سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۰
رمانی درباره بازماندگان جنگ لیتوانی در ایران منتشر شد

رمان «میان سایه‌های خاكستری» نوشته روتا سپتيس با ترجمه سيروس قهرماني به چاپ رسید. این کتاب، نخستین رمان سپتیس، نویسنده آمریكایی است که براساس روایت‌های بازماندگان جنگ در لیتوانی نوشته شده است.-

به گزارش خبرگزاری كتاب ایران (ایبنا)، «میان سایه‌های خاكستری»، كتاب پرفروش نیویورك تایمز در سال 2011 و نخستین رمان روتا سپتیس، نویسنده آمریكایی است. 

نویسنده داستان این کتاب را براساس روایت‌هایی نوشته كه از بازماندگان جنگ در لیتوانی شنیده است. 

وقایع داستان «میان سایه‌های خاكستری» در سال 1941 به وقوع می‌پیوندند و لینا، شخصیت اصلی و راوی داستان، خود را برای ورود به هنرستان آماده می‌كند، اما به یكباره زندگی آرام او دستخوش تغییراتی می‌شود. پلیس مخفی شوروی شبانه به منزل خانواده او حمله می‌كنند و مادر و برادر جوانش را به سیبری تبعید می‌كنند. پدر لینا نیز از خانواده جدا شده و محكوم به اعدام است.

سپتیس در این كتاب داستان رنج انسان را روایت می‌كند اما در میان نوشته‌هایش می‌توان نشانه‌های پر رنگی از امید را احساس كرد. شخصیت اصلی داستان در پس آرزوهای از دست رفته نوجوانی‌اش، اكنون برای زنده ماندن می‌جنگد و بهترین راه را درآميختن لطافت هنر و سختي‌هاي زندگی براي كاستن از مشكلات آن می‌داند.

آغاز داستان شرحی از چگونگی دستگیر شدن اعضای این خانواده است كه این‌گونه از زبان «لینا» روایت می‌شود: «مرا در لباس خواب دستگیر كردند. حالا ‌كه به گذشته فكر می‌كنم نشانه‌ها را به خاطر می‌آورم. عكس‌های خانوادگی در بخاری سوزانده شدند، مادر بهترین جواهراتش را در آستر كتش دوخت و پدر از محل كار برنگشت. برادر كوچكم یوناس، مدام سوال می‌كرد. من هم همینطور، اما نشانه‌ها را نمی‌دیدم. تنها بعدها فهمیدم كه پدر و مادرم می‌خواستند فرار كنیم. اما نشد. ما دستگیر شدیم».

رمان «میان سایه‌های خاكستری» اثر روتا سپتیس با ترجمه سیروس قهرمانی در 328 صفحه با شمارگان هزار و 100 نسخه و به بهای 10 هزار و 800 تومان از سوی انتشارات مروارید منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها