شنبه ۸ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۴
صعود انفجاری تعداد کتاب‌‌های کودک و نوجوان

در نخستین هفته‌ی ماه اول پاییز، ۳۵۶ عنوان کتاب برای کودکان و نوجوانان ایرانی به چاپ رسید. چاپ این تعداد کتاب کودک و نوجوان، در ماه‌های اخیر بی‌سابقه بوده است.

ایبنا نوجوان: نخستین هفته‌ی مهر ماه ۳۵۶ کتاب را میهمان بازار کتاب کودک و نوجوان کرد. ۳۵۶ کتابی که بازار کتاب کودک و نوجوان را تکان داد و رکود چاپ کتاب کودک و نوجوان را، در هفته‌های اخیر کنار زد. 

نزدیک به دو ماه است که کتاب‌های کودک و نوجوان، به بالای ۲۰۰ کتاب نرسیده‌اند. در آخرین هفته‌ی شهریور ماه ۱۴۵ عنوان کتاب برای بچه‌های ایرانی چاپ شدند که ۱۴۵ کتاب با توجه به تعداد کتاب‌‌های هفته‌های پیش از آن، امید را در دل مخاطبان این حوزه زنده کرد! چاپ ۳۵۶ کتاب برای بچه‌ها، دایره‌‌ی انتخاب را برای آن‌ها بزرگتر می‌‌کند و باعث می‌شود که قطار این حوزه با سرعت بیشتری حرکت کند. 

آمارهای کتاب‌‌های این هفته: 

از میان ۳۵۶ کتاب این هفته، ۲۳۷ عنوان آن کتاب‌های تالیفی هستند و ۱۱۹ عنوان را کتاب‌های ترجمه تشکیل می‌‌دهند.

فعالترین مولف این هفته حسین مظفر با ۱۳ عنوان کتاب است. در کنار مظفر، بیشترین ترجمه، با ۴ عنوان کتاب در اختیار کتایون محمدی است.

کتاب‌های تجدیدی این هفته، ۲۴۲ عنوان بودند و اختلاف فاحشی با کتاب‌های چاپ اولی داشتند. تنها ۱۱۴ کتاب در این هفته برای نخستین بار به چاپ رسیدند.

سنت ناشران شهرستانی و تهرانی همچنان حفظ شد. ناشران تهرانی این هفته ۳۳۱ عنوان کتاب چاپ کردند که در مقابل ۲۵ کتاب ناشران شهرهای دیگر،‌ فاصله‌ی ۱۳ برابری را نشان می‌‌دهد.  

شمارگان متوسط کتاب‌‌های این هفته سه هزار و ۱۱۳ نسخه و میانگین صفحات ۵۴ است. پایین آمدن صفحات با توجه به رشد تعداد کتاب‌ها نسبت به هفته‌ی گذشته دور از ذهن به نظر نمی‌رسید. میانگین صفحات در آخرین هفته‌ی شهریور ماه، ۷۱ صفحه بود.

ارزانترین و گرانترین کتاب‌‌های این هفته به ترتیب ۵۰۰ و ۳۶ هزار تومان بها داشتند.

«چرا خدا به زرافه‌‌ها گردن داده است؟» نوشته‌ی غلامرضا حیدری ابهری از کارهای تالیفی این هفته و «از پای مارمولک تا نوار چسب جکو» ترجمه‌ی مجید عمیق از آثار ترجمه‌ی این هفته بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط