دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۹
سیاستمداران از شیخ اجل مشق سياست بیاموزند

«نسخه‌های شيخ برای سياستمداران» نام کتابی است که به همت شهاب‌الدين طباطبايی از سوی نشر نظر منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «نصيحت الملوك» همان‌گونه كه مولف نامش را «نسخه‌های شيخ برای سياستمداران» برگزیده، نصايح و پيشنهادهای شيخ اجل سعدی به حاكم وقت است كه در قالب رساله‌ای نوشته شده است.
 
مولف در بخشی از کتاب حاضر نوشته است: «به مناسبتی نه چندان خوشايند، فرصتی چند ماهه دست داد تا تنها و تنها با دو كتاب تنها باشم، يكی قرآن كريم كه هربار می‌خواندم لذت‌ام از خواندنش بيشتر می‌شد و ديگری كليات سعدی بود كه اين بار واقعا كل‌اش را خواندم ...»
 
مولف کتاب معتقد است که در كليات سعدی، رساله نصيحت الملوك مهجور مانده، مگر آن‌كه از آن دست توفيق‌های اجباری پيش آيد تا فرصت خواندنش فراهم شود كه من برای كسي آرزو نمیكنم! در آن شرايط تنهايی با خودم قرار گذاشتم برای حاشيه نشين كليات سعدی جا و مكانی برازند‌‌ه‌اش تدارك ببينم و حالا به قول و قرارم عمل كرده‌ام. 

مولف این کتاب نصيحت الملوك را از قسمت‌های پايانی كليات سعدی استخراج کرده، معنی كلمات سخت‌تر و شرح تركيب‌هايی كه نياز به توضيح داشته در همان صفحه بیان کرده است. او درباره سلاطين و شخصيت‌هايی كه نامشان در كتاب آمده شرح مختصری ارایه کرده، همچنين درباره برخی موضوعات پاورقی‌هایی نوشته است. 

این کتاب نصيحت الملوك را مانند بوستان و گلستان كه در باب‌های هشت گانه و 10 گانه‌اند به 6 باب تقسيم كرده است. 

به گفته مولف نسخه‌ای از نصيحت الملوك را بايد به هر سياستمدار و حاكمی هديه داد كه اگر به كار ببندد هديه و موهبتی برای مُلك و ملّت است، مزیتش اين است كه 775 سال پيش شيخ مصلح‌الدين اين حرف‌ها را زده،‌ از آن زمان به اين طرف هم اخلاق حاكمان همان بوده كه بود و هم پند و اندرزها همان، فقط ايهام، ابهام، ايجاز و خلاصه صنايع ادبی آن وقت‌ها بيشتر بوده است! به هرحال اين‌كه در آن زمانه حرف‌هايی مطرح شده كه حالا هم مفيد و سازنده است كارمان را راحت‌تر می‌كند و كسي هم متعرض‌مان نمی‌شود. 

برخلاف نسخه اصلی این مجموعه در شش باب مرد‌ داری، پرهیزگاری و ایمان، دادگری، تدبیر و درایت، کارگزاران و لشگر و اندازه نگه‌داشتن تنظیم شده است.
 
نشر نظر کتاب «نسخه‌های شيخ برای سياستمداران» یا «نصیحت الملوک» را با شمارگان هزار و 800 نسخه در 64 صفحه به بهای 45 هزار ریال منتشر کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها