چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۰
رویارویی ناشران درسی با مشکلاتی ویژه

افزایش بهای روز افزون کاغذ سبب شده تا برخی از ناشران از انتشار کتاب‌ خودداری کنند. در این میان، ناشران کتاب‌های درسی با مشکلات خاصی روبه‌رو شده‌اند.-

 محمد عبادی، مدیر مسوول نشر «عبادی» تبریز در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با بیان این مطلب اظهار کرد: نشر «عبادی» کتاب‌های درسی و دانشگاهی در رشته‌های مهندسی و فیزیک را روانه بازار نشر می‌کند اما به ‌دلیل افزایش بهای کاغذ و بی‌ثباتی بازار، از اردیبهشت ماه کتابی را منتشر نکرده‌ است.

وی ادامه داد: نشر «عبادی» کتاب‌های فراوانی آماده چاپ دارد اما از یک سو، با توجه به شرایط کنونی بازار کاغذ شهامت انتشار آن را ندارد و از سوی دیگر، ما آگاهیم که کتاب‌های درسی تاریخ مصرف دارند چرا که ویرایش‌های جهانی تغییر می‌کند و علم نیز به سرعت در حال تغییر است بنابراین، به عنوان یک ناشر کتاب‌های کمک‌درسی، با مشکلات خاصی روبه‌روییم.

مدیر مسوول نشر «عبادی» تبریز عنوان کرد: در دهمین نمایشگاه کتاب تبریز بسیاری از بازدیدکنندگان به‌ویژه دانشجویان پس از دیدن بهای کتاب از خرید آن صرفنظر می‌کنند و می‌کوشند تا مطالب کتاب موردنظر خود را از اینترنت تهیه کنند یا از آن کپی بردارند. این روند به تدریج به صنعت نشر و تالیف کتاب ضربه‌های مهلکی وارد خواهد کرد.

وی گفت: ما با 110 عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب تبریز حاضر شدیم که 20 عنوان آن چاپ نخست‌اند. با توجه به این‌که افزایش بهای کاغذ بر قیمت نهایی کتاب تاثیر مستقیم دارد، می‌توان گفت که استقبال از دهمین دوره نمایشگاه کتاب تبریز مطلوب نیست.

عبادی اظهار کرد: بسیاری از ناشران عمومی از انتقال به سالن «امیرکبیر» و کاهش بازدیدکنندگان ناراضی‌اند، در حالی که در سالن «پروین اعتصامی» هم تعداد بازدیدها کم است؛ البته مخاطبان کتاب و دانشجویان اگر به کتاب نیاز داشته باشند، تا سالن «امیرکبیر» هم به ‌دنبال آن می‌آیند.

نمایشگاه بین‌المللی و استانی کتاب آذربایجان شرقی از 8 تا 14 مهرماه در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تبریز برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط