شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۷ - ۲۰:۲۶
اين فصل را بسيار خواندم، عاشقانه است

مراسم اختتاميه سومين جشنواره بين‌المللي شعر فجر، با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، معاون فرهنگی وي و رییس شورای سیاست‌گذاری اين جشنواره و نيز جمعي از شاعران داخلي و خارجي، عصر شنبه ۱۰ اسفند ماه سالجاري در تالار وحدت تهران برگزار و در پايان اين آيين، جوايز برگزيدگان اهدا شد. در بخش تجليل از پيشكسوتان، به ۳۰ برگزيده، هر نفر ۵ سكه بهار آزادي، همراه لوح و تنديس جشنواره و كتاب نفيسي از آثار استاد محمود فرشچيان تعلق گرفت./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين مراسم كه از ساعت ۱۶:۳۰ آغاز شد، پس از پخش سرود جمهوري اسلامي ايران و تلاوت قرآن مجيد، دکتر محسن پرویز، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس شورای سیاست‌گذاری سومین دوره جشنواره بين المللي شعر فجر، در سخناني گفت: جشنواره شعر فجر همدلی شاعران ایرانی و غیرایرانی را هدف قرار داده و تجلیل از شاعران پیشکسوت، از جمله اهداف شورای سیاست‌گذاری جشنواره شعر فجر است.

دکتر پرویز که به عنوان نخستين سخنران این آیین سخن می‌گفت، ادامه داد: سومین دوره جشنواره شعر فجر مقارن بود با سی سالگی انقلاب اسلامی، از این رو بر آن بودیم تا مراسمی ویژه‌ برگزار کنیم. به همین دلیل هم تصمیم بر آن شد تا بخش بین‌الملل جشنواره شعر فجر، سال آینده با برگزاری همایش بین‌المللی شاعران ایران و جهان در فصل تابستان برگزار شود.

وی افزود: این همایش ایجاد همدلی میان شاعران ایرانی و خارجی را هدف گرفته و این هدف در سال آینده هم از سیاست‌های کلی جشنواره خواهد بود.

وی تجلیل از شاعران پیش‌کسوت را از جمله اهداف شورای سیاست‌گذاری جشنواره شعر فجر دانست و ادامه داد: هم‌اکنون فهرستی از شاعران پیش‌کسوت تهیه شده است؛ ولی با توجه به امکانات کمی که در اختیار داشتیم، به ناچار تنها از ۳۰ نفر از آنها در این مراسم تجلیل می‌کنیم و قطعا تجلیل از این شاعران در سال‌های آینده هم ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: پیش‌کسوتانی که در این مراسم تجلیل می‌شوند از سوی هیات داوران پنج نفره‌ای که سه نفر از آنها علی معلم‌دامغانی، مشفق کاشانی، سیدعلی موسوی گرمارودی اندكه از سوی تمامی پیش‌کسوتان شعر پذیرفته شده اند و نیز دو نفر از جوانان با سابقه و خوش ذوق؛ فاضل نظری و مرتضی امیری‌اسفندقه برگزیده شده‌اند.

به گفته پرویز، هدف تجلیل از پیش‌کسوتان «یاد کردن» از آنها ست.

وی در این باره اضافه کرد: باوجود این تجلیل؛ معتقدم هنوز حق مطلب ادا نشده. چرا که فعالان حوزه شعر بسیارند و آثار بسیاری از آنها در سطح بالایی‌ است که شایسته تقدیرند.

وی درباره تاخیر ۲۷ ساله در برگزاری جشنواره شعر فجر پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تصریح کرد: در ۲۷ سالی که جشنواره شعر فجر برگزار نشده، ظلم بزرگی به شعر و جامعه شاعران روا گشته است. این روند در بخش داستان نیز وجود داشته که ما در صدد تغییر این شرایط هستیم. بنیاد ادبیات داستانی که به تازگی تشکیل شده تلاش دارد در حوزه داستان نیز چنین رویکردی را احیا کند و بنا بر تجلیل و بزرگداشت داستان‌نویسان کشور دارد.

دکتر پرویز ابراز امیدواری کرد در سال آینده، داستان‌نویسان حوزه انقلاب اسلامی هم تجلیل شوند. وی در پایان سخنانش یاد و خاطره طاهره صفارزاده و منوچهر احترامی دو شاعر فقید را گرامی داشت. 

اين مراسم با پخش كليپي از زندگی زنده‌ياد طاهره صفارزاده شاعر و مترجم قرآن كه امسال درگذشت، ادامه يافت. 

در ادامه اين نشست محمد مهدي سيار، اكبري ديزگاه و حسين جنتي از برگزيدگان استاني جشنواره شعر فجر، شعرخواني كردند.

نظام قاسم شاعر و مدير شبكه كودك و نوجوان كشور تاجيكستان و علي نورالدين شاعر و استاد زبان فارسي دانشگاه لبنان دو شاعر خارجي حاضر در مراسم بودند كه به شعرخواني پرداختند.

در ادامه اين مراسم، علي معلم دامغاني، دبير جشنواره، با تشكر از كساني كه وي را در برگزاري اين جشنواره ياري دادند، گفت: جشنواره شعر فجر در طول سه سال گذشته، بنيادي را پايه نهاده است كه در آينده خط مشي آن ادامه خواهد يافت.

معلم دامغاني از تلاش‌هاي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و نيز معاونت فرهنگي وي در برگزاري جشنواره شعر تقدير كرد.

فاضل نظري دبير علمي جشنواره نيز بيانيه هيات داوران سومين جشنواره شعر فجر را درباره برگزاري و نيز انتخاب آثار برتر قرائت كرد و گفت: هيات داوران به آثار ارسال شده امتياز داده است؛ نه به شاعران آنها.

در ادامه اين مراسم، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در سخناني گفت:  حقيقت اين است كه شعر انقلاب مولود انقلاب است و خود انقلاب مولود شعر. اگر قدرت شعر نبود، منطق انقلاب اسلامي استواري كنوني را نداشت و شعارهاي زمان انقلاب، استواري و فراگيري نمي‌يافتند و مردم نيز نمي‌توانستند براي هر واقعه‌اي شعر بسرايند. 

وي افزود: اثرگذاري شعر در سرعت گرفتن انقلاب بر كسي پوشيده نيست. انقلاب اسلامي از مولودهاي شعر بود و اگر شعر نبود منطق انقلاب اسلامي استواري كنوني را نداشت.

وي تصريح كرد: اگر قدرت شعر نبود، شعارهاي زمان انقلاب استواري و فراگيري نمي‌يافتند و مردم نيز نمي‌توانستند براي هر واقعه‌اي شعر بسرايند. اگر شعر نبود منطق استدالي ما نيز دچار مشكل مي‌شد؛ اگر شعر نبود منطق انقلاب اسلامي استواري كنوني را نداشت.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اينكه شعر تاثيرگذاري اعجازگونه‌ای دارد، افزود: اين يك واقعيت است كه ميان ما ايراني ها جا افتاده كه از شعر به عنوان منطق استفاده كنيم و حقيقتا اگر شعر نبود منطق استدالي ما نيز دچار مشكل مي‌شد.

صفاري هرندي تاكيد كرد: گاهي نيز شعر منطق ناصحيح را به پيش می‌برد كه بايد به دو وجه اين موضوع مهم توجه بيشتري شود.

وي با اشاره به اينكه مدتي است فرهنگ عمومي كشور از شعر فاصله گرفته است، گفت: فعاليت‌هاي گسترده در آموزش و پرورش و نيز برگزاري جشنواره‌هايي چون جشنواره شعر فجر، اين خلا را برطرف خواهد كرد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود: شعر ما در کیفیت خوبی است و بايد با پديده‌هاي انقلاب نیز بیش از پیش همراه باشد. انقلاب اسلامي در آستانه 30 سالگي، از زمان تولدش بديع‌تر است و هر روز حرف نویی براي ارايه دارد؛ از اين رو با ظرفيت بالايي كه شعر كشور دارد بايد با اين پديده‌ها همراه باشد.

وي در پايان با تشكر از برگزاركنندگان جشنواره شعر فجر افزود: سراسر اين مرز و بوم قريحه ناب شاعران برجسته را در خود دارد. بنابراین طبیعی است اگر اين جشنواره موفق نشود از تمام پيشكسوتان شعر انقلاب تجليل كند. این نقص را بايد به چشم بخشش بر برگزاركنندگان آن بخشيد.

در پايان اين مراسم جوايز برگزيدگان اهدا شد. در بخش شعر جوان به برگزيدگان در سه بخش شعر سنتي، شعر نو و شعر كودك و نوجوان به ترتيب نفرات اول ۸ سكه همراه لوح تقدير و تنديس جشنواره و به نفرات دوم و سوم به ترتيب ۶ و ۴ سكه اهدا شد.
 
در بخش تجليل از پيشكسوتان نيز به ۳۰ برگزيده، هر نفر ۵ سكه بهار آزادي همراه لوح و تنديس جشنواره و كتاب نفيسي از آثار استاد محمود فرشچيان اهدا شد.

در بخش شاعران "عصر شعر امروز انقلاب اسلامي" هم به ۸۰ برگزيده ۵ سكه بهار آزادي همراه لوح تقدير تعلق گرفت.

برگزيدگان بخش جوان سومين جشنواره شعر فجر به شرح زيرند:

در بخش شعر سنتي:

نفرات اول: حسين جنتي (ورامين، استان تهران) و محمد مهدي سيار (استان فارس)
نفرات دوم: عليرضا بديع (نيشابور، استان خراسان رضوي) و محمد جواد شاهمرادي (استان فارس)
نفرات سوم: مهدي مظاهري خورزني (استان تهران) و مهدي فرجي (كاشان، استان اصفهان)

در بخش جوان شعر نيمايي و سپيد:
نفرات برتر: ابراهيم اكبري ديزگاه (استان قم)، مجيد سعدآبادي (استان اصفهان) و عليرضا لبش (استان قم)

در بخش شعر كودك و نوجوان:
نفر برتر بخش نوجوانان: حسين تولايي (استان تهران)
نفرات برتر بخش كودك: مريم زندي (ملاير، استان همدان) و مريم هاشم‌پور (استان تهران).

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط