چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۲
كاهش دوپينگ با افزايش سرانه مطالعه

ركوردار پرتاب ديسك ايران و آسيا عنوان كرد:ارايه كتاب در كمپ‌هاي تيم ملي براي ورزشكاران و آگاهي‌بخشي درباره استفاده از فرآورده‌هاي خوني و داروهاي نيروزاي غيرمجاز (دوپينگ) از راه‌هاي مناسب براي افزايش مطالعه در ميان ورزشكاران و همچنين كاهش دوپينگ در بين آن‌هاست.

احسان حدادي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اظهار داشت: امروزه آگاهي بسياري از ورزشكاران نسبت به مواد و دارو‌هاي نيروزاي غير مجاز پايين است و تنها مطالعه مي‌تواند در رفع اين نقص به آن‌ها كمك كند كه متاسفانه اين فعاليت در برنامه بسياري از ورزشكاران وجود ندارد. از طرفي هم ورزشكاران حرفه‌اي و ملي‌پوش كشورمان، زمان كافي براي مطالعه را ندارند. 

دارنده مدال طلاي مسابقات دو و ميداني جوانان آسيا در سال 2004، تصريح كرد: متاسفانه در هيچ كتاب يا نشريه تخصصي، استفاده از مواد نيروزا تاييد يا منع نشده است، بلكه تنها عوارضي براي آن‌ها بيان مي‌شود كه اين امر نمي‌تواند عامل بازدارنده‌اي براي ورزشكاران قرار گيرد.

وي اضافه كرد: كارشناساني كه داراي علم استفاده صحيح از مواد نيروزا هستند، بايد براي كمك به ورزشكاران و راهنمايي آن‌ها قدم بردارند تا افزايش روزافزون استفاده نادرست از اين گروه دارو‌ها، متوقف شود.

حدادي افزود: امروزه تعدادي از مربيان بدنساز با  سطح علمي پايين در حوزه تغذيه و مكمل‌هاي غذايي، به تجويز دارو‌هاي نيروزاي غيرمجاز و برنامه‌هاي تمريني همراه با اين مواد مي‌پردازند. جا دارد مسوولان سازمان تربيت بدني تلاش خود را براي جايگزين كردن پزشكان و كارشناسان ورزشي و علم تغذيه انجام دهند تا آن‌ها به تجويز و ارايه برنامه تمريني همراه با داروهاي نيروزاي مجاز بپردازند.

حدادي كه اولين مدال طلاي جهاني در رشته دو و ميداني را براي كشورمان به ارمغان آورده است، ‌تاكيد كرد: كشورهاي پيشرفته براي حضور قدرتمند در مسابقات بين‌المللي به كسب و توليد علم استفاده از مواد و دارو‌هاي نيروزاي غير مجاز مي‌پردازند، به عنوان مثال در المپيك مسكو در سال 1980 عدم حضور تيم دو و ميداني ايالات متحده آمريكا به دليل كسب آمادگي بيشتر براي مسابقات سال‌هاي آينده و استفاده از مواد دوپينگي تازه و ناآشنايي ساير ورزشكاران اين رشته پر مدال با پيشرفت‌هاي آنان در اين حوزه بود.

وي بيان كرد: كشور‌هاي ‌ايالات متحده امريكا و آلمان در تهيه داروهاي جديد در حوزه دوپينگ در رتبه نخست قرار دارند و اغلب با استفاده از اين علم مي‌توانند در مسابقات بين‌المللي، عناوين مختلف را از آن خود كنند، همچنين كشور چين توانسته است با استفاده از  علم دارو‌هاي گياهي و ساخت تعدادي مواد نيروزا از اين گروه دارو‌ها، توان ورزشكاران خود را افزايش دهد، ‌اما متاسفانه كارشناسان و مسوولان ورزش در كشورمان به دنبال كسب اين علم نيستند و تنها به سركوب استفاده از دارو‌هاي نيروزا مي‌پردازد.

قهرمان پرتاب ديسك آسيا در بازي‌هاي 2007 اردن اظهار داشت: امروزه نحوه تمرين كردن ورزشكاران و حتي برنامه‌هاي تغذيه آن‌ها سنتي و نادرست است، در حالي كه مي‌توان با مطالعه و انتشار كتاب‌هاي مرتبط، به بهبود آن كمك كرد.

وي اضافه كرد: تنها سطح پايين انتشار كتاب، مشكل عدم آگاهي ورزشكاران نيست بلكه علت اصلي، خود ورزشكارانند كه زمان مناسب براي مطالعه ندارند يا علاقه‌‌اي به اين كار نشان نمي‌دهند.

حدادي درباره پيامد‌هاي عدم مطالعه براي ورزشكاران، گفت: عده‌اي از ورزشكاران استفاده كردن از مواد و دارو‌هاي نيروزا به ويژه مواد غير مجاز را افتخار مي‌دانند كه اين امر از عدم مطالعه و فقر فرهنگ ورزشي به وجود مي‌آيد.

وي عنوان كرد: براي آگاهي‌بخشي به ورزشكاران و ايجاد زمان مناسب براي مطالعه آن‌ها، فدراسيون‌ها مي‌توانند با انتشار هفته‌نامه يا خبرنامه تخصصي و ارايه آن در اردو‌هاي تيم‌هاي ملي و باشگاهي و در زمان استراحت ورزشكار،‌ مسير افزايش سرانه مطالعه و در نهايت آگاهي بخشي مستمر و موثر به ورزشكاران را هموار كنند.

حدادي در پايان ضمن بيان اين مطلب كه خانواده‌ها در ايجاد فضاي مناسب براي مطالعه ورزشكاران از سنين پايين نقش بسيار مهمي را ايفا مي‌كنند، عنوان كرد: به دليل اين‌كه مادرم را هميشه در حال مطالعه كردن ديده‌ام، خودم نيز علاقه بسياري به كتاب و كتابخواني دارم و در واقع مادرم الگوي فرهنگي زندگي من به شمار مي‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط