سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۰
علوم جدید در قالب کتاب نمی‌گنجند

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین گفت: در دنیای امروز علوم و فناوری با سرعت زیادی در حال پیشرفت‌‌اند و نمی‌توان علوم مختلف و جدید را در قالب کتاب درآورد. در آینده‌ای بسیار نزدیک نیز کتابخانه‌ها با شکل سنتی پاسخگوی نیازهای عموم نخواهند بود.-

محمود لالوها در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: افزایش بهای کاغذ ضربه بزرگی به مکتوبات و فرهنگ کتابخوانی وارد کرده در حالی که نیاز جامعه بشری مانند علم روز در حال گسترش است. بنابراین، باید برای تجهیز، تکمیل و راه‌اندازی کتابخانه‌های دیجیتال فعال در سراسر کشور تلاش کرد.

وی با بیان این‌که برای بهره‌برداری از کتابخانه‌های دیجیتال باید زیرساخت‌های آن را توسعه داد، افزود: اکنون تمام کتابخانه‌های استان قزوین به شبکه اینترانت متصل‌اند و با فعالیت پروژه ملی کتابخانه‌های دیجیتال کشور، ‌اعضای کتابخانه‌های ایران و تمام فارسی‌زبانان جهان می‌توانند از منابع این کتابخانه مجازی بهره ‌ببرند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین گفت: برخی موانع نرم‌افزاری و سخت‌افزاری امکان ارایه منابع مکتوب مختلف در کتابخانه‌های دیجیتال را از بین‌برده است و امیدواریم با پیشرفت فناوری‌های دنیای تکنولوژی، این مشکل نیز حل شود.

به گفته وی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در نظر دارد نخستین کتابخانه سرای اهل قلم قزوین به نام «گنجینه معنوی استان قزوین» را افتتاح کنند. اکنون در این کتابخانه آثار بومی نویسندگان و دانشمندان قزوینی، از قرن سوم هجری قمری تا عصر قاجار جمع‌آوری شده‌ است و آثار مولفان بومی قرن معاصر را نیز در این مکان گردآوری خواهند کرد، لالوها در این‌باره عنوان کرد: ایجاد پایگاه اطلاع‌رسانی «قزوین‌شناسی» با محتوای معرفی فرهیختگان قزوینی و آثارشان بسیار مطلوب است و پیش‌بینی می‌شود با استقبال خوبی هم روبه‌رو شود، زیرا این نخستین پایگاهی‌ است که به طور تخصصی به مشاهیر استان قزوین می‌پردازد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط