دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۵:۱۸
«جان لاك» در نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران

كتاب «رساله دوم بر دولت؛ نوشته‌اي پيرامون ريشه، گستره و غايب راستين دولت مدني» نوشته فيلسوف نامدار انگليسي«جان لاك» به زودي از سوي انتشارات روشنگران و مطالعات زنان راهي بازار كتاب مي‌شود._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اين كتاب يكي از آثار كلاسيك در حوزه فلسفه سياسي است كه به بررسي مفهوم حاكميت در زندگي بشر مي‌پردازد. 

شهلا لاهيجي، مدير مسوول انتشارات روشنگران و مطالعات زنان، درباره اين كتاب گفت: اين نوشتار بررسي فلسفي- حقوقي مفهوم حاكميت، مالكيت و ديگر مفاهيم مرتبط با آنهاست. 

وي افزود: جان لاك، نويسنده اين كتاب، يكي از فيلسوفان ليبرال و مطرح قرن 17 اروپاست كه در اين اثر، گذار انسان از حاكميت طبيعت در دوران پيش از حاكميت قانون را بررسي مي‌كند. 

لاهيجي با اشاره به اين‌كه از نگاه لاك، حاكميت قانون در مفهوم دولت تجلي پيدا مي‌كند، گفت: نويسنده اين كتاب، دوران حاكميت قانون را نقطه عطف حقيقي در تاريخ بشر دانسته و معتقد است اين قانون اجزايي دارد و حقوق مالكيت يكي از اين اجزاست.

وي افزود: اين اثر داراي بخش‌هاي مختلف و 249 بند است كه هر يك از اين بندها دربرگيرنده 10 تا 30 سطر است. 

اين نوشتار داراي 9 بخش و فصل‌هاي متعدد است كه عنوان بخش‌هاي آن به اين قرار است: «در انواع دولت»، «زندگي در زير قانون طبيعت»، «در وضعيت طبيعي»، «در وضعيت جنگي»، «در وضعيت بردگي»، «در وضعيت تملك» «در ولايت بدوي»، «در جامعه سياسي يا مدني (آغاز اجتماعات سياسي)» و «اجتماع سياسي و حكومت». 

جان لاک  متولد ۱۷۰4 و درگذشته در سال 1632، از فیلسوفان سده ۱۷ میلادی انگلستان است. دغدغه اصلی وي جامعه و شناخت‌شناسی بود . دیدگاه و بینش او در زمینه «حکومت با رضایت رعایا»، «آزادی»، «حقوق طبیعی انسان در زندگی» و «مالکیت شخصی» تأثیر بزرگی بر جریان و روند فلسفه سیاسی داشت . اندیشه‌های لاک شالوده مفاهیم به کار رفته در قانون و حکومت آمریکا را بنیاد گذارد و مواد لازم برای توجیه انقلاب را در دست مهاجران استعماری به دنیای نو نهاد. به طور خلاصه می‌توان گفت با انديشه‌هاي جان لاک، از منظر تاریخ اندیشه، وارد مرحله‌ای می‌شویم که می‌توان به معنایی واقعی از حقوق بشر سخن به میان آورد. از آثار ديگر وي مي‌توان به «رساله در باب فهم بشر» اشاره كرد.

كتاب «رساله دوم بر دولت» ترجمه شهرام ارشدنژاد در شمارگان 2000 نسخه و 280 صفحه همزمان با نمايشگاه بين‌المللي كتاب راهي بازار نشر مي‌شود. بهاي اين اثر هنوز مشخص نشده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها