مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران در سه سال پایانی دولت دوازدهم تعطیل بود، افزود: این آییننامه نیز در شرف تغییر است و به نوعی در بعضی بخشها موارد مشابهی بین آییننامه بررسی تخلفات ناشران در نمایشگاه و غیرنمایشگاه وجود دارد که در تلاش هستیم با حفظ جنبههای تفاوت و تشابه، هر دو آییننامه شکل مناسبتری در بازنگری پیدا کنند.
ظریفیان درباره مهمترین برنامههای اداره کل توسعه کتاب و کتابخوانی برای سال 1402 گفت: هدفمند کردن تشکلهای تخصصی ناشران، حمایت هوشمندانه از ایشان با تکیه برکیفیت و شمارگان آثار، کیفی کردن ارزیابی کتاب با شکلگیری شوراهای اندیشهورز و توجه به محتوا در فرآیند ارزیابی براساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، بازنگری در اسناد بالادستی، آییننامهها و دستورالعملها، آغاز صدور مجوز کتاب الکترونیک و گویا، شروع صدور پروانه فعالیت کتابفروشان کشو، آغاز حمایتهای جدید از ناشران و کتابفروشان براساس بند ج ماده ۹۲ برنامه ششم و موارد مهم دیگری مانند رتبهبندی ناشران از برنامههای سال آینده است.
ظریفیان با اشاره به اینکه به زودی برای فعالیت کتابفروشان نیز همانند ناشران در اداره کتاب پروانه فعالیت کسب و کار صادر میشود، افزود: آییننامه اجرایی بند ج ماده 92 مبنی بر تخفیفهای حامل انرژی (هزینههای آب، برق و گاز به صورت اعمال تعرفههای فرهنگی برای ناشران و کتابفروشان و دفاتر مطبوعاتی) و نیز تخفیفهای تعرفههای پست برای ناشران اجرایی خواهد شد.
وی به برنامهریزیهای انجام شده برای فعالتر شدن تشکلهای تخصصی ناشران در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و افزود: در حوزه خرید کتاب از لحاظ کیفیت و نیز حمایتهای گستردهتر و عادلانهتر از ناشران در سال 1402 نیز برنامههای دقیقتری خواهیم داشت.
مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمار بالای عناوین منتشر شده در کشور را مایه افتخار کشور عنوان کرد و اظهار کرد: البته معدودی از آثار متناسب با سطح فکری و فرهنگی کشور نیستند چرا که به لحاظ اثرگذاری بر جامعه فرهنگی و ارائه یک چهره اصیل از ایران اسلامی در سطح ضعیف منتشر میشوند که این فرایند باید اصلاح شود.
مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مهمترین اقدامات این اداره کل سال 1401 را بازفعالیت هیئت نظارت بر اجرای ضوابط نشر و هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران پس از سه سال تعطیلی برشمرد و افزود: توجه به حوزههای تخصصی حمایت از ناشران، توجه به استفاده از فناوری و سامانهها برای تسهیل و تسریع امور ناشران برای ایجاد ظرفیت بیشتر پاسخگویی به ارباب رجوع و ناشران از جمله برنامههایی بوده است که میطلبید به لحاظ کمیت و کیفیت، با تأکید بر کیفیت، نسبت به مأموریتهای اداره کل توسعه کتاب و کتابخوانی اتفاق بیفتد که در آینده، مفصل به آنها خواهیم پرداخت.
نظر شما