عظيم حمزهئیان در گفت وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار کرد: آموزش شيوههاي نوين مطالعه در استانها با توجه به عصر ارتباطات براي اجراي نهضت مطالعه مفيد و افزایش کتابخوانی در استانها یک ضرورت است.
وي با بيان اينكه طرح نهضت مطالعه مفيد بايد در جامعه از طريق فراهم كردن بسترهاي لازم و شاداب فرهنگی برای مطالعه کتاب فراهم شود، عنوان كرد: موانع بسياري براي تشكيل نشدن اين نهضت وجود دارد كه مهمترين آن استغناء(همه چيزداني)، برتري فرهنگ شفاهي بر فرهنگ مكتوب و آموزش نديدن افراد براي استفاده بهينه از زمان و روشهاي مطالعه مفيد است.
وي با اشاره به اينكه موانع افزايش سرانه مطالعه در جامعه از جمله استان سمنان، يك معضل همهگير در سراسر کشور است، افزود: نخستين مانع آن ادعاي همهچيز داني (استغناء) از سوي افراد جامعه است و اين تفكر احساس نياز به دانستن، آگاهي و ميل به كتابخواني و مطالعه را از بين ميبرد.
مدیر گروه فلسفه و ادیان دانشگاه سمنان با بياناين كه علاقه مردم به فرهنگ شفاهي، صحبتكردن و تمايل به شنيدهشدن از سوي افراد، آنها را از رفتن به سمت عرصه مكتوب و كتابخواني باز ميدارد، اظهار كرد: متاسفانه جوانان طالب راهحلهاي زودبازده، سريع و بدون تلاش براي به دست آوردن ابهام و پرسشهاي خويشاند و كمتر به سمت كتابخواني براي افزايش اطلاعات خويش و بالا بردن سواد و دانايي خويش گام برميدارند.
حمزهئیان با اشاره به آموزش صحيح كتابخواني با مديريت زمان و مطالعه مفيد همراه با تندخواني و تثبيت مطالب اساسي كتابهاي موردنياز در ذهن افراد جامعه عنوان كرد: مطالعه مفيد بايد به عنوان يك ارزش، يادگيري شود و احساس نياز به مطالعه براي افزيش سواد و دانايي افراد با فرهنگسازي نهادينه شود.
عضو انجمن كتابخانههاي استان سمنان با بيان اينكه كتابخانهها به عنوان يك نهاد مشورتي براي افزايش سرانه مطالعه در استانها فعاليت ميكنند گفت: اجراي طرح نهضت مطالعه مفيد و افزايش سرانه مطالعه بودجه به فراهم آوردن امكانات و فرهنگسازي نیاز دارد.
وي با اشاره به نقش كتابخانهها به عنوان يك نهاد مشورتي در بررسي موانع و ارهكارهاي افزايش سرانه مطالعه عنوان کرد: نهادهاي اجرايي مانند سازمان تبليغات اسلامي، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي و آموزش وپرورش استانها به عنوان نيرويهاي اجرايي، نقش محوري در پيشبرد نهضت مطالعه مفيد دارند و كتابخانهها فقط سهم مشورتي خويش را ادا ميكنند.
حمزهئیان با بياناينكه جمعيت دانشجويي در سمنان يك امتياز بزرگ براي افزايش سرانه مطالعه اين استان محسوب ميشود افزود: استان سمنان با وجود جمعيت گسترده دانشجوي بومي و مهاجر كه بيشتر از تهران، مازندران و خراسان است، از نظر سرانه مطالعه در وضعيت بسيار ايدهآلي به سر ميبرد و اين جمعيت تحصيلكرده آمار سرانه مطالعه در سمنان را افزايش ميدهد.
استاد فلسفه دانشگاه شهرستان سمنان با بيان اينكه مطالعه روزنامه، قرآن، مفاتيح ، ادعيه و مطالعههاي اجباري كتابهاي درسي و آموزشي در آمار سرانه مطالعه نبايد لحاظ شود اظهار کرد: آمار سرانه مطالعه بايد نشانه سواد، آگاهي و دانايي افراد جامعه باشد و دانش و اطلاعات عمومي افراد با انجام مطالعههاي متفرقه، سرانه كيفي مطالعه را افزايش نميدهد.
به عقیده وی، راهكار افزايش سرانه مطالعه و كاربردي كردن آن در برنامهریزیهای فرهنگي استانها نمونهگيري دقيق از جامعه آماري مورد مطالعه با اقشار و سنين مختلف از مناطق متفاوت شهري و روستايي همراه با انجام يك روش تحقيقي درست با ضريب حداكثري 10 درصدي خطاست.
حمزهئیان با اشاره به اينكه آمار سرانه مطالعه در استان سمنان بر اساس آمارگيري سال 89 متغيير است، گفت: آمار سرانه مطالعه در استان سمنان بين هشت، 12 و 14 دقيقه در روز متغيير است اما آمارهاي پژوهشي سرانه مطالعه از سوي جهاد دانشگاهي اين استان در بسياري از مواقع به دليل اشكال در مباحث روشتحقيق، كاربردي نيست.
عضو انجمن كتابخانههاي استان سمنان درباره چگونگي به دست آوردن سرانه مطالعه عمومي و پرهيز از ارايه آمار مطالعه سليقهاي در استانها افزود: درصد عضويت افراد در كتابخانههاي استانها، ساعاتي كه سالنهاي مطالعه مشغول خدماترسانياند و پرسشهاي روزمره از افراد درباره سرانه مطالعه روزانه، نخستين اطلاعات آماري از سرانه مطالعه را مشخص ميكند.
شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۰
نظر شما