چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۹:۴۰
گزارش شهادت امام حسن مجتبي(ع)

چاپ اول كتاب «گزارش لحظه به لحظه از شهادت امام مجتبي(ع)» نوشته محمدرضا انصاري از سوي انتشارات دليل ما منتشر و روانه بازار نشر شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر مي‌كوشد از لحظه مسموميت تا شهادت و از شهادت تا تدفین آن بزرگوار و رفتار دشمنان  پس از آن واقعه را ترسيم كند و پرده از روي حقايق بردارد. 

در كتاب حاضر، گزارشی از شهادت امام حسن مجتبي(ع) در قالب داستاني ارائه مي‌شود تا مخاطب بداند پيش از شهادت آن حضرت، چه پيشگويي‌هايي شده بود و معاويه چه توطئه‌اي براي شهادت ايشان انجام داد، مسموميت آن حضرت چند روز طول كشيد، چه كساني در تشييع جنازه‌ ايشان حاضر شدند، چه افرادي فتنه‌انگيزي كردند و چرا جنازه تيرباران و مراسم تدفين چگونه انجام شد. 

آنچه در اين كتاب آمده، جمع‌بندي و تدوين ماجراي شهادت امام حسن مجتبي(ع) در پنج مرحله است كه با مراجعه به تمامي منابع مربوط به موضوع، تنظيم شده‌اند و حتي يك كلمه به عنوان تخيل آورده نشده است. 

مرحله نخست كتاب به «پيشگويي از شهادت» امام حسن(ع) اختصاص دارد و مربوط به زماني است كه پيامبر(ص) در معراج، نشانه‌هايي از شهادت ريحانه و نور چشمش را خبردار شد. 

در اين مرحله، روايتي به اين مضمون از كتاب‌هاي احقاق‌الحق و بحارالانوار نقل شده است: «پيامبر(ص) در شب معراج وارد بهشت شد و دو قصر از ياقوت ديد كه يكي به رنگ سبز و ديگري سرخ بود. حضرت درباره آنها سوال كرد و رضوان پاسخ داد: قصر سبز براي حسن و قصر سرخ براي حسين است. پيامبر(ص) پرسيد: چرا خداوند قصر سبز را براي حسن و قصر سرخ را براي حسين خلق كرده است؟ عرض كرد: چون حسن را مسموم مي‌كنند و بدنش در اثر زهر به رنگ سبز در مي‌آيد و حسين را شهيد مي‌كنند و بدنش از خون، سرخ مي‌گردد از اين‌رو خداوند دو قصر سبز و سرخ را به نشانه شهادت آن دو قرار داده است.» 

عنوان مرحله دوم «مسموميت» است كه اين مرحله نيز شامل چند روايت است، نظير خبر امام حسن(ع) از قاتل خود، درخواست سم از پادشاه روم(توسط معاويه)، توطئه معاويه براي جعده، افطار مسموم، پرستاري بني‌هاشم از امام حسن(ع)، خبر كربلا از امام حسن(ع) و طشتي از خون. 

«شهادت» عنوان مرحله سوم اين اثر است كه چند روايت از كتاب‌هاي معتبر در آن نقل شده است، از جمله: ياد پيامبر(ص) در بستر شهادت، وصيت امام حسن(ع) به برادرانش امام حسين(ع) و محمدبن حنفيه، وداع با فرزند، روز شهادت، گريه امام حسن(ع) بر عظمت مرگ، شهادت در زير آسمان و لحظه شهادت. 

مرحله چهارم كتاب، «تشييع خونين» نام دارد كه به تشريح فتنه دشمنان بر سر مكان خاكسپاري امام حسن(ع) مي‌پردازد. اين مرحله داراي اين عناوين است: مروان‌بن حكم، حاكم مدينه و مروان، مروان و عايشه، غسل و نماز امام(ع)، اتمام حجت امام حسين(ع) بر عايشه، محمد‌حنفيه و عايشه، ابن عباس و عايشه، امام حسين(ع) و مروان، تيرباران تابوت امام حسن(ع)، آخرين ديدار، خداحافظي با قبر برادر، شب‌هاي جمعه بقيع، مصيبت نوه پيامبر(ص)، عهد و پيمان جعده، معاويه و ابن عباس و خونخواهي براي امام حسن(ع) در قيامت. 

تاكنون از محمدرضا انصاري، 13 عنوان كتاب از مجموعه‌ «گزارش لحظه به لحظه» به چاپ رسيده است. 

چاپ اول كتاب «گزارش لحظه به لحظه از شهادت امام مجتبي(ع)» در شمارگان 5000 نسخه، 44 صفحه و بهاي 5000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۲۰:۱۸ - ۱۳۸۹/۰۱/۲۵
    السلام عليك يا حسن بن علي المجتبي . محمد رضا حشمت خواه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها