سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۸
منشی‌زاده: انتشار آثار ضعیف در نظام آموزشی موجب گمراهی بچه‌ها می‌شود/ شیوه فعلی تالیف کتاب‌های درسی دوامی ندارد

کیومرث منشی‌زاده، شاعر گفت: مؤلفان کتاب‌های درسی فکر می‌کنند اگر از چند نویسنده و شاعر متوسط یا ضعیف اثری به چاپ برسانند به جایی برنمی‌خورد، اما واقعیت این است که آنها با این کار جلو نام و تاثیرگذاری نویسندگان و شاعران شناخته شده را می‌گیرند. در واقع چنین روشی مسیر شناخت ادبیات را مسدود می‌کنند و به این شیوه بچه‌ها گمراه می‌شوند، هرچند به گمانم این شیوه دوام چندانی نخواهد داشت.

منشی زاده به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: «گلستان» سعدی از جمله کتاب‌هایی است که می‌توان بخش‌های درخشانی از آن را برای چاپ در کتاب‌های درسی دبیرستان انتخاب کرد. گلستان سعدی نثری ساده و سهل و ممتنع دارد که هر کدام از باب‌هایش می‌تواند برای بچه‌ها آموزنده باشد.

شاعر مجموعه شعر «ساعت سرخ در ساعت 25» اضافه کرد: سعدی در جایی از پدرش نقل می‌کند و می‌گوید هر جا می‌رفتم همه به احترام پدرم به من هم احترام می‌گذاشتند. چنین سخنانی حتی برای بچه‌های ابتدایی هم جذاب است و می‌توان گزیده‌هایی از این آثار را در کتاب‌های دبستان هم آورد.

منشی‌زاده که به دلیل به کاربردن اعداد و ارقام و فرمول در شعرهایش به «شاعر ریاضی» شناخته شده است، توضیح داد: یادم است که صحبت‌های معلمانم از سعدی باعث شد که به گلستان علاقه‌مند شوم. کتاب‌های درسی باید درخشان‌ترین آثار نویسندگان پیشگام و پیشرو را به بچه‌ها معرفی کند. البته این کار مستلزم هیأتی است که بدون اعمال سلیقه و گرایش به نام نویسنده‌ای بهترین آثار را از کارهای بهترین نویسندگان و شاعران انتخاب کنند و در کتاب‌های ادبیات جای دهند.

منشی‌زاده یادآور شد: سال‌های دبستان بهترین دورانی است که می‌توان بچه‌ها را با طنز آشنا کرد. طنز واقعی با هجو و هزل متفاوت است. اگر بچه‌ها طنز واقعی را بخوانند قضاوتشان نسبت به کسی که طنز را نمی‌شناسد متفاوت خواهد بود.

وی افزود: مؤلفان کتاب‌های درسی فکر می‌کنند اگر از چند نویسنده و شاعر متوسط یا ضعیف  اثری به چاپ برسانند به جایی برنمی‌خورد اما واقعیت این است که آنها با این کار جلو نام و تاثیرگذاری نویسندگان و شاعران شناخته شده را می‌گیرند. در واقع با این کار مسیر شناخت ادبیات را مسدود می‌کنند و به این شیوه بچه‌ها گمراه می‌شوند اما به گمانم این شیوه دوام چندانی نخواهد داشت.

منشی‌زاده متولد سال 1317 کرمان است. این شاعر را بیشتر با عنوان بنیانگذار شعر ریاضی در ایران می‌شناسند. از کتاب‌های او می‌توان به مجموعه شعر «قرمزتر از سفید» و مجموعه طنز «از روبه‌رو با شلاق» اشاره کرد. او در سال‌های اخیر به سرودن شعرهایی موسوم به شعر رنگی روی آورده‌است. «ساعت سرخ در ساعت25» نام گزینه اشعار وی است که در سال 87 از سوی انتشارات نگیما منتشر شد. 


پیشینه این پرونده در خبرگزاری کتاب:
نظراسماعیل امینی، مهدی غبرایی، ابوتراب خسروی، محمدهاشم اکبریانی، جواد مجابی، نعمت الله سلیمانی، سیروس نیرو، حمیدرضا شکارسری، نوش‌آفرین انصاری، محمدمهدی رسولی، عباس جهانگیریان، شهرام اقبال‌زاده، عباسعلی براتی‌پور، سیامک گلشیری، جعفر ابراهیمی(شاهد)  اکبر بهداروند  و کامران شرفشاهی را در این باره بخوانید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط