پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷
معرفی کتاب‌های کودک در برنامه شوچراغ تا برگزاری جشن «امام جان» در بوشهر

بوشهر- مهم‌‌ترین خبرهای فرهنگی هنری هفته سوم تیرماه استان بوشهر به برگزاری ویژه‌برنامه‌هایی درباره «عید غدیر»، «روز ملی ادبیات کودک و نوجوان»، «روز قلم» و انتشار آثار جدیدی در حوزه ادبیات و خودشناسی از سوی نویسندگان بومی اختصاص دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، سومین هفته از نخستین ماه تابستان در استان بوشهر مصادف با برگزاری جشن‌ها و ویژه‌برنامه‌هایی برای کودکان و نوجوانان، خانواده‌ها و اهالی فرهنگ استان بود که به همت دستگاه‌های فرهنگی در سراسر استان اجرایی شدند. همچنین در این هفته دو اثر از نویسندگان بوشهری به همت انتشارات بومی استان راهی بازار کتاب شدند که یکی در حوزه ادبیات و دیگری در حوزه خودسازی و خوشناسی بود. در ادامه به‌طور خلاصه بخشی از مهم‌ترین اخبار فرهنگی ادبی این استان فرهنگ‌خیز آورده می‌شود.

برگزاری جشن خانوادگی «امام جان» در کتابخانه عمومی خليج فارس

جشن خانوادگی «امام جان» یکی از برنامه‌هایی بود که به‌مناسبت دهه امامت و ولایت همراه با برنامه‌های شاد و آموزنده ویژه کودک و نوجوان در سالن نیمای جنوب کتابخانه عمومی خليج فارس شهر بوشهر در این هفته برگزار شد.

این برنامه با اجرای حجت‌ا‌لاسلام حامد بردستانی، سخنرانی حجت‌الاسلام سیدجلیل حسینی با موضوع معرفی منابع معتبر اهل سنت و شیعه در موضوع غدیر و مولودی‌خوانی محمد بحرینی، مداح اهل بیت برگزار شد.

برپایی اردوی جهادی «غدیریه» در روستای بُن‌بید شهرستان دشتی

اردوی جهادی «غدیریه» به‌مناسبت دهه امامت و ولایت به‌همت کتابخانه عمومی حاج سیدعلی قمی شهر شُنبه و با همکاری بخشداری شنبه و طسوج در روستای بُن‌بید شهرستان دشتی برپا شد.

بر اساس این خبر، نشست‌های مطالعاتی، بازی‌های محلی، معرفی کتاب، قصه‌گویی، نقاشی و مسابقات فرهنگی از مهم‌ترین برنامه‌های برگزارشده در طول این اردوی یک‌روزه جهادی بود که با استقبال پرشور اهالی روستا همراه شد.

انتشار کتابی دربارۀ شعر باباچاهی به قلم نویسندۀ درگذشته بوشهری

کتاب «گسست‌ها و پیوست‌های روایی در اشعار علی باباچاهی؛ از نم‌نم بارانم تا آئورا و دیگران من» نوشته جاوید تکاوران، نویسنده درگذشته بوشهری به همت نشر «خرد جاوید» همزمان با هفته سوم تیر منتشر شد.
 

این کتاب در 118 صفحه از سوی انتشارات «خرد جاوید» که به همت خانواده جاوید تکاوران تاسیس شده، همزمان با تولد این نویسنده فقید و فعال ادبی خوش‌ذوق؛ یعنی 17 تیرماه 1402 راهی بازار کتاب شده‌است.  تکاوران افزون بر پژوهش و نوشتن مقالات متعدد ادبی در هفته‌نامه‌ها و روزنامه‌های منطقه جنوب، دو سال قبل از فوتش کتابفروشی «پیرنگ» را در بوشهر راه‌اندازی کرده بود که این کتابفروشی مدتی بعد از درگذشت او تعطیل شد.

زنده‌یاد جاوید تکاوران در بخشی از مقدمه کتاب «گسست‌ها و پیوست‌های روایی در اشعار علی باباچاهی» که در واقع پایان‌نامه دوره ارشد او بوده، نوشته است: «علی باباچاهی یکی از شاعران شناخته‌شده و صاحب‌سبک معاصر است که از مجموعۀ «نم نم بارانم» شعر او دچار تغییری اساسی در ساختار و فرم شده‌است. این تغییرات کم‌سابقه به اشعار او رنگ و بوی تازه‌ای داده‌اند.

یکی از تغییرات به‌وجود آمدن گسست و پیوست در روایت شعر است. بروز گسست در روایت این اشعار به معنای به‌هم خوردن نظم روایت خطی و استفاده از دیگر شگردهای بیان روایت، از جمله چند روایتی، جریان سیال ذهن، روایت تو در تو و دورانی است. این پژوهش با رویکرد روایت‎‌پژوهی به مطالعۀ 16 مجموعه‌شعر این شاعر؛ یعنی از «نم‌نم بارونم» تا «آئورا و دیگران من» می‌پردازد.»

برپایی غرفه معرفی دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در بوشهر

غرفه دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در حاشیه گردهمایی 1000 نفره مدیران، معاونان و اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان بوشهر در تالار لیان شهر بوشهر برپا شد.

این غرفه با هدف ترویج و معرفی بخش‌ها و منابع مسابقه‌ای این جشنواره، به همت اداره‌کل کتابخانه های عمومی استان برپا شد.

معرفی آثار نویسنده کودک و جوان بوشهری در برنامه «شوچراغ»

مسئول واحد کتاب اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در برنامه این هفته «شوچراغ» به معرفی آثار خاتون شهرآشوب؛ نویسنده حوزه کودک و نوجوان پرداخت.

حمید زارعی در این برنامه که هر هفته از آن اختصاص به معرفی آثار نویسندگان بومی و تازه‌های نشر استان بوشهر دارد، به‌مناسبت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، آثار شهرآشوب، نویسنده بوشهری را که برای گروه سنی کودک و نوجوان راهی بازار نشر شده‌اند، معرفی کرد.
 

سپس تازه‌ترین اثر این نویسنده را که « کاپیتان موج و نجات جزیره» نام دارد و درباره خلیج فارس و آلودگی‌های دریایی به سفارش اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر نوشته شده، مورد بررسی قرار داد.

برگزاری نشست هم‌اندیشی شورای اقامه نماز استان بوشهر

برگزاری نشست شورای اقامه نماز به ریاست عبدالرحیم افروغ، مدیرکل اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر از دیگر رویدادهایی بود که در هفته سوم تیرماه در بوشهر برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در این نشست که با حضور حجت‌الاسلام عباس خشنود، مدیر ستاد اقامه نماز استان بوشهر برگزار شد، گفت: برای نهادینه کردن هر مسئله در جامعه شرط اول آن، عامل بودن در آن مسئله است. بی‌شک یکی از مصادیق واضح انسجام ملی در جامعه، اقامه نماز است.

عبدالرحیم افروغ ادامه داد: مقوله نماز و اقامه آن در راستای انسان‌سازی تاثیر بسزایی داشته و اگر به سمت انسان‌سازی و کار تربیتی برویم و نیرو، جامعه، نوجوان و جوان تربیت شود، به‌دنبال آن، آسیب‌های جامعه به مرور حذف می‌شوند.

وی تاکید کرد: یکی از جدی‌ترین  مسائلی که در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر و در معاونت‌های مختلف درگیر آن هستیم، مسئله نماز است که شاخ و برگ‌های متعددی دارد که باید به آن پرداخته شود.

افروغ سپس به برگزاری شب شعر با موضوع نماز در استان اشاره و تصریح کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر به‌عنوان دستگاه فرهنگی و متولی کار مخاطبان شاعران، اهالی ادب، کانون‌های ادبی و افراد موثر در این حوزه را درگیر کرده تا با پشتیبانی این اداره‌کل شاهد بروز خلاقیت و رویدادهای چشمگیر و موثری در این حوزه باشیم.

بزرگداشت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در بوشهر

بزرگداشت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان همزمان با هجدهم تیرماه در کلیه مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر، از مهم‌ترین رویدادهای این هفته در استان بود.

 این مناسبت با برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی هنری ادبی و ویژه‌برنامه معرفی مهدی آذریزدی، پدر ادبیات کودک ایران در سراسر استان با حضور کودکان و نوجوانان همراه شد.

انتشار کتاب «مسیر سبز» در بوشهر

کتاب «مسیر سبز» نوشته مریم صفوی، هنرمند و نویسنده گناوه‌ای دیگر کتابی بود که در این هفته با موضوع خودسازی و راه و رسم زندگی به همت انتشارات دریانورد راهی بازار کتاب شد.

این کتاب در 94 صفحه و با شمارگان 500 نسخه تیر 1402 منتشر شده است. مریم صفوی، نویسنده کتاب «مسیر سبز» در مقدمه آن نوشته است: «کتابی که در دستان شما قرار گرفته است، حاصل تجارب خود و دنیای اطراف، با تکیه بر مطالعه و پژوهش است که روی کاغذ نقش بسته است. امیدوارم توانسته باشم موضوعات را به‌خوبی بیان کرده و مسیر زندگی‌تان سبز باشد. با آرزوی جهانی مملو از امنیت، آرامش، موفقیت و شادی.»

صفوی، این کتاب را در طول 5 سال و بر اساس تجربیاتی که خود در حوزه خودسازی و طی‌ طریق کردن در مسیر موفقیت و زندگی به‌دست آورده، با تاسی از ادیبان ایرانی نظیر سعدی، شمس تبریزی و اندیشمندان، فلاسفه و نویسندگان بزرگ جهان مثل سقراط، ارسطو، افلاطون، میکل آنژ، جورج برنارد شاو، لئو تولستوی، فردریش نیچه، زیگ زیگلار، آلبر کامو، آلبرت انیشتین و... پدید آورده است.

کتاب «مسیر سبز» شامل یک مقدمه و 9 فصل به این شرح است: فصل اول، آغاز تولد و رشد؛ فصل دوم، هدف‌گذاری؛ فصل سوم، برنامه‌ریزی؛ فصل چهارم، خودباوری و ایمان؛ فصل پنجم، حرکت و پیش‌قدم‌شدن؛ فصل ششم، پذیرش شکست‌ها؛ فصل هفتم مسئولیت‌پذیری؛ فصل هشتم، پذیرش تغییرات و حل مسائل و فصل نهم، مسیر سبز.

تجلیل از بانوی نویسنده بوشهری در برنامه «از تبار قلم»

تجلیل از مونس عبدی‌زاده، بانوی خاطره‌‎نگار و نویسندۀ حوزۀ دفاع مقدس در سومین برنامه «از تبار قلم» که به مناسبت روز قلم از سوی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر برگزار شد، از دیگر برنامه‌های مهم هفته سوم تیرماه در استان بود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر در این آیین با اشاره به نقش موثر مونس عبدی‌زاده در مستندنگاری حوزه دفاع مقدس و زندگی شهدا و ایثارگران جنوبی، تاکید کرد: عبدی‌زاده همه مؤلفه‌های یک نویسنده جریان‌‌ساز و تاثیرگذار را دارد.

حیدر راهب ادامه داد: در این دوره درصدد برآمدیم تا از مونس عبدی‌زاده، نویسنده جریان‌ساز حوزه دفاع مقدس تجلیل به عمل آوریم، چراکه او یکی از نویسنده‌های پرکار بوشهری است که همه آثارش به‌ویژه «چهل روز انتظار» با اقبال عمومی خوبی مواجه شده تا جایی که همه نسخه‌های چاپ اول این کتاب تمام شده است. این نشان می‌دهد که این اثر او، جاذبه لازم را برای خوانده شدن از سوی مردم داشته است.

به گفته وی، خریداری آثار این نویسنده موثر را در دستور کار خود قرار داده‌ایم تا بعد از خرید، در اختیار اعضاء کتابخانه‌های عمومی استان قرار بگیرند.

این مقام مسئول یادآور شد: شکل‌گیری برنامه «از تبار قلم» و تجلیل از نویسندگان جریان‌ساز که اقدامی ارزشمند از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در راستای تکریم نویسندگان بومی است، موجب همگرایی و هم‌افزایی میان اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر با حوزه هنری، جبهه دفتر مطالعات شفاهی، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و... شده است.

توزیع بیش از 8 هزار جلد کتاب در میان مراکز فرهنگی هنری کانون بوشهر

دسته‌بندی و توزیع بیش از هشت هزار جلد کتاب جدید برای مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر نیز در هفته سوم تیرماه شروع شد تادر روزهای آتی برای این مراکز ارسال شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر در این باره گفت: بسته جدید کتاب‌های ویژه گروه سنی کودک و نوجوان که همزمان با روز ملی ادبیات کودک و نوجوان از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان کشور با عنوان «در مسیر دانایی بر بال کتاب» راهی استان‌های سراسر کشور شد، به استان بوشهر نیز رسید.

سمیه رسولی ادامه داد: این بسته که با هدف بالا بردن سطح مطالعه در کودکان و نوجوانان و تقویت علاقه‌مندی آنها به کتاب ارسال شده، بیش از ۸۰۰۰ جلد کتاب را در خود جای داده که شامل ۹۱ عنوان کتاب چاپ نخست از تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و آثاری از سایر ناشران کودک و نوجوان می‌شود که کار دسته‌بندی آن‌ها آغاز و به‌زودی میان مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری در سراسر استان توزیع خواهد شد.

به گفته وی، بخش عمده این کتاب‌ها از انتشارات خود کانون پرورش فکری تامین شده، ولی ناشران دیگری مثل نردبان، محراب قلم، کتاب پرنده، منادی تربیت، پیام محراب، غنچه، گویا، شهر قلم، افق و سوره مهر نیز در این طرح حضور دارند.

گفتمان‌سازی حجاب؛ اولین گام توسعه فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفتمان‌سازی حجاب را اولین و موثرترین گام در توسعه فرهنگ «عفاف» و «حجاب» در جامعه معرفی کرد.

عبدالرحیم افروغ، 21 تیرماه؛ روز عفاف و حجاب در گفت‌وگویی با ایبنا، این روز را فرصتی برای بزرگداشت و یادآوری اهمیت حجاب و عفاف به جامعه برشمرد و گفت: برای توسعه فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه کنونی بوشهر، نخست در پی فراگیر کردن گفتمان حجاب در این جامعه هستیم؛ چراکه اگر چارچوب‌های مفهومی و معیارهای آن در جامعه مطرح و پیرامون آن‌ها گفت‌وگو شود، مردم آن را عمیق‌تر خواهند پذیرفت.

وی معتقد است: حجاب به‌عنوان یک رفتار و وظیفه اجتماعی است که برای توسعه و پذیرش ژرف‌تر در جامعه، در مرحله اول باید گفتمان، ساختار و مباحث پیرامونی آن برای نسل‌ امروز تبیین شود تا به باور آن برسند.
 

افروغ سپس یادآور شد: در توسعه و فرهنگ‌سازی مفاهیمی چون «حجاب» و «عفاف» در جامعه نگاهی ویژه‌ای به کتاب داریم. در این راستا، حلقه‌های مطالعاتی و کتابخوانی به همت معاونت فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سراسر استان دارد در مجموعه‌های مختلف اعم از کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، پایگاه‌های بسیج، کتابخانه‌های عمومی و... تشکیل می‌شود.

درخشش کودکان و نوجوانان بوشهری در مسابقه عکاسی «در آیینه نوروز»

برگزیده شدن اعضای کودک و نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر در مسابقه عکاسی «در آیینه نوروز» از دیگر اتفاقات فرهنگی هنری استان بود که در هفته اخیر روی داد.

بر اساس این خبر، در این رویداد در بخش کودک رقیه کیمیایی عضو کودک مرکز فرهنگی‌ هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نخل تقی به عنوان نفر سوم معرفی شد. همچنین در این مسابقه، شاهد وراوی عضو نوجوان مرکز فرهنگی و هنری خورموج کانون استان بوشهر در بخش نوجوان این رویداد شایسته تقدیر شناخته شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها