عمده ماموریت سالن ناشران دیجیتال، فراهم آوردن فرصتی برای عرضه و معرفی فعالیتهای ناشران و پایگاههای قانونی عرضه کتابهای الکترونیک است، اما عملا بخش عمدهای از فضا در اختیار سیدیفروشها قرار گرفته است.
در غرفه نشر دییجتال که ماموریت اصلی آن ارائه فضا به ناشران دیجیتال برای عرضه ایبوک و کتابهای الکترونیک است، بیشتر از هر چیز بساط و کاسبی سیدیفروشها داغ است. کسانی که به اسم نشر دیجتال عملا محتوایی غیر مرتبط را عرضه میکنند و ربطی به کتاب ندارد.
در فضای نشر ایران، ناشران ایبوک بیشتر از گذشته فعال شدهاند، در این حوزه سرمایهگذاری کردند و با رعایت ضوابط و شرایط به عنوان یک کسبوکار در عرصه نشر، فعالیتشان را مدتی است آغاز کردهاند. در شرایطی که بیش از دهها میلیون تلفن هوشمند در دست شهروندان ایرانی هست، در صورت حمایت و تبلیغ آثار ایبوک میتوان به افزایش کتابخوانی از رهگذر افزایش تقاضا برای کتابهای قانونی الکترونیک بیشتر از گذشته امیدوار بود، به شرطی که در رویداد مهم نمایشگاه کتاب تهران، با در اختیار گذاشتن فضای نشر دیجیتال به ناشران ایبوک بیشتر از گذشته از این صنعت نوپا در نشر کتاب ایران حمایت کرد.
بخش رسانههای دیجیتال این دوره از نمایشگاه در سه سالن G1،G2 و G3 میزبان علاقهمندان به این صنعت نوین و رو به رشد است. نارضایتی از جانمایی و استقرار در زیر چادر، نخستین و مهمترین گلایه ناشران این بخش است.
محمد صدوقی، مدیر کتابخوان و کتابفروشی الکترونیک «طاقچه» در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا درباره حضور در نمایشگاه گفت: بهترین امکانات در اختیار ناشران عمومی در سالنهای «سه قلو» قرار گرفته و ما از جانمایی ناشران دیجیتال ناراضی هستیم.
وی معتقد است که فعالیت ناشران دیجیتال بیش از ناشران چاپی یا سنتی در جریان تقویت فرهنگ کتابخوانی موثر است، بنابراین این ناشران تخصصی باید در کنار ناشران چاپی در سالنهای سهقلو جانمایی شوند.
این ناشر کتابهای الکترونیک میگوید که اگر سال آینده هم وضعیت اینگونه باشد، مطمئن نیستم که در نمایشگاه حضور خواهیم داشت یا خیر.
به اعتقاد این فعال نشر ایبوک، بیتوجهی به فعالیت قانونی ناشران دیجیتال بیتردید به ضرر ناشران چاپی است. وی در اثبات این ادعای خود به توزیع تبلیغات چاپ غیرقانونی کتاب در سطح «شهرآفتاب» اشاره میکند: بسیاری از کتابها در مقاطع مختلف از سوی سایتهای متعددی سرقت شده و نسخه پیدیاف آنها بهصورت غیرقانونی و بدون رعایت حقوق مولف و ناشر عرضه شده است. اکنون با افزایش شمار پایگاههای قانونی عرضه کتابهای ایبوک و از طرفی مسدود شدن سایتهایی که دزدی میکردند، انتظار میرود بیشتر از قبل حقوق مولفان و ناشران حفظ شود و این مستلزم آن است که مردم در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب با پایگاههای قانونی عرضه ایبوک آشنا شوند!
مدیر کتابخوان و کتابفروشی الکترونیک «طاقچه» معتقد است که برخی از ناشران چاپی چندان استقبالی از نشر ایبوک نمیکنند و لابد نگاه و اراده آنها در اینکه ما در بخش ناشران عمومی حضور نداشته باشیم، بیتاثیر نیست.
صدوقی در اثبات سوددهی همکاری ناشران چاپی با فروشگاههای قانونی کتاب گفت: 70 درصد از سود فروش کتاب در «طاقچه» به ناشر اختصاص دارد، بنابراین میپرسم، آیا ادامه حیات ناشران دیجیتال به نفع ناشران چاپی است یا فروشگاههای غیرقانونی کتاب؟ تا زمانی که نگاه ویژه از سوی مسئولان به ناشران دیجیتال جلب نشود، چندان نمیتوان به آینده این نشر امیدوار ماند. ناشران دیجیتال با توجه به پیشرو بودن در عرصه نشر، باید نخستین ناشرانی باشند که در رویداد فرهنگی نمایشگاه کتاب جانمایی میشوند.
مجید شریفی، عضو هیات مدیره «کتابراه» نیز بر این نکته تاکید دارد و امیدوار است سال آینده کنار ناشران چاپی به عرضه آثار بپردازند.
وی در توصیف وضعیت بازدیدکنندگان در مواجهه با بخش ناشران دیجیتال میگوید: بازدیدکنندگان بعد از خرید و بازدید از بخش ناشران عمومی هنگام خروج با بخش ناشران دیجیتال مواجه میشوند. بنابراین به نظر میرسد در دومین تجربه برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب شاهد ریزش بازدیدکننده باشیم.
مجید قاسمی، مدیر نشر الکترونیک فیدیبو از فضایی که در اختیار ناشران دیجیتال قرار گرفته، گلهای ندارد، اما میپرسد: آیا فضایی برای جانمایی ناشران دیجیتال متخصص حوزه کتاب در سولههای سهقلو وجود ندارد؟ به احتمال زیاد برای این پرسش دو پاسخ وجود دارد؛ نبود فضای کافی یا فقدان دانش.
جواد موحد، مسئول اجرایی بخش ناشران دیجیتال سیاُمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران هم از کاهش میزان بازیدکنندگان از این سالن نسبت به دورههای قبل خبر میدهد.
وی همچنین درباره جانمایی ناشران دیجیتال در سالنهای سه قلو در دوره بعدی نمایشگاه کتاب، اظهار کرد: درباره جانمایی ناشران دیجیتال شورای سیاستگذاری نمایشگاه تصمیمگیری میکند. وی پیشبینی کرد که عرضهکنندگان ایبوکها، سال آینده در فضای مسقف و کنار ناشران چاپی جانمایی شوند.
موحد، فضای محدود را مهمترین دلیل استقرار ناشران دیجیتال زیر چادرها و نزدیک به در خروجی شهرآفتاب اعلام کرد و گفت: در مقایسه با سال گذشته، میزان بازدید از بخش ناشران دیجیتال کاهش پیدا کرده است.
نظر شما