سه‌شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۷
مسابقه‌اي كه بيش از نيمي از دانش‌آموزان در آن شركت مي‌كنند

محمدرضا مسیب‌زاده از برگزاری مسابقات قرآنی وزارت آموزش و پرورش در مرحله کشوری در 9 رشته خبر داد و گفت: در مردادماه سال جاری این مسابقات در بخش نماز (انشاء نماز، احکام و اذان)، در بخش عترت (نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و مداحی) و در بخش قرآن (قرائت، حفظ و در سطح کشوری تفسیر) برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمدرضا مسیب‌زاده مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری این مرکز که صبح امروز 31 تیرماه برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و مسابقات قرآنی دانش‌آموزان گفت: برخی از فعالیت‌هایی که در گذشته در این اداره انجام می‌شد نقش خود را در وزارت آموزش و پرورش یافته است، اما امسال سه فعالیت جدید و شاخص را در این اداره کل دنبال می‌کنیم؛ نخست طرح تقویت و تعمیق اقامه نماز در مراکز آموزشی و پرورشی است که به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش و امضای رئیس‌جمهور رسید و وزارت آموزش و پرورش نخستین نهاد تهیه‌کننده سند نماز است.

مسیب‌زاده دومین موضوع را اجرای طرحی در بحث عترت با عنوان «مصباح‌الهدی» یا امام‌شناسی دانست و ادامه داد: در این مرحله برشی از زندگی و سیره ائمه (ع) در قالب مطالب انتخاب‌شده به فراخور سنین دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود.

وی سومین موضوع را در بحث قرآن و نهضت ملی حفظ قرآن عنوان کرد و افزود: نخستین نهادی که به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره پرورش 10 میلیون حافظ قرآن لبیک گفت آموزش و پرورش است و در این راستا امسال طرح حفظ موضوعی آیات را برای سال تحصیلی آینده پیش‌بینی کرده‌ایم.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: راه‌اندازی و احیاي 600 مرکز دارالقرآن در کشور از سال تحصیلی آینده از دیگر برنامه‌های این اداره کل خواهد بود.

برگزاری مسابقات قرآن، نماز و عترت در مرداد ماه
مسیب‌زاده به برگزاری مسابقات نماز، قرآن و عترت دانش‌آموزان در سال جاری اشاره کرد و گفت: امسال سی‌ و دومین دوره این مسابقات برگزار می‌شود که در چهار مرحله مدرسه، منطقه، استان و کشور دنبال شده و در مردادماه مرحله کشوری آن برگزار می شود.

وی افزود: هدف این مسابقات ارتقای سطح علمی دانش‌آموزان و استفاده از فرهنگ قرآنی و معرفی آنها به مجامع بزرگ قرآنی است.

به گفته وی، این مسابقات امسال در مرحله کشوری در 9 رشته برگزار می‌شود: در بخش نماز (انشاء نماز، احکام و اذان)، در بخش عترت (نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و مداحی) و در بخش قرآن (قرائت، حفظ و در سطح کشوری تفسیر). 

این مقام مسئول تاکید کرد: سطح این مسابقات بسیار بالاست و بهترین‌های قرآنی کشور در کنار بهترین اساتید و در بهترین فضا در این مسابقات شركت مي‌كنند.

تقسیم‌ مسابقات به دو بخش پژوهشی و آوایی
مسیب‌زاده با بیان اینکه این مسابقات به دو قسمت پژوهشی و آوایی تقسیم‌بندی شده‌اند، گفت: در قسمت پژوهشی مسابقات نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، احکام، انشاء نماز و تفسیر قرآن از تاریخ 12 مرداد تا 20 مرداد ماه در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

وی افزود: در بخش آوایی نیز مسابقات قرائت، حفظ، اذان و مداحی از 22 مرداد تا 30 مرداد ماه در ارومیه برگزار خواهد شد. 

به گفته مسیب‌زاده، بیش از 110 داور مشهور در سطوح مختلف این مسابقات را داوری خواهند کرد که یکی از شرایط داوری این است که آنها سه سال کار داوری انجام داده باشند. 

این مقام مسئول درباره طرح امام‌شناسی به خبرنگار ایبنا گفت: در زمینه فعالیت‌های مرتبط با عترت نزدیک به 3 سال است که در این وزارتخانه فعالیت‌های تشکیلاتی در این حوزه انجام می‌شود. امسال با سفارش موکد وزیر آموزش و پرورش بر آن شدیم تا سیره و روش زندگی امامان معصوم (ع) را در بین دانش آموزان ترویج کنیم.

وی افزود: بر همین اساس متناسب با سن دانش آموزان و در قالب مسابقات کتابخوانی، استفاده از کارهای تحقیقاتی و پژوهشی و ... طرح امام‌شناسی در مدارس اجرا می‌شود.

مسیب‌زاده در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایبنا که چرا 600 مرکز دارالقرآن در کشور کم‌رونق و حتی تعطیل شده‌اند و اکنون با چه هدفی دوباره راه‌اندازی شدند، گفت: چند سالی بود که همیشه متهم بودیم به این‌که کسانی که در مسابقات قرآنی ما شرکت می‌کنند در آموزش و پرورش رشد نیافته‌اند و ما نقشی در این باره نداشتیم. اگرچه این اتفاق نامبارک هم نبود اما آموزش و پرورش بر آن شد تا با تاسیس دارالقرآن‌ها در سراسر کشور، خود بحث آموزش قرآن را دنبال کند.

وی افزود: در مدیریت گذشته این دارالقرآن‌ها کم رونق و حتی بخشی از آن تعطیل شدند و به جای آن 10 هزار مدرسه قرآن در کشور راه‌اندازی شد که به دلیل نوع تشکیلات و مسائل مالی جوابگو نبود. بنابراین ما با هدف جذب علاقه‌مندان و آموزش‌های تخصصی قرآن این دارالقرآن‌ها را به نوعی راه‌اندازی و احیا کردیم.

حضور 6 میلیون دانش‌آموزان کشور در مسابقات قرآنی مدارس
محمدرضا مسیب‌زاده در بخش دیگری از این نشست درباره مجموع نفرات شرکت‌کننده در مرحله ابتدایی و پایانی این مسابقات گفت: مجموعاً 6 میلیون نفر در سال گذشته شرکت کرده‌اند اما امسال هنوز جمع‌بندی نکرده‌‌ایم و اعتقاد داریم بیش از نیمی از دانش‌آموزان کشور در این مسابقات شرکت می‌کنند.

وی افزود: از مجموع 6 میلیون شرکت‌کننده، از هر پایه یک نفر به مرحله پایانی راه پیدا می‌کند که دانش‌آموزان مقاطع راهنمایی و متوسطه هستند. همچنین امسال شاهد حضور بیش از 4 هزار دانش‌آموز در مسابقات قرآن، نماز و عترت آموزش و پرورش هستیم. 

مسیب‌زاده با اشاره به جوایز پیش‌بینی شده برای این دوره از مسابقات گفت: حضور دانش‌آموزان در مرحله پایانی به‌نوعی جایزه است اما اجازه می‌خواهم جوایز را اعلام نکنم؛ به تمام دانش‌آموزان شرکت‌کننده در مسابقات هدیه فرهنگی ویژه اهدا خواهد شد اما به نفرات اول تا پنجم نیز جوایزی اهدا می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که با احیای دارالقرآن‌ها در آموزش و پرورش وضعیت مدارس قرآنی چه خواهد شد، گفت: مدارس قرآن یکی از آرزوهای دیرینه مسئولان کشور بود. آموزش و پرورش عنوان مسئول آموزش عمومی قرآن است و در یک برهه مدارس قرآنی به عنوان کانون قرآنی محله راه‌اندازی شد و به لحاظ موضوعات اعتباری موفق نبود و در سه ترم اول تعطیل شد. اما مدارس ویژه قرآن را راه‌اندازی کردیم که بیش از 2 هزار مدرسه در مقطع ابتدایی هستند و صبغه قرآني آنها بیش از دیگر مدارس قرآنی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها