شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۰
«تربيت بدني مدارس»براي پنجمين بار مي‌آيد

نويسنده كتاب «تربيت بدني مدارس» از چاپ پنجم اين اثر از سوي انتشارات دانشگاه جيرفت در چند ماه آينده خبر داد._

دكتر رحيم رمضاني‌نژاد در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)،‌ اظهار داشت: كاربردي بودن اين اثر براي دانشجويان تربيت بدني و علوم ورزشي، از عوامل اصلي استقبال مناسب و تجديد چاپ آن براي پنجمين مرتبه است.

نويسنده و مترجم ورزشي تصريح كرد: فروش مناسب اين اثر نيز به اين دليل است كه تجربه 11 ساله‌‌ تدريس در مدارس، نقش بزرگي در تاليف اين كتاب ايفا كرد و كمك بسياري در كاربردي بودن و كسب جايگاه مناسب اين اثر در ميان اهالي ورزش داشت.

عضو هيات علمي دانشكده تربيت بدني و علوم ورزشي دانشگاه گيلان عنوان كرد: «تربيت بدني در مدارس» كتاب انتقادي يا بازگو كننده سياست‌هاي سازماني نيست، بلكه بيان كننده ايده‌آل‌هاي آموزشي علم تربيت بدني در مدارس كشور است.

وي ادامه داد: بررسي كمبودها يا نقاط قوت در ورزش مدارس موضوع بسياري از پايان‌نامه‌هاي دانشجويان است، اما وظيفه كتاب تعليم و تربيت است كه اين اثر به بررسي اين موضوع از طريق ورزش مي‌پردازد.
دانشيار دانشكده تربيت بدني و علوم ورزشي دانشگاه گيلان گفت: اين اثر داراي چهار بخش است كه بخش اول به بيان كليات و اهداف كتاب مي‌پردازد. در اين بخش تعليم و تربيت عمومي جامعه و شايستگي‌هاي شغلي مسوولان و معلمان ورزشي بررسي مي‌شود.
وي افزود: در بخش دوم راهنمايي دانش‌آموزان ابتدايي، راهنمايي و متوسطه با تربيت بدني و شناخت و يادگيري ويژگي‌هاي دوران تحصيل و رشد از جمله جسماني، فيزيولوژيك، اجتماعي و روحي رواني را معرفي مي‌كند.

وي بيان كرد: بخش سوم و چهارم اثر نيز به ارايه اطلاعاتي درباره برنامه‌ريزي ورزشي و روش‌هاي تدريس رشته تربيت بدني است كه اين رشته را به چند گروه تقسيم كرده است و در آن ورزش براي ورزشكاران پيش دبستاني، برنامه‌هاي آموزشي بازي، آموزش مهارت‌هاي ورزشي، آمادگي جسماني، برنامه‌هاي رشد شناختي و رشد عاطفي اجتماعي تشريح شده است.

رمضاني‌نژاد درباره مخاطب‌شناسي در تاليف اين اثر گفت: كتاب حاضر تنها براي دانشجويان تربيت بدني و علوم ورزشي كاربردي است، زيرا بحث‌هاي موجود در كتاب به صورت تخصصي و بيان كليات اصلي هر بخش ارايه شده است كه نمي‌تواند براي عموم مردم موثر واقع شود.

وي در پاسخ به اين سوال كه چرا كتاب به گونه‌اي تاليف نشده است تا تمام اقشار جامعه از آن استفاده كنند، تاكيد كرد: وضعيت و كيفيت امكانات و فضاي آموزشي ورزشي در كشور‌هاي غربي، مشخص و كامل است اما ما با توجه به ميزان امكانات موجود كشورمان نمي‌توانيم در امور اجتماعي و جنبه‌هاي عمومي اين موضوع وارد شويم و تنها بايد براي بررسي چكونگي آموزش و وجود تربيت بدني در مدارس تحقيق كنيم و به ارايه اطلاعات بپردازيم. 

رمضاني‌نژاد درباره چگونگي كاربردي بودن اين اثر گفت: معلمان ورزش و دانشجويان تربيت بدني بايد با روش‌هاي مختلف آموزش و بهترين آن‌ها آشنا شوند. براي مثال، كارشناسان علوم ورزشي اعتقاد دارند بهترين آموزش و روش‌هاي شناختي ورزش، ارايه تاثيرات مثبت حركات ورزش بر روي افراد است تا ورزشكار درباره مهارت از آگاهي لازم برخوردار شود و براي بهبود وضعيت ورزشي خود تلاش بيشتري انجام دهد. امروزه براي آموزش‌ از روش‌هاي مختلفي از جمله ارايه جزوه يا كتاب استفاده مي‌شود اما مناسب‌ترين راه، آموزش در حين تمرين است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط