جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۲ - ۲۲:۲۲
ضعف آثار ارسالی و بی‌بهرگی از بنیان‌‌های غنی

سیامک باقری، عضو کمیته علمی حوزه بیداری اسلامی دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی (جایزه ادبی شهید آوینی) گفت: برای تولید آثار فاخر در حوزه مقاومت و بیداری اسلامی، ورود فعال پژوهشکده‌های دولتی و خصوصی به این عرصه ضروری است.-

باقری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: با وجود این‌که جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی جشنواره‌ای نوپا است و موضوع‌‌های مقاومت و بیداری اسلامی به‌تازگی مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته‌اند، در این دوره از جشنواره هم در حوزه تالیف و هم در حوزه ترجمه، آثار خوبی به دبیرخانه ارسال شد؛ اگرچه به نظر می‌رسد در صورتی که فرصت بیشتری برای تبیین موضوع مقاومت وجود داشت، نویسندگان و پژوهشگران بهتر از وضعیت کنونی کار می‌کردند. 

وی ادامه داد: متاسفانه کتاب‌های ارسال شده به دبیرخانه از این منظر که جهت‌گیری‌های جدید و ابعاد مختلف گفتمان مقاومت را بیان کنند،  عمل کرده بودند. اغلب، درخور و شایسته موضوع مقاومت نبودند؛ به‌گونه‌ای که نه تنها حرف علمی نداشتند بلکه از بنیان‌های نظری غنی نیز  بودند. 

این عضو کمیته علمی حوزه بیداری اسلامی دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی با اشاره به راهکارهای رفع ضعف‌ها و نقایص آثار حوزه بیداری اسلامی گفت: ضعیف‌بودن آثار این حوزه به در دسترس نبودن منابع مرجع برمی‌گردد. بنابراین، مسوولان فرهنگی کشور باید سازوکار‌هایی تعریف کنند تا زمینه دسترسی محققان به منابع دست اول را با هدف تالیف آثار فاخر فراهم کنند.

باقری ادامه داد: متاسفانه اغلب آثار این دوره از جشنواره به روش کتابخانه‌ای تالیف شده بودند، در حالی‌که اهمیت موضوع مقاومت و بیداری اسلامی می‌طلبد که نویسندگان و پژوهشگران در صحنه و در کشورهایی که مباحث مقاومت و بیداری اسلامی را دنبال می‌کنند، حضور داشته باشند و به صورت میدانی با واقعیت‌های گفتمان مقاومت در کشورهای اسلامی آشنا شوند تا بتوانند در راستای تعمیق این گفتمان گام بردارند.

وی عنوان کرد: آثار ارسال شده به دبیرخانه، بیشتر جنبه مقاله‌ای داشتند که در قالب کتاب عرضه شده بودتد. این موضوع چندان جالب نیست؛ چرا که وقتی مقاله‌ها تبدیل به کتاب می‌شوند زمینه ورود نویسندگان غیرمتخصص به عرصه مقاومت و بیداری اسلامی فراهم می‌شود، در نتیجه تولید و انتشار آثار ضعیف را شاهد خواهیم بود.

عضو کمیته علمی حوزه بیداری اسلامی دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی اظهار کرد: در صورتی که پژوهشکده‌های دولتی و خصوصی در حوزه‌های مقاومت و بیداری اسلامی فعالیت داشته باشند و آثار غنی تولید و منتشر کنند، تولید نظریه‌های گفتمان مقاومت و مطالعات این حوزه رونق می‌یابد؛ چرا که اگر نویسندگان به صورت انفرادی در این حوزه فعالیت کنند به دلیل کمبود منابع مالی و دسترسی نداشتن به منابع غنی، ممکن است آثار ضعیف تولید شوند.

باقری به نویسندگان و پژوهشگران حوزه مقاومت پیشنهاد داد در صورت داشتن تخصص لازم، در این حوزه دست به قلم شوند زیرا اگر موضوع در حوزه مطالعات آن‌ها نباشد، مباحث به شیوه‌ نادرست تبیین می‌شوند.

وی عنوان کرد: مسوولان و دست‌اندرکاران برپایی جشنواره باید از متخصصان و افرادی که در حوزه مقاومت و بیداری اسلامی کار کرده‌اند، دعوت و حمایت کنند تا بیش از پیش به این عرصه وارد شوند و تجربه‌های خود را در اختیار نوقلمان این حوزه قرار دهند.

مراسم اختتامیه دومین دوره جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی (جایزه ادبی شهید آوینی) آذرماه سال جاری در تهران برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط