یکشنبه ۱ دی ۱۳۸۷ - ۱۱:۳۷
زندگي و آثار "اينگمار برگمن" در کتابی نامتعارف منتشر شد

زندگي و آثار اينگمار برگمن كارگردان نامدار سوئدي همراه صدها قطعه عكسي كه بسياري از آنها به وسيله خود او گرفته شده، در كتابي بزرگ با عنوان «آرشیو اینگمار برگمن» گرد آمده است.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از سان فرانسيسكو كرونيكل، «آرشيو اينگمار برگمن» كتابي گران‌قيمت با مطالب گرانقدر است؛ كتابي بزرگ -- بزرگ از هر جهت: اول از نظر فيزيكي؛ زيرا وزن آن ۷ كيلو است و اندازه هر صفحه آن نيز قطع غيرمعمول ۳۰ در ۴۰ سانتي متر است.
 
اين كتاب در مجموع از ۵۹۲ صفحه تشكيل شده. هر صفحه از اين كتاب از چهار ستون نوشتاري تشكيل شده و كاغذ آن از كيفيت بالايي برخوردار است تا بتواند صدها تصوير اين مجموعه را به خوبي ارائه كند. همه مطالب و تصاوير اين كتاب از ميان مدارك به جاي مانده از برگمن انتخاب شده است. 

نکته جالب و مشترک در بيشتر عکس‌هاي اين كتاب، حالت شاد و بشاش آنهاست. برگمن در بیشتر اين تصاوير، حتی آنهايي که به پشت صحنه فیلم‌هایی تیره چون ساعت گرگ و میش در سال ۱۹۶۷ یا شرم در سال ۱۹۶۸ مربوط است، سرزنده و بانشاط دیده می‌شود. 

برگمن برخلاف لحن تلخ و اندوهبار بسیاری از آثارش، روحیه‌ای شاد و طبعی شوخ داشت و اولین آثار او فیلم‌هایی شاد بود. 

اين كتاب همراه با يك دي.وي.دي عرضه شده است، شامل یک فيلم كوتاه مستند ۱۸ دقيقه‌اي از خانه برگمن، پشت صحنه «سونات پاييزي» در سال ۱۹۷۸ و فيلم مستندي از مراحل ساخت آخرين فيلم برگمن ( «ساراباند» ) در سال ۲۰۰۳. 

علاوه بر اين، مجموعه‌اي از شات‌هاي هر يك از فيلم‌هاي «برگمن» از «فاني و آلكساندر» تا فيلم ۳۵ ميلي‌متري كه برگمن خودش با پروژكتورش كار مي‌كرد، در آن جمع شده است. 

موفقيت بزرگ اين كتاب از آنجا ناشي مي‌شود كه كتابي نيست كه فقط يك بار خوانده شود؛ بلكه ارائه‌دهنده تمامي زندگي و آثار برگمن است. اين كتاب فقط پوشش‌دهنده فيلم‌هاي برگمن نيست، بلكه صحنه زندگي او را نيز به تصوير مي‌كشد و توليدات بي‌شمار او براي تلويزيون را نيز معرفي مي‌كند. 

او در طول ۶۶ سال کار هنری كه از اواخر دهه ۳۰ قرن بيستم شروع شد و تا پایان عمرش در سال گذشته ادامه داشت، بیش از ۱۷۰ اثر برای صحنه تئاتر، رادیو و تلویزیون کارگردانی کرد.

در اين كتاب همچنين محبوب‌ترين بازيگران آثار برگمن درباره احساسات و نظر خودشان از او مي‌گويند. 

در كتاب «آرشيو اينگمار برگمن» هر فيلم سينمايي او در يك فصل مجزا مورد بررسي قرار گرفته و منبعي غني براي مكاشفه در آثار او را فراهم آورده است. در اين صفحات می‌توان به نظر خود برگمن درباره هر يك از آن آثار نيز دست يافت. 

اينگمار برگمن كارگردان نامدار سوئدي كه تابستان سال گذشته در ۸۹ سالگي درگذشت، در طول عمرش، كارگرداني و نويسندگي بيش از ۴۰ فيلم سينمايي را انجام داده، و جوايز متعددي را از آن خود كرده بود. او هنرمندي بود كه در کمال‌گرایی شکلی، شفافیت و اصالت تصویری، یکی از دقیق‌ترین و سخت‌گیرترین هنرمندان دوران خود محسوب مي‌شد. 

كتاب «آرشيو اينگمار برگمن» كه به وسيله پل دونكن و بنگت وانسليوس ويراستاري شده، به وسيله ۴ نويسنده جمع‌آوري شده‌است : «اولا آبرگ» از سال ۱۹۶۶ در رويال دراماتيك تئاتر سوئد كار مي‌كند و سال‌ها همكار برگمن بوده است. «پيتر كووي» بنيانگذار راهنماي بين‌المللي فيلم و نويسنده كتاب «اينگمار برگمن : ‌يك بيوگرافي انتقادي» است. «بريگيتا استين» پروفسور آمريكايي سوئدي تباري است كه كتاب «اينگمار برگمن : ‌يك راهنماي مرجع» را نوشته و «بنگت فورسلاند» تاريخدان فيلم و تهيه‌كننده و نمايشنامه‌نويس است.‌ 

بخش مهمي از عكس‌هاي اين كتاب عكس‌هايي است كه خود برگمن آنها را گرفته است؛ از اين رو ‌در برخی از عکس‌ها تیزبینی و حساسیت بصری برگمن به خوبي خودنمايي مي‌كند. برگمن یک سال پیش از مرگ مجموعه عکس‌هایش را برای نشر عمومی آماده کرده بود. او در برخورد با چهره‌ بازیگرانش بسيار حساس بود و چنان راسخ و موشکافانه از ميان لنز دوربين به چهره بازيگر خیره می‌شد، که تمامي حس موجود در پس پوست را عريان مي‌كرد. 

كتاب «آرشيو اينگمار برگمن» از سوي انتشارات «تاشن» به قيمت ۲۰۰ دلار به بازار آمده است. هر چند در برخي از فروشگاه‌ها اين كتاب را مي‌توان با تخفيف، تا قيمت ۱۲۵ دلار نيز تهيه كرد. 

ترجمه : رويا ديانت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها