یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۲
جایزه ادبی شهید آوینی به ناشران هم امتیاز بدهد

سردار علی ناظری، معاون نشر و ادبيات سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌ مقدس سپاه پاسداران معتقد است: اگر مسوولان برگزارکننده جشنواره‌هایی مانند جایزه ادبی شهید آوینی به دنبال تحول در جامعه ادبی هستند می‌توانند امتیازهایی مانند خرید هزار نسخه از اثر منتخب یا ترجمه کتاب برگزیده را برای ناشر قرار دهند._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سردار ناظري در گفت‌وگو با ستاد خبری دومین کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی(جایزه ادبی شهید آوینی)، برداشت کلی خود از این جایزه ادبی را پررنگ شدن بخش مقاومت در صحنه بین‌الملل به نسبت مقاومت در کشور خواند و اظهار کرد: برای پرداختن به موضوع مقاومت نمی‌توان از جریان دفاع مقدس فاصله گرفت؛ چرا که دفاع مقدس ریشه مقاومت مردم ایران است. 

وی ادامه داد: معتقدم بیداری هر فرد یا کشور در مقابل ظلم، مقاومت محسوب می‌شود. بنابراین، مسوولان جایزه ادبی شهید آوینی باید بر روی مفهوم مقاومت بحث و تعریفی جامع از آن ارایه کنند تا ناشر با دقت بیشتر آثار خود را به این دبیرخانه ارسال کند و از سوی مسوولان برگزاری جوایز ادبی دچار موازی‌کاری نشوند.

ناظری درباره برنامه‌های سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس سپاه در تولید کتاب با موضوع مقاومت توضیح داد: کتاب «ناگفته‌های دمشق» که اختصاص به جریان اسارت زائران ایرانی در سوریه به دست گروه‌های تکفیری این کشور دارد، نگارش یافته  و اکنون تالیف دیگر جلدهای آن آغاز شده است. دیگر فعالیت ما در این حوزه ترجمه برخی آثار به زبان انگلیسی و عربی است که مقاومت مردم ایران در طول دوران هشت سال دفاع مقدس را به مخاطب خارجی منتقل می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی تاثیری بر روند تولید کتاب با موضوع مقاومت در سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خواهد داشت یا خیر؟» گفت: این اتفاق تاثیری بر روند جریان نشر نخواهد داشت زیرا به قدردانی از نویسنده خلاصه می‌شود. اگر این نوع جوایز به دنبال تحول در جامعه ادبی هستند باید امتیازهایی را برای ناشر در نظر بگیرند. برای مثال هزار جلد از کتاب منتخب ناشر را بخرند یا اثر منتخب در فهرست آثار ترجمه قرار بگیرد. وجود این نوع امتیازها باعث می‌شود ناشر به دنبال موضوعاتی با عنوان مقاومت برود. 

معاون نشر و ادبيات سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌ مقدس سپاه پاسداران افزود: به‌یقین برگزاری این جشنواره ادبی بی‌فایده نخواهد بود اما اگر مسوولان برگزار کننده این نوع جوایزه ادبی به دنبال اثرگذاری آن در کشور هستند باید ظرفیت‌های جدید را کشف و برای آن برنامه‌ریزی کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط