حسینی در گفتوگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: در سالهای اخیر کارهایی در ارتباط با آثار عطار و بهویژه «منطقالطیر» منتشر شده، که بسیار مورد توجه بوده است. از سوی دیگر نقاشیها و طراحیهای متعددی با الهام از آثار عطار خلق شدهاند. تمامی این فعالیتها در جلب توجه مخاطب امروز به ادبیات کهن موثر است.
وی با اشاره به بازنویسی و بازآفرینی آثار عطار ادامه داد: فراموش نکنیم، که بسیاری از کارهای منتشر شده، در زمینه بازنویسی و سادهنویسی آثار عطار بوده است، اما معتقدم بازخوانی آثار او و دیگر بزرگان اهمیت بیشتری دارد. به بیان دیگر تا بازخوانی مجدد این آثار صورت نگیرد، بازنویسی و سادهنویسی هم ممکن نیست.
این پژوهشگر افزود: بازخوانی و خوانش مجدد شاهکارهای ادبی و از جمله آثار عطار سبب میشود، درونمایههای مستور آثار او را که تاکنون کمتر به آن پرداخته شده است، دریابیم.
وی مثالی در این زمینه ارایه کرد و گفت: همواره در کلاسهایم بر بازخوانی آثار تاکید دارم و برهمین اساس نیز در کارگاه نقاشی دانشجویانم در رشته پژوهش هنر، با تاکید بر بازخوانی «منطقالطیر» طرحهایی را در ارتباط با سلوک مرغان از آنها دیدهام، که قابل مقایسه با آثار قبلی نبودهاند.
حسینی در ادامه پیشنهاد دیگری در ارتباط با آثار عطار مطرح کرد و توضیح داد: علاوه بر بازخوانی آثار عطار معتقدم باید به تمامی آثار او مانند اسرارنامه، مناجاتنامه یا الهینامه نیز توجه کنیم و تنها خوانشها معطوف به «منطقالطیر» نباشد.
وی تاکید کرد: باید از رهگذر خوانشهایی نو و از هر زاویهای با توجه به رویکردهای نقد نوین به سراغ آثار ادبی کهن برویم.
این استاد دانشگاه اشارهای به ویژگیهای این متون و آثار عطار داشت و تصریح کرد: اغلب این متون، متنهایی ادبی هستند. عطار نیز هنرمندی است، که با ابزارهای نمادین مفاهیم عرفانی را در منظومههای رمزآلود و سمبولیک خویش جای داده است.
وی در پایان و در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با چه رویکردهایی میتوان به خوانش آثار عطار پرداخت، توضیح داد: بهترین رویکرد، رویکرد نقد اسطورهای، کهنالگویی یا روانشناسانه است؛ چراکه سفر درون در تمام منظومههای عطار وجود دارد. مطالعه این آثار با توجه به رویکردهای نقد اسطورهای نشان میدهد، این داستانها چگونه با مفاهیم امروز ما همخوانی دارند.
25 فروردین در تقویم ایران روز بزرگداشت «عطار نیشابوری» نامگذاری شده است.
پنجشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۹
نظر شما