با آنکه در سخنان اولیه برخی مقامات، خرابکاری در هواپیما محتمل دانسته شده بود، هاشمی رفسنجانی در یادداشتهای خود در روز بعد از حادثه نوشته است: «تحقیقات نشان میدهد که سقوط هواپیما به احتمال قوی خرابکاری نبوده است.» (اکبر هاشمی رفسنجانی، عبور از بحران (کارنامه و خاطرات سال 1360)، به اهتمام یاسر هاشمی، تهران: نشر معارف انقلاب، چاپ نهم 1386، ص 254)».
در جلد پانزدهم از مجموعه «روزشمار جنگ ایران و عراق» با عنوان «شکستن محاصره آبادان» سقوط هواپیمای c130 چنین آمده است:
«هواپیمای نظامی سی 130 که حامل 40 سرنشین از جمله 5 فرمانده ارشد نظامی سپاه و ارتش، 27 نفر از مجروحان عملیات ثامنالائمه (ع) و پیکر 32 تن از شهیدان این عملیات بود در مسیر پرواز اهواز ـ تهران در منطقه کهریزک در جنوب تهران سقوط کرد.
در این حادثه که ساعت 59: 19 امروز در 17 مایلی فرودگاه مهرآباد و در جنوب غربی کهریزک اتفاق افتاد، یکباره هر 4 موتور هواپیما بهدلیل نامشخص و مشکوک خاموش شدند. خلبان کوشید هواپیما را در همان منطقه به زمین بنشاند. چرخهای هواپیما بهوسیله دستگیره دستی باز شد و هواپیما در زمین ناهموار فرود آمد، اما پس از مسافتی حدود 270 متر، به دلیل ناهمواری زمین، نداشتن تعادل و برخورد بال چپ به زمین، هواپیما متلاشی شد و آتش گرفت.
در این سانحه، تیمسار سرتیپ ولیالله فلاحی، جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش، سرهنگ موسی نامجو، وزیر دفاع و نماینده امام در شورای عالی دفاع، سرهنگ جواد فکوری، مشاور ستاد مشترک ارتش و فرمانده پیشین نیروی هوایی ارتش، یوسف کلاهدوز، قائممقام فرمانده کل سپاه پاسداران و محمد جهانآرا، فرمانده سپاه پاسداران خرمشهر و تعدادی دیگر از سرنشینان هواپیما شهید شدند و 27 نفر از آنان با کمک اهالی محل و مأموران نجات یافتند.»
«روزشمار جنگ ایران و عراق» مجموعهای است که از سوی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در 57 جلد کتاب پیشبینی شده و بازه زمانی 23 بهمن 57 تا پایان جنگ و پذیرش قطعنامه را شامل میشود. کتاب پانزدهم از این مجموعه با عنوان «شکستن محاصره آبادان» به قلم یدالله ایزدی، راوی و تاریخنگار جنگ و مسئول تاریخ شفاهی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس تدوین شده که برههای حساس و تاثیرگذار از تاریخ دفاع مقدس (1 مرداد تا 14 مهر 1360) را دربر میگیرد.
نظر شما