یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۳
بهداروند: اغلب مؤلفان کتاب‌های درسی از سواد ادبی و اجتماعی دوران معاصر محرومند/چرا از شاملو،‌ خانلری یا ابتهاج خبری در کتاب‌های درسی نیست؟

اکبر بهداروند، شاعر اهل بیت می‌گوید: «چرا نباید آثاری از زنده‌یاد شاملو، هدایت، چوبک، خانلری، فروغ فرخزاد و هوشنگ ابتهاج در کتاب‌های درسی منتشر شود؟ گویا مؤلفان کتاب‌های درسی غیر از چند شاعر انقلاب، هنرمند دیگری را نمی‌شناسند.» به باور این شاعر، مؤلفان کتاب‌های درسی از سواد اجتماعی و ادبی دوران ما محروم‌اند و در کار تألیف کتاب‌های درسی هم فردگرا رفتار می‌کنند.

بهداروند به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: چه اشکالی دارد که آثار شاعران و نویسندگان پیشرو معاصر از زمان مشروطه تا امروز در کتاب‌های درسی چاپ شود. به گمانم کسانی که با چاپ آثار درخشان در کتاب‌های درسی مخالفند، خودشان کم‌سوادند. چرا نباید آثار هدایت و چوبک و خانلری را در کتاب‌های درسی دبیرستان آورد؟

این شاعر افزود: دانش‌آموز، معلم و استاد دانشگاه ما ارکان عروضی کتاب دکتر خانلری را نمی‌دانند. به دلیل همین عدم آگاهی است که با مبانی سست و اندیشه‌های بی پایه و بدعت‌گذارانه روبه‌روییم. متأسفانه مؤلفان کتاب‌های درسی از سواد اجتماعی و ادبی دوران ما محروم‌اند و در کار تألیف کتاب‌های درسی هم فردگرایند. معتقدم باید از آثار درخشان اهل قلم که در این 100 سال صاحب اندیشه‌اند و قلم زده‌اند در کتاب‌های درسی به نحو احسن استفاده کرد.

وی اضاقه کرد: ذبیح‌الله صفا در کتاب خود به اشتباه کتاب «عرفات» را نوشته بیدل دانسته و مؤلفان ما نیز همان اشتباه را تکرار می‌کنند. آنها به جای این‌که از آثار و افکار کسانی که مطالب اشتباهی درباره ادبیات نوشته‌اند، استفاده کنند باید به اطلاعات دقیق دسترسی بیابند نه این‌که اشتباهات قبلی را تکرار کنند.

این پژوهشگر ادامه داد: اوایل انقلاب از استاد شفیعی استفاده کردند و ادبیات تا سال 1365 وارد کتاب‌های درسی شد، اما از سال 65 به این سو سلسله‌ای از آدم‌های کم سواد مسئول کتاب‌های درسی شدند. اشخاصی که کتاب‌های درسی را تألیف می‌کنند، فقط چهار یا پنج شاعر انقلاب را می‌شناسند و بقیه را از خط‌کشی‌های خود بیرون می‌کنند؛ در حالی که ادبیات جهان‌شمول است و نمی‌توان آن را به افراد خاصی منحصر دانست.

صاحب کتاب «کلیات محتشم کاشانی» گفت: چرا نباید از آثار زنده‌یاد احمد شاملو، فروغ فرخزاد، سیاوش کسرایی، هوشنگ ابتهاج و همه شاعرانی که زندگی‌شان را صرف ادبیات کردند، در کتاب‌های درسی بهره برد؟ معمولاً سیاست‌های کلی به این موضوع برمی‌گردد که مؤلفان کتاب‌های درسی سعی می کنند تنها از شاعران همسو با اندیشه‌شان نام ببرند و آثار آنها را چاپ کنند. مؤلفان کتاب‌های درسی معمولاً نسبت به ادبیات معاصر شناخت درستی ندارند.

پیشینه این پرونده در خبرگزاری کتاب:
نظر اسماعیل امینی، مهدی غبرایی، ابوتراب خسروی، محمدهاشم اکبریانی، جواد مجابی، نعمت الله سلیمانی، سیروس نیرو، حمیدرضا شکارسری، نوش‌آفرین انصاری، محمدمهدی رسولی، عباس جهانگیریان، شهرام اقبال‌زاده، عباسعلی براتی‌پور، سیامک گلشیری وجعفر ابراهیمی(شاهد) را در این باره بخوانید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط