جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۱
تحولات تازه در صنعت چاپ در راه است

سیصد و نود و سومین ماهنامه فنی، مهندسی صنعت چاپ منتشر شد. در این شماره از ماهنامه، با تحولات تازه در صنعت چاپ از جمله تخصیص درصدی از عوارض واردات محصولات چاپی به صنعت چاپ آشنا می‌شویم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) ماه گذشته طرحی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که در شرایط کنونی شاید بتواند دردی از صنعت چاپ ایران را دوا کند؛ براساس این طرح قرار است 4درصد از عوارض واردات محصولات فرهنگی به حساب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واریز شود.

به این ترتیب هر کالایی که برای واردات خود از این وزارتخانه مجوز دریافت کند، مشمول این قانون خواهد شد. محصولات چاپی بخش گسترده‌ای از این کالاها را شامل می‌شوند که همگی برای واردات خود نیازمند اخذ مجوز از اداره امور چاپ و نشر هستند.

«ورود بازیگران جدید به صحنه چاپ و بسته بندی» عنوان مصاحبه‌ای با محمود برازش، مدیرکل اداره امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در صفحه 37 سیصد و نود و سومین ماهنامه «صنعت چاپ» منتشر شده است. وی در این مصاحبه به تشریح کامل چگونگی اجرای طرح تخصیص درصدی از عوارض واردات محصولات چاپی به صنعت چاپ پرداخته است.

مخاطبان در این شماره از ماهنامه با «محمد طوسی» که از اواخر سال 1370 در امور مالی چاپخانه‌های مختلف اشتغال داشته، آشنا می‌شوند. وی که مدتی مسئولیت یک چاپخانه را برعهده داشت، در این ماهنامه درباره مسائل مالی چاپخانه‌ها، نقش حسابداران و مدیران مالی در کنترل هزینه‌ها و سوددهی آن، دشواری‌های جریان نقدینگی و ریشه مشکلات مالی و زیان‌ده شدن چاپخانه‌ها سخن گفته است.

تیرماه به فصل «مالیات و ارایه اظهارنامه مالیاتی» معروف است. به همين دلیل این شماره از ماهنامه، یکی از مهم‌ترین قوانین نظام مالیاتی یعنی «مالیات بر ارزش افزوده» را از نظر می‌گذراند و ضمن مروری بر مفهوم و پیشینه تصویب آن در ایران و طرح نظر کارشناسان در این مورد، به کم و کیف اجرای آن در صنعت چاپ و چاپخانه‌ها می‌پردازد.

«فلکسو» از چاپ‌های صنعتی رو به رشد کشورهای درحال توسعه و به‌ویژه ایران است که دانش عرضه‌کنندگان آن ارتباط مستقیم با کیفیت نهایی محصول چاپی دارد. افزایش اطلاعات فنی کارکنان چاپخانه‌های فلکسو یک پیش‌شرط تضمین حفظ کیفیت و ماندگاری سفارش‌هاست. «ارزیابی ویژگی‌های مرکب، در چاپ فلکسو» عنوان مطلب دیگری از این ماهنامه است که خلاصه‌ای است از یک تحقیق جامع که به موضوع مرکب‌های چاپ فلکسو اختصاص دارد و هدف آن افزایش سطح اطلاعات کارکنان مرتبط با چاپ فلکسو است.

سیمای صنعت چاپ در استان همدان، در این شماره از ماهنامه صنعت چاپ ارایه شده است؛ این موضوع با عنوان «مشکل زیاد دارد، اتحادیه ندارد» در صفحه 72 این ماهنامه خواندنی است. در این بخش از ماهنامه مطالبی از قبیل «تاثیر منفی تحریم‌ها و شرایط اقتصادی نامناسب بر صنعت چاپ استان همدان کاملاً مشهود است»، «اندر دلایل کوچ»، «تعطیل و نیمه تعطیل در شرایط بد اقتصادی برای چاپخانه‌ها»، «به دلیل نبود نیروی انسانی متخصص در استان، ما مجبور به جذب نیرو از تهران شدیم»، «تهرانی‌ها کار همدان را چاپ می‌کنند، همدانی‌ها کارهای تهرانی‌ها را!» و «اندر تعارض رکود و سرمایه‌گذاری» ارایه شده است که خواندن هرکدام از آن‌ها خالی از لطف نیست.

سیصد و نود و سومین ماهنامه فنی، مهندسی صنعت چاپ با صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «مرتضی کریمیان» در 192 صفحه برای علاقه‌مندان منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها