یکشنبه ۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۰
واگذاري امتياز واردات كاغذ به ناشران مناطق مرزي كشور

مدير انتشارات رسول شهرستان بندر‌عباس استان هرمزگان گفت: بهتر است دولت سهميه‌اي اختصاصي براي واردات كاغذ ناشران در مناطق مرزي كشور چون بندر‌عباس در نظر بگيرد تا توليد كتاب در اين استان محروم جان دوباره‌ای بگيرد.-

علي بهرام‌شاهي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، عنوان كرد: استان هرمزگان با چالش محروميت روبه‌رو است و دولت می‌تواند با واگذاري صدور مجوز كاغذ به ناشران اين استان، از طريق رونق توليد كتاب و تقويت بازار آن در مناطق مرزي با تهاجم فرهنگي غرب مبارزه و چالش محروم بودن اين استان را به فرصت تبديل كند.

وي بازاريابي و پخش كتاب را معضل بزرگ بازار كتاب ناشران استاني دانست و اظهار كرد: باند‌بازی، آفت پخش كتاب ناشران بندر‌عباس است، زيرا جز اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي كه به عدالت خريد مي‌كند، ساير اداره‌هاي اين شهرستان از طريق رابطه با كتابفروشان، كتاب را خريداري مي‌کنند.

مدير انتشارات رسول افزود: متاسفانه خريد كتاب با وارد شدن به عرصه رابطه از طريق اداره‌هاي اين شهرستان، باعث مي‌شود ناشران در کار پخش كتاب و بازاريابي با مشكل روبه‌رو شوند.

بهرام‌شاهي ادامه داد: به عنوان مثال، كتابي با موضوع حجاب با كيفيت چاپ بسيار بالا از سوي يك اداره مرتبط در بندر‌عباس خريداري نشد اما همان سازمان از يك كتابفروشي، كتابي بسيار نازل‌تر را از نظر چاپ،كيفيت و  محتوا خريداري كرد.

وي با بیان این‌که خريد عادلانه كتاب از ناشران و كتابفروشان و همچنين نداشتن توقع‌هاي غيرمعمول چون تخفيف‌هاي بالا براي خريد كتاب از ناشران، مي‌تواند مشكل ركود بازار كتاب استاني را حل كند و با اشاره به هزينه‌هاي بالاي برپايي نمايشگاه‌هاي كتاب از سوي اداره‌هاي استاني گفت: باند‌بازي براي خريد كتاب از كتابفروشي‌هاي مشخص و در نظر نگرفتن سهميه خريد براي ناشران، باعث رونق دلالي در حوزه خريد كتاب شده است.

بهرام‌شاهي با بيان اين‌كه در مناطق محروم با وجود همه مشكلات توليد كتاب مي‌تواند با نياز‌سنجی و تامين نظر مخاطبان، بازار مناسبي پيدا كند، عنوان كرد: در این صورت، توليد كتاب‌هاي كودك و نوجوان، دانشگاهي و بومي (شناخت جغرافياي طبيعي و فرهنگ فلكلوريك استان) از بازار مناسبي در اين استان برخوردار مي‌شود.

وي درباره توليد كتاب‌هايي با موضوع خليج فارس در اين استان به دليل اهميت‌ سياسي و تثبيت موقعيت جغرافيايي آن در كشور گفت: اکنون توليد كتاب‌ با اين موضوع بيشتر به صورت سفارشي و از طريق اداره‌هاي شهرستان درخواست مي‌شود و بازار فروش داخلي آن به صورت خريد مردمي كم رونق است و بازدهي اقتصادي هم ندارد.

وي با بيان اين‌كه ناشران در اين استان بايد با اصول كتاب‌سازي آشنا شوند، اظهار كرد: تقويت بنيه اقتصادي ناشران، ضرورت وجود چاپخانه‌هاي حرفه‌اي از جمله راه‌اندازي چاپ ديجيتال در اين استان و اهميت دادن به بخش ليتوگرافي و تهيه فيلم و زينك كه مقدمات پيش از چاپ كتابند، عوامل موفقيت انتشار كتاب در مناطق محروم محسوب می‌شوند.

مدير انتشارات رسول با اشاره به طولانی شدن روند صدور مجوز به ویژه در استان‌ها عنوان كرد: تعيين زمان مشخص از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي صدور مجوز كتاب استاني و همچنين امكان صدور غيرحضوري مجوز كتاب از طريق بررسي فايل الكترونيكي آثار مكتوب، در حل اين مشكل بسيار راه‌‌گشاست.

بهرام‌شاهي با بيان اين‌كه سيستم توزيع كتاب در استان‌ها از طريق ورود تشكيلات مردمي تقويت مي‌شود، اظهار كرد: ارسال كتاب به مناطق محروم فقط از طريق نهاد‌هاي دولتي امكان‌پذير نيست و نيازمند ورود بخش خصوصي به اين عرصه است.

مدير انتشارات رسول افزود: روستاييان مناطق محروم كه سال‌ها ممكن است گذرشان به كتابفروشي‌هاي پايتخت استان نيفتد يا كتابي براي مطالعه به دستشان نرسد، فقط از طريق فعاليت نهاد‌هاي مردمي در حوزه پخش مي‌توانند آثار مكتوب درخواستي خويش را دريافت كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط