتصادی، راهی دیگر نیز برای درک و حل موثرتر مشکلات صنعتی شدن کشور که تاکنون عمدتا مغفول ماندهاند، گشوده شود. بر این اساس، بر مفهوم وسیعتری از سیاست فرهنگی تاکید شده است.
بر اساس مطالب كتاب، «به تعبیر برخی صاحبنظران، توسعه در قرن بیست و یکم یا فرهنگی است یا اصلا وجود نخواهد داشت،اما از آنجا که رویکرد رایج در جامعه ما معتقد به ناهمگرایی و تعارض بین صنعت و فرهنگ است و فرآیندهای تولید و مصرف صنعتی را به مثابه تهدیدی برای انسجام و هویت فرهنگی میداند، توسعه صنعتی زمینه تحقق نخواهد داشت و تغییر رویکرد فوق برای برون رفت از وضع موجود ضروری و اجتنابناپذیر است.»
مجموعه حاضر، حاصل تاملات و تتبعات نگارنده براي فراهم كردن مقدمات مفهومي و نظري براي تحليل فرهنگي صنعت است كه گزارش آن در 10 فصل بيان ميشود و با توجه به علايق نگارنده به رويكرد تاريخي، اين تاملات مفهومي و نظري در پيوند با شرايط ايران و تحليل مسائل و پديدههاي موجود صورت ميگيرند. در عين حال، اين كتاب داراي جنبههاي نظري، تحليلي و تجربي است.
نگارنده اين اثر اميدوار است كه شيوه طرح مساله و رويكرد خاص فرهنگي ارايه شده در اين نوشتار بتواند چشماندازهاي جديدي را براي شناخت وضعيت صنعتي كشور و نيز تجزيه و تحليل چالشهاي فرهنگي موجود در اين حوزه فراهم سازد و به مثابه درآمدي بر مطالعات گستردهتر مورد توجه استادان و پژوهشگران قرار گيرد.
چاپ نخست كتاب «تحلیل فرهنگی صنعت» با شمارگان 1000 نسخه، 226 صفحه و به بهاي 30000 ريال راهي بازار نشر شد.
نظر شما