در ابتدای جلسه، محمد طلایی مدیر گروه مطالعات تاریخی پژوهشکده باقرالعلوم، گفت: این پروژه براساس یک دغدغۀ کاربردی شروع شد. افرادی از قشر فرهیخته همچون دانشجویان و طلاب جوان و کنشگر خواستار یک تصویر جامع از تاریخ انقلاب بودند تا بتوانند تحلیل درستی از مسائل داشته باشند. بنابراین ما در این مجموعه کتابها سعی کردیم خواننده بتواند حوادث را کنار هم قرار بدهد و نوع کنشگری امام خمینی را دریابد. سیاست ما این بود که زیاد وارد تحلیل نشویم. مخاطب کتاب افراد متخصص تاریخ نیستند؛ بلکه کسانی هستند که قصد آشنایی با زمینه و زمانه امام خمینی ره را دارند و این کتابها مطالب را در اختیار آنان قرار میدهد. طلایی افزود: برای اتقان کتاب خیلی تلاش شد، تا جایی که جلد اول کتاب سه بار بازنویسی گردید.
مختاری اصفهانی اضافه کرد: نویسنده در نگارش باید بیطرفی را لحاظ کند و از واژگان ارزشی استفاده نکند؛ موضوع امام خمینی موضوعی است که برای همۀ افراد با هر گرایش سیاسی میتواند جذاب باشد؛ بنابراین سبک نگارش باید طوری باشد که انقلابی و غیرانقلابی بتوانند کتاب را بخوانند و ما باید افراد بیشتری را جذب کنیم و برای برآورده شدن این منظور حتی در استفاده از واژگان باید دقت کنیم.
نویسندۀ کتاب «فقیه اصلاحگر» همچنین بیان کرد مناسب بود در این کتابها به ترسیم فضای قم بیشتر توجه میشد؛ باید تحلیل میشد وقتی امام از خمین میآید و به قم میرسد با چه فضایی مواجه شدهاند.
جواد موگویی، مستندساز، نویسنده و پژوهشگر تاریخ انقلاب، کارشناس دیگر حاضر در این برنامه بود. وی در مورد شیوۀ نگارش کتاب با مختاری اصفهانی همنظر بود و اظهار داشت از روایتهای پسینی باید با راستیآزمایی استفاده شود. وی کتابهای منتشرشده از مجموعۀ «حیات روح خدا» را از جهت آوردن نقل قولهای مستقیم، شبیه کتاب «اسرار آیت» که خود مؤلفش بوده است، دانست. موگویی در همین زمینه گفت: اینگونه نقل قول آوردن باعث میشود که برداشت شود شما (خطاب به باقری) نویسندۀ کتاب نیستید و صرفاً تدوینگر آن هستید و حال آنکه من درک میکنم که این کار را شما به نیت اتقان بیشتر انجام دادهاید. موگویی البته حجم زیاد منابع و فیشها را از این جهت نقطۀ قوت کتاب دانست که میتواند برای پژوهشگران مورد استفادۀ مستقیم قرار گیرد؛ اما در عین حال گفت: ای کاش به منابع موجود تاریخ شفاهی دفتر حفظ و نشر آثار امام خمینی هم مراجعه میکردید.
موگویی در بخش دیگری از صحبتهایش به روایت اختلافات امام با افراد و برخی جریانات در کتاب اشاره کرد و گفت: شما شواهد این اختلافات را آوردید و خواننده متوجه میشود که مثلاً بین امام و فداییان اسلام یا فلان عالم دینی اختلافاتی وجود دارد، اما به اندیشهای که باعث این اختلافات شده است، کمتر پرداختید؛ در حالی که خواننده میخواهد جمعبندی شما را ببیند. بنابراین میشود حجم برخی نقل قولها کم شود و در عوض به جنبۀ تحلیلی کتاب افزوده گردد.
نقد دیگر موگویی به کتاب این بود که امام در این کتاب آن طور که باید شخصیتپردازی نشده است. وی همچنین گفت گاهی کتاب برای توضیح زمانه و جریانات به توضیحات زیادی درباره آنها پرداخته است و حال آنکه اینگونه توضیحات میتوانست کمتر شود تا خواننده همچنان روی خط اصلی کار که تمرکز بر امام است به لحاظ ذهنی مستقر بماند. موگویی به عنوان یک راهکار برای راحتشدن از محتواهایی که محصول تتبع نویسنده بوده اما به دلیل علاقه به تفصیل و اتقان نتوانسته است آنها را کنار بگذارد پیشنهاد کرد در تدوین نهایی کتاب، همانند اتکای کارگردان به تدوینگر که در مدت کوتاهی حجم زیادی از راشها را حذف میکند، در پرداخت نهایی کتاب هم از افرادی استفاده شود که با توجه به تمام جوانب بتوانند قسمتهایی از مطالب را بهراحتی حذف کنند و اینگونه انسجام موضوعی کتاب و تمرکز بر خط اصلی بیشتر گردد.
در پایان هم محمد طلایی با اشاره به نکتۀ آقای موگویی دربارۀ ضرورت آوردن اندیشۀ سیاسی پشتصحنه برخی اختلافات گفتند: ارائۀ جمعبندی نهایی درباره منشأ اختلافات وقتی در یک متن تاریخی هستید چندان ساده نیست؛ زیرا خود این وادی هم یک وادی تفصیلی و پیچیده است و خود اندیشههای افراد دستکم حسب مواقف خاص زمانی فراز و فرود دارد و خود جمعبندی دربارۀ این اندیشه و در وهله بعد، اینکه فلان مسئلۀ تاریخی به این اندیشه بازمیگردد باعث تطویل و تفصیل بسیار میشود. ایشان البته اشاره کرد، که علاوه بر پروژۀ تدوین تاریخ حیات رهبران انقلاب و روایت حوادث انقلاب از این زاویه که موجب شکلگیری این 14 مجلد خواهد شد، حکایت این روایتهای تاریخی در قامت سیرههای عملی رهبران انقلاب و سپس بیان منطق کنشهای ایشان در پروژهای دیگر در پژوهشکده بررسی خواهد شد و این بخش میتواند توصیۀ آقای موگویی را برآورده سازد.
نظر شما