چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۷ - ۱۳:۲۴
کتاب "حقوق بشردوستانه در جنگ ایران و عراق" بررسي شد

نشست نقد و بررسی كتاب "حقوق بشردوستانه در جنگ ایران و عراق" نوشته نعمت‌الله پورمحمدي، عصر شانزدهم مهر در پايگاه اطلاع رساني جنگ مرکز اسناد دفاع مقدس برگزار شد._

به گزارش خبرنگار خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) در اين نشست مجيد نداف، سيد احمد ميرزايي، محمود يزدان‌فام و نعمت‌الله پورمحمدي، نويسنده كتاب "حقوق‌ بشردوستانه در جنگ ايران و عراق" سخن گفتند. 

نعمت‌الله پورمحمدي، نويسنده كتاب "حقوق‌ بشردوستانه در جنگ ايران و عراق" گفت: دو نظريه متفاوت و متضاد "توسل به زور و به كارگيري قدرت" و" منع توسل به زور و تحريم جنگ" فراز و نشيب هاي بسياري رادرطول تاريخ طي كرده و هر يك در مقاطعي در مناسبات بين المللي به منزله رفتار يا نظريه غالب،مبناي عملكرد كشورها قرار گرفته است. اما به مرور زمان گرايش و خواست دولت ها از توسل به زور سوق پيدا كرده است. تا آنجا كه امروزه در حقوق بين الملل "منع توسل به زور و تحريم جنگ" به اصل و قاعده اي بنيادين تبديل شده است. هر چند در بيشتر موارد رفتار كشورها با اين اصل چندان هماهنگ و سازگار نيست. 

وي افزود: عهد نامه ها، كنوانسيون ها و حقوق بين الملل تاكنون نتوانسته اند براي پيشگيري از جنگ تضمين كافي ارائه دهند. هر چند كه توانسته اند با وجود ممنوعيت توسل به مخاصمات مسلحانه، با تدوين مقرراتي از شدت جنايات در آن بكاهند.

نعمت‌الله پورمحمدي در ادامه نشست به عناوين فصل هاي كتاب اشاره كرد و اظهار داشت: مفهوم، تاريخچه و سير تكوين حقوق بين الملل بشر دوستانه، رفتار عراق با افراد و اهداف غير نظامي، رفتار عراق با نظاميان و اسيران جنگي، استفاده گسترده عراق از سلاح هاي شيميايي و به كار گيري ساير روش هاي منع شده در جنگ، عناوین پنج فصل اين كتاب هستند كه مسائل پنهانی از جنگ را نیز بازگو کرده اند. 

سيد احمد ميرزايي با برشمردن ضعف هاي كتاب گفت: نويسنده در استفاده از اسناد و ماخذ ضعيف بوده و اشكالات ويرايش علمي در اين كتاب زياد به چشم مي خورد.

اما محمود يزدان‌فام، نويسنده جلد 5 روزشمار جنگ ذكر معيارهاي حقوق بشر و تطبيق دادن اسناد و نقض حقوق بين المللي از سوي عراق را از مزيت هاي اين اثر برشمرد.

وي اشكالات شكلي، محتوايي و متني را ازضعف هاي عمده اين كتاب عنوان كرد و گفت: درست است كه استفاده از منابع داخلي هم جنايات رژیم صدام را عليه ايران نشان مي دهند. اما تنها اشاره به منابع داخلي به موضوع لطمه زده است. بهتر بود از منابع بيگانگان و همچنين منابع و اسناد دست اول ديگري استفاده مي شد. 

محمود يزدان‌فام اين كه پايان هر فصل نتيجه گيري ندارد را ضعف دیگر كتاب دانست و افزود: البته نويسنده در پايان كتاب يك نتيجه گيري كلي آورده كه ناقص است.

مجيد نداف، نويسنده كتاب "نبرد فاو" و ناظر كتاب "حقوق بشردوستانه در جنگ ایران و عراق" در این نشست گفت: سند و ماخذ اين كتاب خود نويسنده و برگرفته از مشاهدات عيني اوست. زيرا آزاده بوده و حال اسرا و وقايعي را كه در كتاب به رشته تحرير درآمده از نزديك تجربه كرده است. 

وي افزود: اين كتاب پايان نامه نعمت‌الله پورمحمدي است. در آن زمان كه او تحقيق مي كرد هيچ كتابي با اين عنوان و مباحث به چاپ نرسيده بود. اين كتاب نخستین اثر در زمينه مورد نظر است.

نداف با آرزوي اين كه مركز اسناد بايد بيشتر از چنين پايان نامه هايي حمايت كند، گفت: يك پايان نامه نمي تواند به همه موارد موضوع مورد نظرش بپردازد و هر چقدر موضوع آن محدود باشد تخصصي تر است. 

كتاب "حقوق بشردوستانه در جنگ ایران و عراق" نوشته نعمت‌الله پورمحمدي سال 1385 توسط مركز اسناد دفاع مقدس در شمارگان 3000 نسخه به چاپ نخست رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها