سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۳
89 نکته درباره افسردگی و نشاط در کتاب «نسیمی از بهشت»

کتاب «نسیمی از بهشت» به قلم اسدالله محمدی‌نیا با بیان مسایل روانشناسی اسلامی، به 29 نکته درباره افسردگی، 60 عامل ایجاد نشاط، شادابی و آرامش روحی، راه‌های افزایش عمر، تفسیر کلمات قرآنی مربوط به روح و روان و تاریخچه مختصری از روانشناسی و مکتب‌های روانشناسی می‌پردازد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «نسیمی از بهشت» مباحث روانشناسی را با پیوند دادن به الفاظ مربوط به روح و روان مانند «قلب»، «فؤاد» و «صدر» رابطه قلب روحانی با قلب جسمانی را از دیدگاه قرآن و روایات بررسی کرده است. 

این کتاب در چهار فصل نگاشته شده است. «تعریف و تاریخچه روانشناسی»،«حقیقت روح و روان در قرآن کریم»،«عوامل افسردگی» و «عوامل شادابی» عنوان‌های فصل‌های کتاب را تشکیل می‌دهند. 

نویسنده در فصل نخست با بیان تاریخچه مختصری از علم روانشناسی، مکتب‌های روانشناسی و نظریه‌های روانشناسان مشهور تلاش دارد ابتدا نیاز به استفاده از این علم را تبیین و سپس با استفاده از آیات قرآن و روایات روانشناسی قرآنی را برای مخاطب تبیین و تشریح کند. 

نویسنده بر اساس آیات قرآن ضروریات، عوامل افسردگی و شادابی را دسته‌بندی کرده و عواملی مانند «کینه»، «حسادت» و «تکبر» را از عوامل افسردگی و «ایمان»، «عمل صالح»،«تعقل»، «تفکر»، «خواندن قرآن»،«اخلاق نیک»، و «رعایت حقوق دیگران» را از عوامل شادابی و نشاط بر اساس آیات و روایات می‌داند. 

بر اساس مطالب کتاب «با توجه به این‌که جامعه امروز جامعه‌ای صنعتی است و در جوامع صنعتی افسردگی وبیماری‌های روانی به طور گسترده‌ای شایع می‌شوند و روانشناسان غربی با ارایه مباحث علم روانشناسی مسایلی را می‌آموزند که در برخی موارد با انحرافات فکری همراه است، از این رو نویسنده کتاب تلاش کرده با استفاده از آیات قرآن و روایات برای مخاطب تبیین کند که اسلام، قرآن و آموزه‌های ائمه اطهار(ع) بهترین راه و در واقع تنها راه نجات از افسرگی و وبیماری‌های روانی است.»

کتاب «نسیمی از بهشت» به قلم اسدالله محمدی‌نیا با شمارگان پنچ هزار نسخه در 352 صفحه و به بهای 90 هزار ریال برای نخستین بار از سوی انتشارات سبط اکبر قم منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط