سه‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۰
استقبال رييس كتابخانه ملي روسيه از پيشنهاد همكاري اهالي قلم ايران و روس

رييس كتابخانه ملي روسيه از پيشنهاد مدير عامل موسسه خانه كتاب مبني بر همكاري ايران و روسيه در حوزه تأليفات و همكاري و آشنايي بيشتر نويسندگان دو كشور با يكديگر در جريان بازديد از خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، استقبال كرد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين ديدار كه عصر امروز(دوشنبه) با حضور علي‌اكبر اشعري، مشاور فرهنگي رييس جمهور و رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران، علي شجاعي‌صائين، مدير عامل موسسه خانه كتاب و علي اوجبي، معاون فرهنگي مدير عامل موسسه خانه كتاب و علي آقاغفار، سرپرست خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) برگزار شد، «ويكتور فدروف» از پيشنهاد همكاري شجاعي صائين مبني بر تعامل شاعران و نويسندگان ايراني و روسي استقبال كرد و گفت: به زودي نظر قطعي‌ام را در اين باره اعلام خواهم كرد.   

در ابتداي اين بازديد، علي شجاعي‌صائين ضمن تشريح فعاليت‌هاي اين موسسه اظهار داشت: براي همكاري فرهنگي دو كشور، به ويژه در قالب برگزاري نمايشگاه‌هاي مشترك كتاب در ايران و روسيه، آمادگي داريم. در اين فرصت نويسندگان دو كشور بهتر مي‌توانند با يكديگر به گفت‌وگو بنشينند.

سپس، «ويكتور فدروف» رييس كتابخانه ملي روسيه با بيان اين كه تلاش براي همكاري دو كشور در حوزه فرهنگ و كتاب فكر خوبي است، گفت: درباره اين موضوع بايد بيشتر فكر كنيم. تصور مي‌كنم قبل از اين كه نويسنده‌اي از روسيه به ايران بيايد، بايد كتاب‌هايش به زبان فارسي ترجمه شوند تا نويسندگان ايراني با وي آشنايي پيدا كنند.
وي از مدير عامل موسسه خانه كتاب پرسيد: اگر نويسنده‌اي نخواهد اطلاعاتش در سايت يا در اينترنت منعكس شود، شما چگونه عمل خواهيد كرد؟

شجاعي‌صائين توضيح داد: اطلاعات مربوط به كتاب پس از دريافت مجوز نشر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، در اختيار مسوولان خانه كتاب قرار مي‌ گيرد و اگر نويسنده‌اي تمايلي به ارايه اخبارش در اينترنت نداشته باشد ـ كه اين ميزان بسيار كم است و شايد كمتر از دو يا سه مورد در طول سال باشد ـ ما نيز اطلاعات او را از فهرست خارج و نظر وي را تامين مي‌كنيم. 

فدروف درباره خبرگزاري كتاب ايران پرسيد كه مراجعان با ورود به اين سايت آيا تنها با آمار و اطلاعات آشنا مي‌شوند يا معرفي مختصري از آثار را هم مي‌توانند، مشاهده كنند؟

در ادامه اين نشست، علي آقاغفار، سرپرست خبرگزاري كتاب ايران، ضمن معرفي گروه‌هاي مختلف خبري «ايبنا» و ارائه آماري درباره ميزان بازديدكنندگان اين خبرگزاري اظهار داشت: خوانندگان در بخش‌هاي گوناگون اين خبرگزاري با اخبار متنوعي نظير معرفي و نقد كتاب، گفت‌وگو با نويسندگان و ناشران، گزارش نشست‌هاي گوناگون خبري كه مرتبط با كتابند و تمامي اطلاعات مرتبط با كتاب آشنا مي‌شوند.

در ادامه اين ديدار،علي اكبر اشعري، رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي كشورمان، با اشاره به اين كه در ايران عملا سه بانك اطلاعاتي براي علاقه‌مندان به حوزه كتاب وجود دارد، گفت: نخستين مرجع، اطلاعات موجود در سايت كتابخانه ملي است كه ناشران قبل از اقدام براي چاپ اثر به آن مراجعه و اطلاعات مربوط به كتاب را استخراج مي‌كنند.

وي افزود:‌ سايت «خانه كتاب» مرجع اطلاعاتي ديگري است كه اطلاعات تمامي كتاب‌هايي كه چاپ مي‌شوند، در اين سايت قابل مشاهده است. همچنين خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به طور تخصصي به كار اطلاع‌رساني در حوزه كتاب مي‌پردازد.

قابل ذكر است «ويكتور فدروف» رييس كتابخانه ملي روسيه با هیات همراه كه از خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) بازديد كرد، صبح روز دوشنبه نيز با حضور در كتابخانه ملي ايران، تفاهم‌نامه همكاري بين كتابخانه‌هاي ملي ايران و روسيه را با اشعري مبادله كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط