یکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۵:۱۹
مولوي‌پژوهي، بي‌تعصب برگزار شود

نشست مولوي‌پژوهي ديروز عصر(24 مرداد) سراي اهل قلم، نقد و نظرات ديگري از سوي حاضران و علاقمندان شركت‌كننده را به همراه داشت. ايجاد فضاي مناظره و ديالوگ،‌ پرهيز از تعصب‌ورزي در طرح مباني عرفان شرق و غرب و اطلاع‌رساني موثر در انعكاس اين برنامه، از جمله مواردي است كه برخي از حاضران براي بهتر شدن اين برپايي به آن اشاره داشتند._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، شكيبا عسگر‌پور، دانشجوي هنر، كه در بيش‌تر جلسات مولوي‌پژوهي سراي اهل قلم شركت داشته، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما نسبت به نحوه برپايي اين جلسات پيشنهاداتي ارايه كرد و گفت: بهتر است اين جلسات از حالت استاد، شاگردي خارج شود و شكلي فعال‌تر داشته باشد. اين‌گونه برگزار كردن چنين برنامه‌اي فضاي دهني مخاطب را بسته نگه مي‌دارد.
 
وي كه فضايي بيطرفانه‌ را براي اين جلسات مناسب‌تر دانست، اضافه كرد: در جلسات مختلف اين مركز كه توسط آقاي داكاني اجرا و هدايت مي‌شود، با وجود در‌گرفتن بحث‌هاي علمي و جدي، نوعي تعصب و يك سونگري درباره عرفان شرقي ديده مي‌شود؛ در حالي كه اين بحث‌ها و موضوعات بايد آزادانه ارايه شود. 

سپهر بشر‌دوست، ديگر ‌شركت‌كننده اين نشست‌ها نيز به موضوعاتي چون تسلط استادان و سخنرانان اشاره كرد و گفت: به اعتقاد من آمادگي سخنرانان و كارشناسان اين برنامه خوب است، ولي اين جلسان بايد به گونه‌اي اداره شود كه محور اصلي آن به بيراهه نرود. 

رضا اسدي نيز كه تقريبا پاي ثابت همه نشست‌هاي مولوي‌پژوهي سراي اهل قلم است، به ضرورت اختصاص يافتن بخشي از زمان اين نشست‌ها به گفت‌و‌گو و بحث ميان حاضران و سخنرانان اشاره كرد و گفت: علاوه بر تغيير شكل نحوه برگزار شدن جلسات، اطلاع‌رساني نيز مي‌تواند بازتاب موثرتر و جدي‌تري براي اين برنامه به وجود بياورد. 

اسدي كه برپايي جلسات مولوي‌پژوهي را براي شفاف‌سازي ذهن جوانان و ابهاماتي كه در ذهن نسل امروز درباره عرفان وجود دارد،  بسيار حائز اهميت توصيف كرد، افزود: جوانان ما به طرزي ناخودآگاه به سمت عرفان غربي گرايش يافته‌اند و چه بهتر است كه در اين جلسات به اين موضوع اهميت بيش‌تري داده شود، نه اينكه از آن دوري شود. 

اين در حالي است كه مجتبي بشردوست، كارشناس دعوت شده به برنامه روز گذشته مولوي‌پژوهي، ‌در حاشيه اين نشست
در پاسخ به سوال خبرنگار «ايبنا» مبني بر دلايل گرايش جوانان به عرفان غربي اين‌گونه توضيح داد: عرفان غربي در قالب جملات قصار و كوتاه وارد مي‌شود و اين مساله براي ذهن نوپاي جوان قابليت جذب و تاثير‌گذاري بيش‌تري دارد. 

وي افزود: ولي عرفان شرقي كمتر به لحاظ كاربردي كاركرد دارد. به اعتقاد من براي تحليل اين مساله ما بايد به بررسي جنبه‌هاي مختلف عرفان شرقي و غربي بيش‌تر بپردازيم. 

نشست اخير مولوي‌پژوهي سراي اهل قلم به موضوع «تاويل متون عرفاني» اختصاص داشت كه عصر ديروز(24 مرداد) با حضور پرويز عباسي‌داكاني و مجتبي بشر‌دوست برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط