شنبه ۹ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۰
اجتهاد؛ ويژگي‌هاي مذهب شيعه

كتاب «اجتهاد در عصر ائمه معصومين(ع)» نوشته محمدرضا جواهري از سوي موسسه بوستان كتاب تجديد چاپ شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر مي‌كوشد پيشينه اجتهاد در نزد شيعيان و پيوند اساسي آن با عصر بعثت، غدير و عاشورا و سوابق علمي شيعيان و ارتباط اجتهاد رايج امروز با گذشته را به روشني تبيين كند.

دانشمندان و صاحب‌نظراني كه درباره اجتهاد در نزد شيعه بحث و اظهار نظر كرده‌اند، درباره اجتهاد در عصر حضور امام معصوم(ع) اختلاف نظر دارند. برخي وجود اجتهاد را در زمان پيامبر اسلام(ص) و امامان(ع) در بين شيعيان انكار مي‌كنند و پايه اين ادعا نيز تصور بي‌نيازي شيعه از اجتهاد در عصر حضور معصوم(ع) است. اينان معتقدند چون اجتهاد در اين دوران بين شيعيان رواج نداشته و مجتهدي در بين آنان شناخته نشده، پس در آن زمان «علم اصول» نيز كه مقدمه و زمينه‌ساز اجتهاد است، در بين شيعيان مطرح نشده است. اين افراد به ترتيب مذكور با توهم عدم وجود اجتهاد در عصر امامان(ع)، پيشگامي «اهل سنت» در «اجتهاد» و «علم اصول» را پذيرفته‌اند.

بر اساس مطالب این اثر، نويسنده كتاب درصدد است وجود «اجتهاد» را به معناي حقيقي و صحيح آن، در بين شيعه و اصحاب امامان(ع) نشان دهد و پيشگامي پيروان اهل‌بيت(ع) را در به ‌كارگيري قواعد اصولي و تاليف و تدوين علم اصول مستند و با دليل اثبات كند و سوابق اجتهاد و علم اصول را در عصر رسالت و امامت در قرن اول و دوم هجري در بين پيروان اسلام ناب محمدي(ص) و پرورش‌يافتگان دانشگاه اهل‌بيت عصمت و طهارت(ع) آشكار و روشن سازد. 

اجتهادي كه امروز در بين شيعه وجود دارد و روشنگر «جامعيت» و «جاودانگي» و «جهاني بودن» اسلام و قدرت و توانايي پاسخگويي اين دين به همه پرسش‌هاي نو و نيازهاي واقعي بشر در عصر ارتباطات و دهكده جهاني است، ريشه در صدر اسلام و دوران حيات نبي مكرم اسلام(ص) و امام علي(ع) دارد.

محمدرضا جواهری، نویسنده اثر حاضر در بخشی از مقدمه كتاب خود می‌نویسد: «در اين كتاب، پيشينه اجتهاد در نزد شيعيان و پيوند اساسي آن با عصر بعثت، غدير و عاشورا و سوابق علمي شيعيان و جامعيت و حقانيت و امتيازات مذهب شيعه و ارتباط اجتهاد رايج امروز در نزد شيعيان با گذشته خويش و ميراث گرانقدر و ماندگار و پايدار تشيع در زمان حضور امام معصوم(ع) به طور علمي و استدلالي به جامعه معرفي و اين حقيقت روشن مي‌شود كه اجتهاد در عصر حضور امام معصوم(ع) وجود داشته است و مجتهداني بزرگ در بين اصحاب امامان(ع) بوده‌اند و همان اجتهاد و مجتهدان، زير بنا و الهام‌بخش اجتهاد در عصر حاضر است. پايه‌هاي مباحث اين كتاب "ثقلين" يعني قرآن و عترت است و محور دلايل و استدلال‌ها قرآن و سنت پيامبر(ص) و امامان(ع) است. بنابراين همان‌گونه كه در اجتهاد درست، كتاب و سنت دو منبع اصلي است، در اين كتاب نيز اجتهاد و علم اصول در عصر امامان(ع) با استناد به آيات قرآني، گفتار و رفتار ائمه معصومين(ع) ثابت مي‌شود. 

در پژوهش‌هاي خويش درباره اجتهاد در عصر پيامبر(ص) و امامان(ع) علاوه بر آثار شيعيان، حتي‌المقدور از كتاب‌هاي فقهي و اصولي و كتب تاريخ فقه و اصول فقه اهل‌سنت استفاده كرده و در تكميل تحقيقات خود از پاسخ‌هاي مراجع و علماي بزرگ به پرسش‌هايي درباره موضوع مورد بحث بهره‌ برده‌ام كه تصوير اين پرسش و پاسخ‌ها ضميمه كتاب است.»

در بخشي از سخن ناشر کتاب نیز آمده است: «اجتهاد و استنباط احكام شرعي، قله بلندي است كه جز سخت‌كوشان زيرك و فرزانه بدان دست نيابند. اجتهاد، از ويژگي‌هاي مذهب شيعه است و فقيه با آن مي‌تواند به مسائل نو و مستحدثه پاسخ گويد و پويايي و بالندگي فقه شيعي، مرهون همين خصيصه است. 

مولف با تلاشي در خور ستايش، معاني لغوي و اصطلاحي اجتهاد را به دست داده و اجتهاد صحيح را تعريف كرده است. آنگاه ضرورت اجتهاد بر اساس قرآن و سنت و شواهد وجود اجتهاد در عصر رسالت و امامان معصوم(ع) و اسناد پيشگامي آنان در تدوين علم اصول، بيان شده است.» 

اجتهاد در لغت، اجتهاد در اصطلاح، تحول در مفهوم اجتهاد، استنباط، فقه و فقيه، ضرورت اجتهاد، انسداد باب اجتهاد نزد اهل سنت، ادوار اجتهاد در عصر معصومين(ع)، اجتهاد در عصر امامت، دلايل وجود اجتهاد در عصر ائمه معصومين(ع)، ارتباط فقه و اجتهاد با علم اصول و علم اصول در عصر ائمه(ع) و پيشگامي شيعه، عناوين مباحث مختلف اين كتاب را تشكيل مي‌دهند.

از منابع مورد استناد نويسنده در تدوين اين اثر مي‌توان كتاب‌هاي ادوار علم‌الفقه و اطواره، لسان‌العرب، الفهرست، اصول‌الفقه، كشف‌‌الغمه، رجال‌ نجاشي، قياس و سير تكوين آن در حقوق اسلام، اعيان‌الشيعه، الغدير، اسلام در جهان امروز، الذريعه، ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي، منابع فقه، الفصول‌المهمة في اصول‌الائمه(ع)، وسائل‌الشيعه، امل‌الآمل، اصول‌الاستنباط، الامام‌الصادق و المذاهب‌الاربعه، الرسائل، الحياة، كفاية‌الاصول، استبصار، المبسوط، الدروس، فقه سياسي، علم‌الحديث و ده‌ها عنوان كتاب ديگر را نام برد. 

چاپ دوم كتاب «اجتهاد در عصر ائمه معصومين(ع)» در شمارگان 1000 نسخه، 372 صفحه و بهاي 60000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط