چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۳۸۶ - ۱۴:۳۵
سروده هاي رودكي هسته محتوايي شعر فارسي است

شعر رودكي نه تنها از لحاظ شكلي تاثير زيادي بر شعر فارسي داشته است، بلكه از ديد محتوا و مضمون نيز هسته محتوايي شعر فارسي در قرن هاي بعد محسوب مي‌شود.

دكتر كامل احمد‌نژاد، استاد ادبيات كهن فارسي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: بعد از پيروزي مسلمانان در نبرد با ايران دوره ساساني، حدود دو قرن، ايراني‌ها نه به فارسي شعر سرودند و نه حتي مطلبي نوشتند. 

وي ادامه داد: از نيمه‌هاي قرن اول تا نيمه‌هاي قرن 3، كه از جانب استاد زرين كوب به دو قرن سكوت تعبير شده، آشوب‌هاي زيادي در حوزه اجتماع و سياست در ايران رخ داد. اين دو قرن بسيار پرجنب و جوش و پر آشوب بود تا سرانجام در سال هاي 251 يا 252 قمري، نخستين شعر فارسي سروده شد. 

احمد نژاد با اشاره به اين كه بنا به روايت "تاريخ سيستان"، نخستين شعر فارسي را محمد بن وصيف سيستاني در مدح يعقوب ليث صفاري سروده است، افزود: در 50 سال مانده تا پايان قرن 3، نام چند شاعر با حدود 50 بيت در منابع ما باقي مانده است، از قبيل حنظله بادغيسي، ابوسليك گرگاني و چند شاعر ديگر. 

اين استاد ادبيات در ادامه با بيان تاثير رودكي از آغاز قرن چهار هجري بر شعر فارسي گفت: رودكي در مقطعي به كار شاعري پرداخت كه شعر فارسي نسبت به شعر عربي دچار ضعف بود، چرا كه اعراب از 150 سال پيش از هجرت، شعر موزون و مقفي مي‌گفتند و از سنت شعري نيرومندي به نسبت شعر تازه سال فارسي دري سود مي‌بردند. تا جايي كه شعر شاعراني چون حنظله در برابر سنت شعري اعراب از جانب صاحب نظران ادبي آن دوران بچه‌گانه تلقي مي‌شد. 

وي اضافه كرد:آن كسي كه نشان داد شعر فارسي نيز وجود دارد و مي‌تواند نيرومند باشد، رودكي بود. او كسي بود كه شعر فارسي را تثبيت كرد.شعر رودكي چه به لحاظ كمي و چه به لحاظ كيفي قابل توجه است، اگر چه تعداد كمي از شعرهاي او به دست ما رسيده است. 

احمد نژاد به كتاب "رودكي" كه توسط انتشارات طلايه منتشر شده بود اشاره كرد و يادآور شد: در اين كتاب تلاش كردم با تامل، بحثي تحليلي روي شعر رودكي داشته باشم و به اين نتيجه رسيدم كه شعر او هم به لحاظ فرم و هم محتوا، در شكل‌گيري گرايشات شعري شاعران معاصر و قرون بعد، بسيار تاثيرگزار بوده است. 

وي افزود:رودكي خود مي‌گويد كه قصد من سرودن مدح و غزل است. او با الفاظ آسان و سليس و روان و معاني زودياب مي سرايد. 

احمد‌نژاد در ادامه به بن‌مايه‌هاي تفكر رودكي پرداخت و در اين باره گفت:به نظر من در شعر او، ريشه‌هاي انديشه خيامي را در كنار نوعي حكمت و نيز نصيحت و پندهاي بسيار دلنشين و واقع بين مي‌توان جست‌وجو كرد. 

نويسنده كتاب " تحليل آثار نظامي گنجوي" با اشاره به اين كه رودكي پايه‌هاي شعر فارسي را محكم كرد، يادآور شد: از مهم‌ترين ويژگي‌هاي شعر رودكي، استفاده از فن شخصيت بخشي است. اين در حالي است كه اين فن در شعر معاصران رودكي كمتر به چشم مي‌خورد و ما در شعر معاصر، در آثار افرادي چون فروغ و اخوان و شاملو، با شخصيت بخشي‌هاي زيادي مواجه مي‌شويم. 

احمد‌نژاد با بيان اين كه شعرهاي عاشقانه، مدح و مرثيه هم مي‌توانند از انواع شعر غنايي محسوب شوند، گفت: با اين تعريف، رودكي انواع شعر غنايي را با تنوع كامل منعكس مي‌كند. در شعر او، عرفان به معنايي كه در قرون بعد به كار مي‌رود وجود ندارد، ولي گونه‌اي حكمت خيامي، با محوريت اغتنام وقت و فرصت، مطرح شده است. 

بزرگداشت رودكي آبان ماه امسال به همت بنياد ايران زمين و فرهنگستان هنر برگزار خواهد شد.


نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۶:۱۶ - ۱۳۸۸/۰۸/۲۴
    ممنون از اينكه بهم در تكميل تحقيقم كمك كردين.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها