شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۱
آثار قلمي شهيدين بهت‌آور است

آيت‌الله العظمي وحيد خراساني در ديدار با برگزاركنندگان كنگره بين‌المللي شهيدين، فعاليت‌ها و كتاب‌هايي را كه شهيدين به يادگار گذاشته‌اند، بهت‌آور خواند و اظهار داشت: شناخت فقه و فقهاي شيعه از ضرورياتي است كه نيازمند زمان و فعاليت‌هاي زيادي در اين زمينه است._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومي و امور بين‌الملل دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم، آيت‌الله العظمي وحيد خراساني در ديدار با ريیس دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم و برگزاركنندگان كنگره بين‌المللي شهيدين، درباره برگزاري كنگره شهيدين، اظهار داشت: درك فقه شيعه و فقهايي كه در اين حوزه كار كردند، از ضرورت‌هايي است كه اهميت بسيار بالايي دارد. 

وي با تاكيد بر اين كه شناخت فقه و فقهاي شيعه به فرصت بسياري نياز دارد، بيان داشت: به عنوان مرحله اول و دوم شناخت فقه و فقهاي شيعه به دو كتاب مفصل نياز دارد و مرحله سوم هم فقيه مقول به تشكيك است، اما خود فقه مقول به تشكيك نيست.

اين مرجع تقليد با اشاره به اين كه اين تشكيك بهت‌آور است، گفت: مراتب اين تشكيك به قدري دقيق است كه اگر مرحله اول، دوم و سوم تمام شد، تازه شهيد اول شناخته مي‌شود و شناخت اين شهيد ساده نيست. همه فعاليت‌ها و كتاب‌هايي كه اين دو عالم شهيد از خود باقي گذاشته‌اند، بهت‌آور است و اگر توانايي درك اين تلاش‌ها داشته باشيم، در مي‌يابيم تا چه حد كوچكيم.

در اين ديدار، حجت الاسلام والمسلمين سيد حسن رباني، رييس دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم، با اشاره به فعاليت‌هاي اين نهاد اظهار داشت: يكي از مهم‌ترين فعاليت‌هاي دفتر تبليغات اسلامي، احياي آثار شخصيت‌هاي بزرگ به عنوان سرمايه‌هاي ملي و شيعي است.

وي افزود: برگزاري كنگره و اجلاس شهيدين به همين منظور و براي تكريم اين عالمان برجسته برگزار مي‌شود تا طلاب بتوانند با آنها بيشتر آشنا شوند و ميراث آنها بهتر به دست محققان و طلاب برسد. با همه پيشرفت‌ها و توجهاتي كه به آثار اين دو شهيد است، بازهم احساس نياز مي‌شود و بايد اين احساس نياز را رفع كرد.

حجت‌‌الاسلام والمسلمين رباني خاطرنشان كرد: آميخته‌شدن آثار علمي شهيدين با خون آنها، آثارشان را با ارزش‌تر كرده است و ما در مقابل اين آثار با ارزش وظيفه داريم آنها را در جامعه ترويج دهيم.

وي با اشاره به تلاش‌هاي فراواني كه براي جمع‌آوري آثار شهيدين انجام شده است، بيان داشت: بعد از 10 سال تلاش علمي، آثار شهيدين گردآوري شده است تا تقديم عرصه علم و فرهنگ حوزه‌هاي علميه شود. براي بررسي بيشتر اين آثار با علماي شهرهاي مختلف كشور و همچنين نشستي با علماي لبنان برگزار شد تا اگر آثار ديگر براي تحقيق باقي‌ مانده است، بررسي و ارايه شوند.

كنگره بين‌المللي شهيدين، اردیبهشت‌ماه سال 1389 همزمان با سالروز شهادت شهید ثانی در لبنان برپا مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط