پنجشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۹
فلسفه راه زندگی را به انسان می‌آموزد

غلامحسین ابراهیمی دینانی، استاد فلسفه با اشاره به نقش و جایگاه فلسفه در ساحت‌های مختلف حیات آدمی اظهار کرد: فلسفه راه زندگی را به انسان می‌آموزد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی در جریان همایش بزرگداشت ملاصدرا که روز چهارشنبه، اول خردادماه در مجتمع همایش‌های آدینه برگزار شد، به ارایه سخنرانی در باب «فلسفه و راه زندگی» پرداخت.

وی در ابتدای سخنانش با بیان این‌که به وسیله زبان می‌توان به مرتبه بی‌حدی رسید، اظهار کرد: البته این زبان، زبان علم نیست، چراکه غیرمتناهی با ریاضیات نمی‌شود، بلکه تعریف و محدوده غیرمتناهی در قالب فلسفه می‌گنجد.

ابراهیمی دینانی ادامه داد: بسیاری از مردم فکر می‌کنند که فلسفه ارتباطی با زندگی ندارد و حتی مخرب آن هم است، حتی فیلسوفان را خارج از زندگی دانسته، می‌گویند این قشر اصلا زندگی کردن نمی‌دانند.

استاد بازنشسته دانشگاه تهران با اشاره این‌که اساسا زندگی برای هر کس معنایی جداگانه دارد، یادآور شد: فلسفه در یک جمله ساده فارسی، نگاه دوباره به زندگی است اما پرسشی که در این باب مطرح می‌شود آن است که «حقیقتا چگونه می‌توان به زیستن نگاهی دوباره داشت؟»

این محقق در پاسخ به پرسش یاد شده گفت: نگرش به زندگی در قالب‌های متعددی ممکن است. یک نگاه ساده و ابتدایی است که انسان طی آن محسوسات و مشهورات را می بیند و درک می‌کند اما نگاه دیگر، بهره جستن از نگرشی عاقلانه است که این دیدگاه این موضوع را تبیین می‌کند که مولفه‌ای مانند عادات، «اعتبارِ عاقلانه» در خود ندارند و فلسفه به معنای خاص یعنی ترک عادت.

ابراهیمی دینانی گفت: با این تفاسیر عادات، مشهورات و مسلمات هیچ پایه عقلانی ندارند ولی برخی با همین مولفه‌ها زندگی می کنند ولی باید بگویم اگر آدمی در قالب این محسوسات بماند، منجمد خواهد شد.

وی با بیان این‌که زندگی برای انسان فقط خوردن و خوابیدن صرف نیست، ادامه داد: فلسفه راه زندگی را به ما یاد می‌دهد که همان معقول ثانی است و معقول ثانی نیز همان فلسفه است.

سپس دکتر رسول برجیسیان، استادیار دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر اصفهان به ارایه سخنرانی با موضوع «تعالی زبان، حیات متعالیه» پرداخت.

برجیسیان در ابتدای سخنان خود اظهار کرد: فیلسوفان جدید در بحث زبان به خوبی استدلال کرده‌اند که تفکر بدون زبان ممکن نیست. بنابراین استدلال، این سوال مطرح می‌شود که «آیا همان‌گونه که کلمات بی معنا را تصور می‌کنیم، می‌توانیم معانی بدون کلمه را تصور کنیم؟»

وی در پاسخ به این پرسش عنوان کرد: اگر معنا بدون کلمه امکان‌پذیر نیست و اگر تفکر هم به طور قطع درباره یک معناست، پس تفکر بدون زبان و فهم بدون سخن و زبان امکان‌پذیر نیست. به عبارتی، تفکر و فهم را نمی‌توان از زبان جدا کرد.

استادیار دانشگاه فرهنگیان در ادامه اظهار کرد: در این راستا اگر عالی‌ترین جلوه‌گاه حقیقت انسانی تفکر او باشد و تفکر نیز بدون زبان امکان‌پذیر نباشد و در عین حال هر عمل اختیاری که در سلوک آدمی موثر است، بدون فهم صحیح میسر نشود، در این صورت تعالی زبان، تعالی حیات انسانی است و زبان ظهور حقیقت کامل انسانی است.

برجیسیان گفت: ملاصدرا در این باره به تامل حقیقت مبدا و معاد اشاره کرده است و در واقع، اشاراتی که او به زبان در ظهور عالم خلقت و عالم انسانی دارد، برای ما مبرهن می‌کند که زبان تا چه میزان در تعالی حیات انسانی نقش دارد.

همایش فلسفه و راه زندگی دیروز (1 خرداد 92) در مجتمع فرهنگی آدینه واقع در بزرگراه آبشناسان، بعد از تقاطع ستاری، خیابان شقایق، کوچه بهار برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط