شنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۷ - ۱۵:۱۵
رساله موسيقي  «درةالتاج لغرةالدباج» منتشر شد

رساله موسيقي «درةالتاج لغرةالدباج» علامه قطب‌الدين محمود بن‌ضياء‌الدين ‌بن مسعود شيرازي با تصحيح و تعليقات "نصرالله ناصح‌پور" منتشر شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، بخش نسخ خطي مركز تاليف، ترجمه و نشر آثار هنري و گروه پژوهشي نسخه‌شناسي پژوهشكده هنر فرهنگستان هنر، زير نظر استادان و هنرمندان مجرب و برجسته نسخه‌شناس تلاش گسترده‌اي را براي شناسايي، جمع‌آوري، بررسي و تصحيح نسخ خطي حوزه هنر به ويژه نسخه‌هاي متن‌محور و نفيس آغاز كرده ‌است. 

در اين راستا كتاب «درة التاج لغرة الدباج» اثر قطب‌الدين شيرازي، رياضيدان، منجم، طبيب، فيزيكدان و فيلسوف نامدار قرن هفتم هجری، از جمله مهم‌ترين رسائل در خصوص موسيقي ايراني در دو جلد توسط انتشارات نام برده منتشر شده. 

قطب الدین شیرازی  سال(۶۳۴) ه.ق. در شیراز متولد شد و در ۲۴ رمضان(۷۱۰)ه.ق از دنیا رفت.
 
شناخت واقعی علامه شناخت کتاب‌های اوست. در این کتاب است که ذهن علامه از خود پرده برمی‌دارد و خود را در ذهن‌های دیگران جای می‌دهد و به ما می‌گوید که وی چگونه می‌اندیشیده و چه کارها کرده است. این کتاب یکی از کتاب‌های بدیع علامه است چنان‌که خود او در مقدمه کتاب می‌گوید آن را برای "دباج‌بن فیلشاه بن رستم بن‌دباج" از پادشاهان مازندران  نوشته است.

اين دو جلد با تصحيح و تعليقات «نصرالله ناصح‌پور» و پيشگفتار «عبدالله انوار» به چاپ رسيده است. 

كتاب و تعليقه‌اي كه در جلد اول منتشر شده، بخش موسيقي كتاب معروف «درة‌التاج لغرةالدباج» است كه با تعليقات و توضيحاتي درباره مباحث مختلف آن به نگارش درآمده است. 

در آغاز «مقالت اول» این اثر آمده است: «در معني صوت و لواحق آن و ذكر شكوكی كه بعضي از متاخران بر اقوال متقدمان در آن باب ايراد كرده‌اند و نیز، جواب آن‌ها؛ و آن مشتمل بر 10 فصل است».

این کتاب در پنج «مقالت» تنظیم شده است که به ترتیب، به مباحثی چون «در حصر نسب عدد»، «در معنی بعد و جمع»، «در اقسام ابعاد»، «در معنی اضافت و فصل»، «در انواع تقسیمات»، «در بیان بحر و نوع» و «در اصناف جموع» می‌پردازد.
 
جلد دوم اين كتاب حاوي توضيحاتي درباره مطالب جلد نخست كتاب (شرح نخستین جلد) است كه از مراجع غني موسيقي قديم چون «الموسيقي الكبير» فارابی و «جوامع علم موسيقی» شيخ الرئيس و رسائل ديگر فراهم آمده است. 

دور دو جلدي رساله موسيقي از «درةالتاج لغرةالدباج» در 1500 نسخه و با قيمت 8500 تومان به مناسبت گردهمايي مكتب شيراز روانه بازار كتابفروشي‌ها شده است.





نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط