یکشنبه ۲۸ تیر ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۲
انتشار كتاب؛ آخرين اولويت‌ فدراسيون‌هاي ورزشي

قائم مقام دبير ستاد مبارزه با دوپينگ عنوان كرد: انتشار كتاب و آموزش مربيان و ورزشكاران از طريق آن در رده‌هاي پاياني فهرست اولويت‌هاي فدراسيون‌هاي ورزشي قرار دارد._

دكتر رامين احمدي طباطبايي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت:‌ كميته‌هاي آموزش فدراسيون‌هاي ورزشي در حد مناسبي فعال نيستند و در حوزه فرهنگ‌سازي و نهادينه‌كردن انتشار كتاب و كتابخواني فعاليت مناسبي ندارند.

وي بيان كرد: زماني كه در حوزه ضد دوپينگ فعاليم، بايد به اين نكته توجه كنيم كه براي هر وسيله‌اي كه استفاده آن ممنوع مي‌شود، بايد جايگزين مناسبي را معرفي كرد.

وي اضافه كرد:‌ مكمل‌هاي غذايي، مناسب‌ترين جايگزين براي مواد و دارو‌هاي نيروزاي غيرمجازند، زيرا عوارض كمتر و بازدهي مناسبي نيز دارند اما متاسفانه وجود مكمل‌هاي غيراستاندارد و داراي مواد غيرمجاز در بازار و شباهت آن‌ها با مكمل‌هاي استاندارد، بسياري از ورزشكاران را نا خودآگاه با عوارض خطرناكي روبه‌رو مي‌سازد. 

وي افزود: در چنين وضعيتي مسوولان ورزشي و به ويژه فدراسيون پزشكي ورزشي نقش اساسي دارند و بايد براي تهيه و توزيع مكمل‌هاي غذايي استاندارد در بين ورزشكاران حرفه‌اي اقدام كنند.

رييس كميته پزشكي فدراسيون بسكتبال تاكيد كرد: امروزه در بسياري از تيم‌ها و حتي در بين مسوولان ورزشي كشورمان وجود كادر پزشكي در كنار تيم‌هاي ورزشي و ارايه برنامه‌هاي تغذيه و استفاده از مكمل‌هاي غذايي به بازيكنان از جايگاه مناسبي برخوردار نيست.

وي خاطرنشان كرد: امروزه كمترين هزينه به حوزه پزشكي ورزشي  اختصاص مي‌يابد، در حالي كه حوزه پزشكي ورزشي در برگيرنده تمام امور حركتي و تمريني ورزشكار نيز مي‌شود، بايد حمايت شود و از جايگاه مناسب‌تري در ورزش كشور كسب كند. 

سخنگوي ستاد مبارزه با دوپينگ تصريح كرد: براي افزايش سطح فرهنگي ورزش و قرار گرفتن كتاب و مطالعه آن در برنامه ورزشكاران، بايد فكر و اعتقاد برخي از مسوولان حال حاضر ورزش كشور نسبت كه اين مساله تغيير كند.

وي عنوان كرد: امروزه تعدادي از كشور‌هاي پيشرفته در امر ورزش در حوزه كسب و توليد علم دوپينگ از سازمان‌هاي ضد دوپينگ پيش افتاده‌اند و اين باعث مبارزه نابرابر در مسابقات بين‌المللي شده است. براي پيشرفت ورزش كشورمان و بازگشت به جايگاه مناسب و اصلي خود در ورزش جهان بايد در راستاي كسب علم مواد نيروزاي مجاز و استفاده صحيح از آنها تلاش بيشتري انجام دهيم.

وي ادامه داد: علم بيوشيمي كاربرد زيادي در ورزش دارد كه متاسفانه  در ايران استفاده از اين علم در ورزش هنوز شناخته شده نيست.  كشور‌هاي پيشرفته در حوزه ورزش در كنار كادر تيم‌هاي ورزشي خود كه متشكل از سرمربي، مربي، مربي بدنساز، فيزيوتراپ و پزشك است، يك متخصص بيوشيمي نيز حضور دارد و وظيفه آن بررسي وضعيت جسماني ورزشكاران و تجويز و ساخت دارو‌هاي مكمل و موثر براي آن‌هاست. 

بازيكن سابق تيم‌ ملي بسكتبال ايران اظهار داشت: براي افزايش سطح مطالعه در كشور به ويژه در زمينه دوپينگ بايد مديران و مسوولان ورزش كشور به اين امر اهميت بيشتري دهند تا زير ‌مجموعه‌هاي آن‌ها نيز با فعاليت در اين حوزه بتوانند به افزايش انتشار كتاب در سازمان‌هاي ورزشي و مطالعه آن در بين مربيان و ورزشكاران كمك كنند.

وي عنوان كرد: تقسيم‌بندي نا صحيح ورزش كه به علت عدم حرفه‌اي شدن عرصه ورزش كشورمان به وجود آمده است، از علل اصلي دوپينگ محسوب مي‌شود.

طباطبايي بيان كرد: امروزه ورزشكاران كشور به دو دسته تقسيم شده‌اند، گروه اول ورزشكاران حرفه‌اي‌اند و از نظر مالي به دليل قرار گرفتن در رشته پر درآمد از وضعيت مناسبي برخوردارند. اين گروه با صرف هزينه مي‌توانند از طريق مربيان بدنساز، عمر ورزشي خود را تضمين كنند و كمتر به سوي دوپينگ كشيده مي‌شوند. 

وي ادامه داد: گروه دوم، ورزشكاران غير حرفه‌اي‌‌اند كه گاهي ورزشكاران ملي و صاحب عنوان كشورمان نيز در اين دسته جاي مي‌گيرند كه به علت عدم حمايت مالي، گاهي به استفاده از  مواد نيروزاي غيرمجاز(دوپينگ) روي مي‌آورند.

وي در پايان اظهار داشت: متاسفانه جامعه ورزشي از سطح مطالعه مناسبي برخوردار نيست و اين وظيفه مسوولان ورزش است كه با فعاليت در حوزه فرهنگ، كتابخواني را در ميان ورزشكاران ترويج دهند. جا دارد مسوولان ورزش تلاش بيشتري در امر اطلاع‌رساني و حمايت از ورزشكاران ورزش‌هاي كم ‌درآمد انجام دهند.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط