داخل شبستانها بسیار پرجنبوجوشتر از فضای خارجی، غرفههای متعدد در رنگها و فرمهای مختلف بسیار منظم چیدمان شده بودند تا راهروها و خروجیها کاملاً مشخص باشند. دستهبندی کلی غرفهها بهصورت موضوعی بود و شما با کمی تلاش میتوانستید بهوسیله شماره غرفه و شماره راهرو به مکان مورد نظر خود برسید.
اغلب ناشران به تراز دید مخاطب اهمیت داده بودند و چیدمان کتابها، همه چیز را در تراز دید شما قرار میداد.
از منظر تحلیلی به نظر میرسد میتوان از دو ساحت به طراحی و دیزاین نمایشگاه نگاه کرد که در ادامه بیان میشود.
گفتار اول: ساحت برگزار کنندهی نمایشگاه کتاب
نمایشگاه بینالمللی کتاب بزرگترین اتفاق فرهنگی کشور در سطح بینالمللی است که باید دارای هویت بصری و گرافیکی خاص خود باشد. وقتی حرف از بزرگترین اتفاق فرهنگی کشور است و کلمه بینالمللی را با خود به همراه دارد، توقعات از آن بسیار بالاتر است. تلاشهای برگزارکننده در علائم و نشانههای گرافیکی مشهود است اما برگزارکننده در مورد هویت بصری به چاپ و نصب نام مکانها بسنده کرده بود. جانمایی و تعداد علائم و مقیاس و فونت و رنگ انتخابشده در نامناسبترین حالت خود بود. شمارهگذاری خروجیها، دربها و راهروها چون بهصورت یکپارچه طراحی، چیدمان و نصب نشده بود، مخاطب را دچار خطا و سردرگمی میکرد. لوگو و نشان نمایشگاه چه بهصورت دوبعدی و چه بهصورت سهبعدی بسیار کم در دید مخاطب قرار میگرفت.
این اتفاق بزرگ و این جمعیت، نیازمند خدماترسانی و تمهیداتی از جمله درنظرگرفتن بخشهایی برای استراحت کوتاهمدت، نشستن، ناهار و نماز است. میزان محدود این فضاها مخاطب را خسته و کلافه میکرد بهطوریکه بیشتر از یک ساعت قادر به ادامه مسیر نبود و از بازدید بخش بزرگی از نمایشگاه محروم میشد.
محل نشستن به تعداد کافی نبود و این باعث میشد تا افراد زیادی را نشسته روی زمین ببینیم.
طراحینشدن فضای رفتوآمد و سیرکولاسیون مخاطب در فضای باز از محل ورودیهای محوطه مصلا تا شبستانها و در حیاط اصلی شبستان، هویت نمایشگاه و متمایزکردن آن از سایر اتفاقات جمعی مصلا را کمرنگ میکرد. اکثر این فضاهای باز بهدلیل آفتاب و عدم طراحی سایبان مناسب برای مخاطب قابل استفاده نیست. مسیر سیرکولاسیون مخاطب در فضای داخلی شبستانها نیز از نظر هویتبخشی و مناسبسازی طراحی نشده بودند.
گفتار دوم: ساحت غرفهسازی ناشران
در نگاه کلی در بخش ناشران آموزشی ذوق و سلیقه و هیجان در طراحی غرفهها بیشتر به چشم میخورد و رقابت در جذب مخاطب تنگاتنگ بود. گرچه در سایر بخشها مانند ناشران عمومی یا دانشگاهی از این هیجان و تنوع طراحی کاسته میشد. در بخش ناشران آموزشی هر گوشه اتفاق هنری خاصی میافتاد و شما را در تنوع طرح و رنگ و فرم غرق میکرد. اما برای اینکه بتوانیم تحلیل کنیم باید به این سؤال پاسخ دهیم که یک غرفه خوب نمایشگاهی چیست؟
یک غرفه خوب نمایشگاهی باید دارای جذابیت فرم و طرحی هماهنگ با نمایش کتاب، ایده مناسب، اجرای تمیز و منظم و رفعکننده نیاز مخاطب باشد تا بتواند نظر مشتری را جذب کند؛ امکان مشاوره و مذاکره را فراهم کند؛ در نهایت کتابها را بهخوبی نمایش دهد و معرفی کند.
ناشرانی که به طراحی غرفه و دکور آن پرداختهاند نسبت به تعدد ناشران حاضر در نمایشگاه بسیار محدود هستند. بسیاری از آنها به میز و سازه اسپیس فریم و یک یا چند بنر اکتفا کردهاند که در بهترین حالت مخاطب شاهد نصب بنری صاف و تمیز بود. درحالیکه از یک نمایشگاه بینالمللی انتظار نمیرود غرفههایی با بنرهای چروک، اسپیس فریمهای کثیف و پوشاندهنشده داشته باشد. این اغتشاش بصری آرامش را از مخاطب میگیرد و تجربه و خاطره او از نمایشگاه را مخدوش میکند.
غرفههایی هم که طراحی شدهاند گاهی برخی از مؤلفههای طراحی را رعایت کردهاند و گاهی هم از کنار آن رد شدهاند ولی در اکثر آنها توجه به محل نشستن مخاطب، طراحی دیوارهها و کف و سقف، چیدمان مناسب در معرفی کتاب، استفاده درست از رنگ و طرح و طراحی روشنایی بهخوبی دیده میشود که لذتبخش و مسرتبخش است. استفاده از تکنولوژی در برخی غرفهها امید به آینده غرفهسازی را افزایش میدهد. دوسه مورد اتفاق هنری خاص را هم شاهد بودیم که مخاطب را برای سلفی و عکاسی با آنها ترغیب میکرد.
پیشنهادات
تعیین استاندارد حداقلی طراحی غرفه ناشران و نظارت بر تمیزی و زیبایی بصری غرفهها
ارتقای هویت بصری و گرافیکی
تعریف فضاهای خدماتی، فضای استراحت موقت، نمازخانه، فضاهای سایهدار، فضای صرف غذا و جانمایی و چیدمان و طراحی مناسب آنها متناسب با جمعیت
توجه به نظم و انضباط و حذف عوامل زائد در گوشهوکنار فضای نمایشگاه
افزایش اتفاقات هنری در گوشهوکنار نمایشگاه مانند اینستالیشنها، ماکت لوگوی نمایشگاه در مقیاس بزرگ و...
نظر شما