چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸
نمایشگاه‌های خیابانی طرح‌های تخفیف فصلی را مختل می‌کند

مدیر کتابفروشی «کافه آیه» با بیان این مطلب که کتابفروشان نباید توپ را به زمین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیندازدند بر لزوم مشارکت نهاد‌های و ارگان‌های مختلف در طرح‌های تخفیف تاکید کرد.

سید احمد سیدی، مدیر کتابفروشی «کافه آیه» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره دومین طرح «پاییزه کتاب» درباره این طرح گفت: در چند سال گذشته طرح‌های تخفیف کتاب از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده، اما به نظر می‌رسد که طرح‌های تخفیف فصلی برای کتابفروشان موثر‌تر است.
 
این کتابفروش که «عیدانه کتاب» نخستین تجربه حضورش در این طرح است با انتقاد از ناهماهنگی برخی ارگان‌‌های مرتبط با طرح‌های تخفیف فصلی گفت و ادامه داد: برگزاری نمایشگاه‌های کتاب با تخفیف‌های 50 درصد در سطح شهر از سوی سازمان‌ها‌ و ارگان‌های مختلف در اجرای طرح‌های تخفیف اختلال ایجاد می‌کند؛ بنابراین به نظر می‌رسد در اجرای بهتر این طرح‌های تخفیف، نفش هماهنگی در نهاد‌هایی مانند اداره اوقاف یا آموزش و پرورش موثر است. به‌عنوان کتابفروش، معتقدم که نمایشگاه‌ها نباید همزمان با طرح‌های تخفیف فصلی برگزار شود.     
 
سیدی با تاکید بر تفاوت کیفی کتاب‌های نمایشگاه‌های خیابانی و کتابفروشی‌ها افزود: در حالی‌که  تخفیف 20 درصدی در طرح‌های فصلی پیش‌بینی شده اما طیف وسیعی از مشتریان توانایی تحلیل بین کیفیت کتاب کتابفروشی‌‌ها و نمایشگاه‌های خیابانی که به تتخفیف 50 درصدی را ندارد به عبارت دیگر مشتری با نگاه تجاری به طرح‌های تخفیف نگاه می‌کند. عرضه لوازم‌التحریر نتیجه  افزایش نمایشگاه‌های خیابانی است.
 
مدیر کتابفروشی «کافه آیه» در ادامه زمان شروع تبلیغات اجرای طرح‌های تخفیف فصلی را با اهمیت دانست و تاکید کرد که زمان اطلاع‌‌رسانی‌ها در جلب مشتری بسیار با اهمیت است. به گفته  سیدی، تبلیغات زود‌هنگام موجب ریزش مشتری می‌شود؛ به‌عبارت دیگر شروع تبلیغات یک یا دو ماه قبل از آغاز طرح باعث می‌شود تا مشتری برای استفاده از تخفیف به کتابفروشی مراجعه نکند بنابراین به نظر می‌رسد که بهترین زمان برای اطلاع‌رسانی چند روز قبل از شروع طرح است.  

سیدی در ادامه با پیشنهاد مشارکت ادارات دولتی و غیردولتی در اجرای طرح‌های تخفیف فصلی گفت: می‌توان با اهدا بن‌کارت‌ تخفیف از سوی ادارات مختلف کارمندان را وارد طرح‌های تخفیف کرد؛ با وجود تخفیف‌های 50 درصدی برخی نمایشگاه‌های خیابانی،  تخفیف 20 درصدی طرح، چندان برای مخاطب عام نمود ندارد.   

مدیر کتابفروشی «کافه آیه» به تجربه شخصی خود در ایجاد ارتباط با وزارت ورزش و جوانان برای اهدا بن به کارمندان این وزارتخانه و خرید از کتابفروشی «کافه آیه» اشاره و تاکید کرد که این نوع رایزنی‌ها از یک سو موجب افزایش مشتری و از سوی دیگر تاکید بر جایگاه کتابفروشی به‌عنوان تنها مکان برای خرید کتاب است.
 
سیدی در ادامه اجرای طرح‌های تخفیف فصلی را حمایت نهاد‌های متولی در حوزه نشر دانست و گفت که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه خانه کتاب تنها حمایت‌کننده هستند و گام بعدی را کتابفرشان باید بردارند به‌‌عبارت دیگر کتابفروشان هستند که مشتری را حفظ می‌کنند بنابراین نباید همیشه توپ را به زمین ارشاد انداخت.
 
این فعال حوزه نشر با بیان این مطلب که کتابفروش بازیگر اصلی در طرح‌های تخفیف فصلی است ادامه داد که کتابفروش باید به‌گونه‌ای عمل کند تا در خارج از زمان طرح نخفیف مشتری داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها