یکشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵
آرمانشهر «حکیم نظامی» برقراری امنیت، آسایش همگانی و قانون‌گرایی است

در آیین نکوداشت حکیم نظامی در گرگان، عنوان شد: قانونمندی و پایبندی به حقوق اجتماعی، از ارکان زیربنایی جامعه آرمانی این شاعر پارسی گوی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در گلستان، به مناسبت هفته بزرگداشت حکیم نظامی احیاگر عظمت ایران در ادبیات فارسی و با هدف توجه و تبیین نقش و جایگاه حکیم نظامی، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی مراسم نکوداشتی به همت و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و بوتیک هتل هفت‌پیکر، با حضور جمعی از مسئولان واهالی فرهنگ و شعر و ادب، شنبه 20 شهریورماه در شهرستان گرگان برگزار شد.

جواد قربانی، معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، ضمن قدردانی و عرض خیرمقدم به موی سپیدان و چهره‌های شاخص فرهنگ و ادب شهرستان گرگان و استان گلستان که در آیین نکوداشت حضور پیدا کردند، گفت: حکیم نظامی احیاگر عظمت ایران در ادبیات فارسی است و با منظومه‌هایی که از داستان‌های کهن وام گرفته، نقش موثری در بقای فرهنگ ایران دارد.

وی افزود: امروزه همه کشورها بر بازخوانی تاریخ و آموزش تاریخ و عبرت‌آموزی از آن تاکید دارند و در این میان نقش و حلقه اصلی این بازخوانی تاریخی در ایران را ادبیات و تاریخ، فرهنگ و هویت و چیستی و کیستی تشکیل می‌دهد.

قربانی ادامه داد: هر ملتی که از تاریخ، هویت و فرهنگی خودش تهی شود و نسل کنونی‌اش نتواند به فرهنگ پیشینیان خودش افتخار کند و ببالد و بشناسد، به سرنوشت مبهمی دچار می‌شود؛ بنابراین فلسفه برپایی این‌گونه نشست‌ها این است که گذشته خویش را به‌سان چراغی برای نسل‌های آینده و برای توسعه همه‌جانبه موردِ بهره‌برداری قرار دهیم.

                         

وی ضمن اشاره به برخی اقدام‌های انجام شده برای تکریم و تجلیل از مفاخر فقید و در قید حیات و نیز نوید برنامه‌های متعدد در این حوزه در سال آتی، گفت: شاهد آن هستیم، بین کشورهایی که به دنبال هویت‌سازی برای خویش هستند رقابتی عجیب درگرفته است؛ به‌ویژه آن‌هایی که هویت مدنظرشان را ندارند و دستشان خالی است.

قربانی ادامه داد: به همین خاطر در کشور عزیزما که از یک هویت چند هزارساله برخورداریم، طبیعی است که قوی‌تر و جدی‌تر از سایر کشورها و با پشتوانه چنین فرهنگی غنی به این ظرفیت‌ها بپردازیم.

وی با تأکید بر اینکه تبیین این ظرفیت‌های اصیل و کهن برای نسل جوان مهم و ضروری است، گفت: امید است در ادامه مسیر بتوانیم در کنار یکدیگر ذخایر علم و فرهنگ و هنر کشور و استان را به نحو شایسته به عموم آحاد جامعه معرفی کنیم.

در ادامه این نشست، ماندانا علیمی، استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر و نظامی‌پژوه گلستانی، با محوریت موضوعی آرمانشهر ایرانی اسلامی از نظر حکیم نظامی، گفت: آرمانشهر درک ذهنی تولید شده هرجامعه نسبت به موقعیت خود در تاریخ و فرهنگ است و یکی از موضوعاتی بوده که در دوره‌های مختلف، گاه به شکل متن ادبی، گاه به معنای نظامی اجتماعی و سیاسی و گاه مکانی غیرممکن و دست‌نیافتنی و گاه ممکن مطرح‌شده است، اما ترسیم آن برحسب زمان و مکان جلوه‌ای گوناگون پذیرفته است.

                               

وی با اشاره به اینکه توصیف آرمان‌شهر به‌مثابه واژه‌ای عمومی برای جهان ایده‌آل و برتر، از دیرباز دغدغه متفکران و اندیشمندان در تمدن‌های گوناگون بوده است، گفت: باید توجه کرد که چهره شهر آرمانی حکیم نظامی به دو صورت؛ به‌طور عام در هنر و به‌طور خاص در شهر، خود را به منصه ظهور رسانده است.

این نظامی‌پژوه افزود: هنر از دیدگاه وی جایگاهی رفیع و والا دارد. نظامی، خواستار جامعه‌ای است که هنر در آن، چنان پرورش‌یافته و رشد کند که هنرمند را به عالی‌ترین درجه کمال برساند؛ همچنین ازنظر وی رسیدن به کمال و تمامیت هنر زمینه‌ساز رشد جامعه خواهد شد.

علیمی ادامه داد: حکیم نظامی به دنبال آن است که اصالت و گوهر حقیقی انسانی را به او باز شناساند و به زنان، آرمان‌ها و حقوقشان در آرمانشهر خود به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های مهم اجتماعی اشاره می‌کند. هویتی که نظامی برای زن به‌عنوان یک انسان در نظر گرفته، هویتی درخور توجه است و آرمانشهرهای زنان را سرزمینی آباد و فارغ از هرگونه آلودگی زیست‌محیطی، تک جنسیتی، خردمند و بادانش، باتدبیر و عادل توصیف می‌کند.

علیمی ضمن اشاره به اشعاری از حکیم نظامی، ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی‌های مطرح‌شده در آرمانشهر وی، برقراری امنیت و آسایش همگانی و قانون‌گرایی است. قانون‌مندی و پایبندی به حقوق اجتماعی، از ارکان زیربنایی جامعه آرمانی وی است.

وی گفت: حکیم نظامی ویژگی اصلی آرمانشهر خود را ایمان به اصل و پذیرش الزامات ناشی از آن می‌داند که شاکله آن مبتنی بر انسان به‌عنوان انسانی کامل و سعادتمند است؛ به‌عبارت‌دیگر، آرمانشهر ایرانی- اسلامی بر پایه تذهیب نفس و بر مبنای روابط و قانون الهی در چارچوب عدالت، آرمانشهر نیکان تعریف می‌شود و فارغ از ابعاد زمانی و مکانی است.

                               

در ادامه غلام قاری، پژوهشگر پیشکسوت گرگانی و شاهنامه‌پژوه، با اشاره به برخی از اشعار و قرائت برخی از آثار نظامی، گفت: حکیم نظامی، آغازگر منظومه‌سرایی عاشقانه در زبان فارسی است و بعد از او افراد متعددی از وی الگو گرفتند؛ همچنین پس از فردوسی، حکیم نظامی بزرگترین داستان‌سرا در زبان فارسی است که با بررسی و مطالعه دقیق آثار این دو چهره برجسته می‌توان به ظرفیت‌های متعدد فرهنگی، ادبی و تاریخی رسید.

قاری سپس با ذکر مثال‌هایی، موارد مشابه در شکل و محتوا در آثار فردوسی و حکیم نظامی را تبیین و تشریح کرد.

در ادامه، یوسف مسگری از حافظ‌پژوهان آذری‌زبان ساکن گرگان گفت: حکیم نظامی استاد مسلم شعر غنایی و داستان‌های عاشقانه در ادب فارسی است که علاوه بر روش و سبک جداگانه‌ای را که در زمینه داستان‌سرایی به کار بسته است، در زمینه شعر نیز طرز و اسلوب جدیدی را به وجود آورد که بر ادبیات و سبک شاعران پس از خود تأثیر گذاشت.

وی افزود: حکیم نظامی هم رزم سُرا و هم بزم سُرا بود و در خلق لحظه‌های شادکامی مهارت زیادی داشته است به‌گونه‌ای که حتی اشعار او نیز رنگ غنایی دارد.

در ادامه مسگری درباره تشبیهات، انتخاب الفاظ و کلمات و آرایه‌ها و ترکیبات و زیست و زمانه حافظ شیرازی و حکیم نظامی و موارد تشابه و تضاد آن‌ها، با اشاره به ابیات این دو شاعر مطالبی را مطرح کرد.

                            

فروغ محسنی مفیدی، دانش‌آموخته ادبیات، نویسنده و پژوهشگر که از او کتاب‌هایی چون «نیمکت» و «ادبیات تطبیقی: نیروهای اهریمنی» در «شاهنامه» و «مهابهاراتا» منتشرشده است، نیز ضمن قرائت اشعاری از حکیم نظامی، گفت: حکیم نظامی در خمسه‌اش، از زبانی پخته، پیراسته و آراسته که خاص شاهکارهای بزرگ ادبی است، به نحو شایسته بهره برده است. هر هنرمندی چکیده فکر و ذوق و نبوغ خود را باکیفیتی خاص از ترکیب اجزای مواد متشکل آن هنر عرضه می‌کند و خمیرمایه هنر شاعران، واژگان زبان است.

محسنی مفیدی ادامه داد: شیوایی و دل‌نشینی گفتار هر شاعر هنرمند به مهارت در گزینش و چینش واژه‌ها و چگونگی ترکیب و آرایش آن‌ها بستگی دارد و در ورای ترکیب واژه‌ها است که هاله‌ای برای ایجاد معانی، تعبیرات و مضمون‌آفرینی پدید می‌آورد که در شعر و سخن حکیم نظامی این مهم به چشم می‌خورد.

                              

در بخش پایانی برنامه پس از اجرای موسیقی با محوریت اشعار حکیم نظامی، با حضور هادی رعیت و اسماعیل شافعی از هنرمندان گلستانی، حسین ضمیری، شاعر و پژوهشگر فرهنگ‌ عامه نیز ضمن اشاره به جایگاه حکیم نظامی، گوشه‌ای از ظرفیت‌های فرهنگی کهن دیار استرآباد را یاد کرد و بر ضرورت توجه و معرفی و تبیین آن‌ها به نسل جدید تأکید کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها