پنجشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
تشریح اصطلاحات فقهی در «واژه‌نامه احکام»

کتاب «واژه‌نامه احکام؛ بیان و شرح اصطلاحات کتب فقهی» تالیف وحید علیان‌نژاد، تشریح مجموعه‌ای از واژه‌ها و اصطلاحاتی است که در کتاب‌های فقهی یا سخنان اهل علم به‌کار می‌رود.-

وحید علیان‌نژاد، نویسنده کتاب در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: این کتاب به همراه دو اثر دیگر من با عناوین «احکام ویژه» و «احکام خانواده» در نمایشگاه بیست و ششم کتاب تهران عرضه می‌شود. 

عضو شورای استفتاء دفتر آیت‌الله ‌العظمی مکارم شیرازی درباره ضرورت تالیف این کتاب عنوان کرد: با در نظر گرفتن این موضوع که فهم برخی اصطلاحات و واژه‌های رایج در کتاب‌های فقهی و سخنان بزرگان علمی و دینی برای عموم آسان نیست، با توجه به سوالاتی که به دفتر رسیده‌اند و همچنین با تاکید ویژه آیت‌الله مکارم شیرازی، اقدام به جمع‌آوری و نگارش این واژه‌ها و تشریح آن‌ها در قالب کتاب کردم. 

وی اضافه کرد: این کتاب نوعی لغتنامه ساده است که از طریق آن مردم بتوانند استفتائات و بیانات مراجع عظام و سخنان اهل علم را بهتر درک کنند. در این کتاب پای صحبت مردم نشستم‌ و واژه‌هایی را که بیشترین سوالات درباره آن‌ها بوده است، در حد چند خط و به‌طور اجمال و با بیانی ساده از زبان آیت‌الله مکارم شرح داده‌ام. 

از ویژگی‌های کتاب «واژه‌نامه احکام؛ بیان و شرح اصطلاحات کتب فقهی» رعایت ترتیب الفبایی اصطلاحات است که دسترسی به موارد مورد نیاز و سوال هر فرد را در کتاب آسان‌تر می‌کند. به عنوان مثال، در این کتاب در توضیح واژه جهل مرکب آمده است: «جهل مرکب آن است که شخص نمی‌داند و متوجه نیست و می‌پندارد که می‌داند.» 

نخستین چاپ کتاب «واژه‌نامه احکام؛ بیان و شرح اصطلاحات کتب فقهی» با شمارگان سه هزار نسخه، در 64 صفحه و بهای یک هزار و 700 تومان از سوی انتشارات امام علی‌بن ابی‌طالب (ع) منتشر شده است.

بیست ‌و ‌ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب از 11 تا 21 اردیبهشت‌ماه در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) پذیرای علاقه‌مندان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها