یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۹
نقش مهم نمایشگاه کتاب تهران در زنجیره تولید محتوا/ فضای گفتگوی مؤلف و مخاطب فراهم شود

مدیر نشر «جمال» با تأکید بر نقش نمایشگاه در جهت‌دهی به ناشر و مؤلف گفت: اگر توانمندی‌های نمایشگاه کتاب ظهور پیدا کند، کل زنجیره تولید محتوا شامل مؤلف، ناشر، مخاطب و کتابفروش منتفع خواهد شد.

علیرضا سبحانی‌نسب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، گفت:  نمایشگاه کتاب 1402 یک رویداد فرهنگی بزرگ است که مخاطب در یک فرصت زمانی به منابع جدید دست پیدا می‌کند. گاهی مقایسه می‌کند، گفتگو می‌کند و با مؤلف و ناشر ارتباط می‌گیرد.
 
وی ادامه داد: مخاطب در این فرصت یک سال کار فرهنگی فعالان عرصه فرهنگ را رصد می‌کند و برای آینده ایده می‌دهد.
 
سبحانی‌نسب تصریح کرد: ما می‌توانیم با نقدهای جدی مخاطبان در نمایشگاه، عرصه تولید کشور را از نظر تولید محتوا برای سال آینده تأمین کنیم. اینکه اکنون رسوب کتاب ناشران در علوم انسانی در برخی از بخش‌ها به شدت افزایش یافته به این برمی‌گردد که برخی از موضوعات، نیاز جامعه نیست. برخی از موضوعات مرجع‌شان دیگر کتاب نیست، مثلاً تعبیرخواب و آشپزی روزی از پرفروش‌های بازار بود اما اکنون اینگونه نیست. این مسئله وقتی اتفاق می‌افتد که من از بازار شناخت نداشته باشم. بنابراین نمایشگاه می‌تواند در جهت‌دهی به ناشر و مؤلف نقش داشته باشد.
 
مدیر نشر جمال بیان کرد: متأسفانه بازار تولید محتوای بعضی از موضوعات در ایران پس از ترویج ترجمه‌ها شکل می‌گیرد و نشان‌دهنده این است که ما بازار پسینی داریم و بر اساس نیازسنجی کتاب چاپ نمی‌کنیم بلکه بر اساس بازارسنجی کتاب می‌نویسیم. اینها ضعف‌هایی است که با یک نمایشگاه خوب مرتفع می‌شود.
 
این فعال حوزه چاپ‌ونشر اضافه کرد: اگر توانمندی‌های نمایشگاه کتاب ظهور پیدا کند کل زنجیره تولید محتوا از مؤلف، ناشر، مخاطب و کتابفروش منتفع خواهد شد، وگرنه در مسیر اشتباه، بخش‌هایی از زنجیره به صورت ناقص خفه می‌شود و کارکرد نمایشگاه زیر سؤال می‌رود. به نظرم زنجیره تولید محتوا نیازمند زمان، مکان و رخدادی است که همه را راهنمایی و هدایت کند و مسیر یک‌ساله نشر را بسازد.


  
وی یادآور شد: بنده به عنوان مدیر انتشارات در طول نمایشگاه حضور دارم. مخاطبین می‌آیند و ما تقدیر و تشکرها را می‌گیریم و به مؤلفین منتقل می‌کنیم. نقدها را می‌گیریم، اگر قرار بر اصلاح باشد در طول سال جاری آن کار را اصلاح خواهیم کرد و برای نمایشگاه بعدی آماده می‌کنیم.
 
سبحانی‌نسب ادامه داد:  گفتگو با مخاطبین کمک می‌کند که آثارمان دقیق‌تر و جذاب‌تر کند. یکی از کارهایی که ما انجام می‌دهیم این است که فضایی آماده کنیم تا مؤلفین با مخاطبین ارتباط برقرار کنند. اتفاقات زیادی برای ما در میدان می‌افتد. وقتی مؤلف با مخاطب به طور مستقیم ارتباط برقرار می‌کند، متوجه می‌شود برخی نکات مثلاً توضیح واضحات بوده و نیاز مخاطب است که در ویرایش بعد مدنظر قرار گرفته شود.
 
این فعال فرهنگی گفت: یکی از مواردی که در برخی نمایشگاه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد بخش دانش‌افزایی نمایشگاه کارشناسان عرصه فرهنگ است. مناسب است دو سه روز قبل از نمایشگاه فضایی آماده شود تا برنامه‌هایی تحت عنوان گفتگوهای سرای اهل قلم شکل بگیرد و هر فعال حوزه فرهنگ بتواند فارغ از مشغولیات نمایشگاه در آن برنامه‌ها شرکت کند و رشد یابد. اگر قبل از نمایشگاه ملاحظاتی وجود دارد این موضوع چند روز بعد از نمایشگاه صورت بگیرد، مخصوصاً کرسی‌های آزاد اندیشی تولید محتوا. نشر ما به نظر کارشناسان جوان در عرصه تولید محتوا احتیاج دارد. این امری نیست تنها به حاکمیت واگذار کرد و باید جامعه نخبگانی وارد عمل شوند و نقشه راه و مهندسی محتوا را مورد توجه قرار دهند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها