جمعه ۷ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۰
قربانعلی: حرکت‌های حرفه‌ای شعر از تلاش‌های ذوقی تفکیک شوند

مهرنوش قربانعلی، شاعر، گفت: هنر شعر به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد ممکن است برای فعالان عرصه‌های هنری دیگر نیز دارای جذابیت باشد؛ اما باید مانند سایر عرصه‌های هنری و حتی علمی، حرکت‌های حرفه‌ای از تلاش‌های ذوقی و طبع‌آزمایی‌ها تفکیک شوند./

مهرنوش قربانعلی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) با بیان این مطلب افزود: شعر گستره‌ای دارد همه سویه؛ که از کشف و شهود و بن‌مایه‌های غریزی، تا تکاپوهای زبانی، ساختاری و جان‌مایه‌های فلسفی، زیستی و هستی‌شناسی را در بر می‌گیرد.

وی ادامه داد: شعر همیشه این امکان را دارد که حرف اول را بزند، به ویژه در سرزمینی که تاریخ، زبان، دانش، حکمت و غیره آن با شعر آمیخته است.

قربانعلی اظهار داشت: در دهه‌های اخير فعالان حرفه‌اي و تاثيرگذار عرصه شعر، در افزايش گستره‌هاي فكري و خلق شيوه‌هاي متفاوت و موثر، همچنين افزايش امكانات زباني، ساختاري و فرمي
تا حدود زیادی موفق و موثر بوده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین نام‌هاي بسیاری به چهره‌هاي پيشين افزوده شده كه سزاوار بررسی و تامل‌های تازه است.

این شاعر تاکید کرد: مرزهاي حركت حرفه‌اي در عرصه شعر و تحقيق‌هاي مرتبط به آن، با حركت‌هاي آماتوري و ذوقي نيازمند تفكيك و مراقبتی جدي است.

وی گفت: در سال‌های اخیر در بین اسامی شاعران، نام هنرمندان سایر عرصه‌های هنری نیز به چشم می‌خورد که البته برخی واقعا در شعر نیز توانا هستند، اما متاسفانه عده‌ای صرف شهرت خود اقدام به چاپ اشعار کرده‌اند و در شعر آنها نمی‌توان حرفی جدید یا بیانی متفاوت را دید.

قربانعلی یادآور شد: برازندگي چهره‌هاي ديگر هنرها مانند بازيگري، كارگرداني و غیره بايد در همان عرصه مورد دقت و بررسی قرار گیرد. تنها شهرت نمی‌تواند تاکیدی بر توانایی حضور آنها در دیگر عرصه‌های هنری از جمله شعر باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها