جمعه ۱۷ آذر ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
برای جذب مخاطب کتاب‌های قدیمی می‌فروشیم

مدیر کتابفروشی «رشد» شهر اهواز در استان خوزستان با اشاره به رکود کاری در این حوزه گفت: برای مقابله با بی‌میلی خریداران برای تهیه کتاب و جذب مخاطب، مجموعه‌ای از کتاب‌های قدیمی را که قیمت مناسبی دارند در کتابفروشی قرار داده‌ایم._

پیام دانش‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: برای این‌که با بحران گرانی کتاب و تاثیر آن بر خریداران مقابله کنم، مجبور شد‌ه‌ام سراغ کتاب‌های قدیمی انبار بروم و آ‌ن‌ها را به کتابفروشی منتقل کنم.

وی افزود: اغلب این کتاب‌ها متعلق به سال 80 و قبل از آن است که عموما قیمت پایینی دارند و در زمان خود با اقبال مناسبی از سوی خریداران روبه‌رو شدند.

دانش‌پور با بیان این‌که کتاب‌های جدید به دلیل افزایش قیمت، کمتر خریداری می‌شوند گفت: این طرح را با توجه به قدرت خرید نه چندان بالای مردم اهواز اجرا کرده‌ام.

وی هر کتابفروشی را مکانی برای بهتر دیده شدن کتاب دانست و یادآور شد: معافیت مالیاتی کتابفروشان از جمله راهکارهایی است که می‌تواند در حل مشکلات فعالان این صنف نقش موثری ایفا کند، زیرا بخش عمده مشکلات این گروه را برطرف می کند.

مدیر کتابفروشی «رشد» گفت: امیدواریم این مصوبه هرچه سریع‌تر مراحل قانونی خود را طی کند و برای کتابفروشان اجرا شود.

وی با اشاره به مشکلات کتابفروشان در پرداخت مالیات، یادآور شد: اگر این موضوع به سرانجام نرسد، ادامه کار در حوزه کتاب به این شکل و شیوه مقدور نخواهد بود و ما مجبوریم از کیفیت خدمات و فعالیت‌هایی که به مخاطبان ارایه می‌دهیم، بکاهیم.

دانش‌پور با بیان این‌که تحمیل بار اضافی بر دوش کتابفروشان موجب می‌شود آن‌ها شکل و فرم کار خود را تغییر دهند گفت: ما 90 کارمند در کتابفروشی خود داریم اما با توجه به محدودیت‌های موجود مجبوریم فروشندگان برخی از بخش‌ها را که فروش کمتری دارند، به اصطلاح از کار مرخص کنیم و با نصف این کارمندان، کار را انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که ما در کتابفروشی رشد به عنوان یکی از معدود کتابفروشی‌های اهواز با آن روبه‌روییم، کاهش میزان فروش کتاب به دلیل گرانی‌های رایج و تاثیر مستقیم آن بر بازار کتاب است، زیرا میزان فروش به دلیل سختی‌های معیشتی تنزل پیدا کرده است و تصور کنید در این فضا بار اضافه‌ای مانند مالیات و ... نیز بر دوش کتابفروش گذاشته شود.

این کتابفروش با بیان این‌که اکنون شش کتابفروشی در شهر اهواز فعالند که وضعیت مناسبی ندارند، خاطرنشان کرد: در این میان، گاهی فروش کتاب در برخی از حوزه‌ها کمتر می‌شود. به عنوان مثال، به طور ویژه در زمینه ادبیات و شعر که افراد برای مطالعه آزاد از این آثار استفاده می‌کنند، کاهش فروش داشته‌ایم.

به گفته وی، فروش در بخش دانشگاهی و کمک درسی خوب بوده که البته در مقایسه با سال گذشته در همین زمان، باز هم کاهش داشته است. علت آن نیز این است که امسال در مقایسه با سال گذشته قیمت‌ها تفاوت خیلی‌زیادی داشته است. اگر پارسال افزایش قیمت وجود داشت، امسال قیمت کتاب علاوه بر سیر صعودی، با جهش نیز روبه‌رو بوده و مخاطبان را از خرید کتاب دلسرد کرده است.

دانش‌پور با ارایه مثالی در این زمینه گفت: قیمت یک کتاب در سال 91 به نسبت سال 90، بین 60 تا 90 درصد افزایش پیدا کرد. به عنوان مثال، اگر قیمت کتابی در سال90 ، مبلغ 10 هزار تومان بود، امسال بین 16 تا 19 هزار تومان افزایش داشته است و وقتی خریدار علت آن را سوال می‌کند، ما نمی‌توانیم جوابی به او بدهیم، یعنی نمی‌شود برای مشتری توضیح داد که هر بند کاغذ چه قیمتی دارد یا مرکب چاپخانه‌ها و چسب صحافی تا چه حدی افزایش قیمت داشته است.

وی ادامه داد: یک خریدار وقتی به کتابفروشی می‌آید، پس از تورق کتاب به نخستین جایی که نگاه می‌اندازد، قیمت پشت جلد است. من بارها شاهد آن بوده‌ام که مراجعه‌کننده پس از این کار، کتاب را برگردانده و سر جایش گذاشته است.

کتابفروشی «رشد» در فضایی به وسعت 550 مترمربع، از سال 1374 در خیابان سلمان فارسی شهر اهواز فعالیت می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط