سه‌شنبه ۶ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۰
آقایی: گامی براي ادبيات قابل تقدير است

فرخنده آقایی، نامزد جایزه پروین در بخش داستان، گفت: هر جايزه‌ای معيارهای خودش را دارد. جايزه پروين هم به لحاظ اسم پروين حتما قرار است به وجهی از فرهنگ و هنر بپردازد كه می‌تواند زنانه باشد. معتقدم هر گامی براي معرفی كتاب و ادبيات به مردم مثبت و قابل تقدير می‌دانم._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، فرخنده آقايي نامزد دريافت جايزه پروين اعتصامي در بخش داستان، اظهار داشت: داستان كتاب «از شيطان آموخت و سوزاند»، سرگذشت يك زن بي‌خانمان است كه براي گذراندن زندگي‌اش يك سال و نيم در كتابخانه فرهنگسراي انديشه زندگي مي‌كند. 

اين نويسنده به یکی از ويژگی‌های عمومی داستان‌هايش اشاره كرد و گفت: اين داستان نيز مانند اغلب داستان‌هاي من برگرفته از وقايع زندگي روزمره و اطراف است و قهرمان اصلي آن هم واقعي است. 

نویسنده «يك زن، يك عشق» در ادامه بابيان شيوه روايت اين داستان توضيح داد: شيوه روايت داستان به شكل دفترچه خاطرات است كه راوي زندگي خودش را به صورت روزنوشت مي‌نويسد. 

وي در پاسخ به سوالي مبنی بر اصلي‌ترين دغدغه‌هايش از نگارش اين داستان خاطرنشان كرد: دغدغه اصلي من بيان حس و حال زني است كه از حمايت خانواده محروم است و از نظر من سمبل انساني است كه رنج مي‌برد و زندگي مي‌كند. 

نويسنده «گربه‌هاي گچي» درباره زبان و نوع روايت داستان كتابش افزود: زبان داستان رئال است و در محله هاي  و كوچه‌ها و خيابان‌هاي تهران اتفاق مي‌افتد و در مكان‌هاي واقعي مي‌گذرد و تصويري از تهران آن سال‌ها را بازنمایی می‌کند.

آقایی همچنين درباره نقش و ويژگي جايزه‌اي مانند جایزه پروين گفت: من فكر مي‌كنم هر جايزه‌اي تعريف و معيارهاي خودش را دارد. اين جايزه به لحاظ آنكه اسم پروين را روي خود دارد، قرار است به وجهي از فرهنگ و هنر بپردازد كه مي‌تواند زنانه باشد. 

وي اضافه كرد: در اين شرايط هرگونه حمايتی از ادبيات از جمله شكل دادن جايزه و معرفي كانديداها و...، مثبت است. همين كه اينكه عده‌اي خواسته‌اند قدمي براي ادبيات بردارند، قابل تقدير است.

 رمان «از شیطان آموخت و سوزاند» فرخنده آقایی كه برنده دوره هفتم جایزه منتقدان و نویسندگان مطبوعاتی شد، اكنون نامزد دريافت جايزه پروين اعتصامي است.

«راز کوچک»، «یک زن، یک عشق»، «گربه‌های گچی»، «جنسیت گمشده»، «از شیطان آموخت و سوزاند» و...از آثار داستاني منتشر شده آقايي هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط