شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۰
بهترین کتاب‌های اقتصاد

با مطالعه بهترین کتاب‌های اقتصاد، درباره این علم مهم بیشتر بیاموزید.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ شناخت علم اقتصاد، تولید، توزیع و مصرف کالاها و خدمات، جنبه مهمی از درک و مدیریت امور مالی شما است. با مطالعه بهترین کتاب‌های اقتصاد که در ادامه معرفی می‌شوند، درباره این علم مهم و نحوه تأثیر آن بر امور مالی خود بیشتر بیاموزید.

اقتصاد در یک درس (Economics in One Lesson)

کتاب «اقتصاد در یک درس» اثر هنری هازلیت در مجموع یکی از بهترین کتاب‌های اقتصادی به شمار می‌آید. این کتاب به دلیل رویکرد غیرمعمولش در نظریه اقتصادی، تلاقی دولت و اقتصاد و اهمیت بازار آزاد، رتبه اول فهرست ما را به دست می‌آورد. این کتاب که در سال ۱۹۴۶ نوشته شده است، بیش از یک میلیون نسخه فروخته است، که گواهی بر قدرت ماندگاری درس‌های هازلیت است.

هازلیت، اقتصاددان و روزنامه‌نگار، یکی از بنیانگذاران بنیاد آموزش اقتصادی و سردبیر مجله فریمن بود.

فریکونومیکس (Freakonimcs)

کتاب «فریکونومیکس» اثر استیون لویت و استفن دوبنر یکی از بهترین کتاب‌ها در زمینه اقتصاد خُرد به شمار می‌آید. این کتاب به سوالات روزمره می‌پردازد و پاسخ‌ها را از دریچه یک اقتصاددان و در عین حال به شکلی غیرمتعارف بررسی می‌کند. برخی از سؤالات ممکن است کمی به نظر برسند، مانند «چه چیزی خطرناک‌تر است، اسلحه یا استخر؟» یا «والدین واقعاً چقدر مهم هستند؟» اما پاسخ‌ها به ما چیزهای زیادی در مورد اینکه چه چیزی به مردم انگیزه می‌دهد، چگونه تصمیم می‌گیریم و چگونه خرد متعارف را زیر سوال می‌بریم، می‌گوید.

لویت استاد اقتصاد در دانشگاه شیکاگو است و دوبنر یک روزنامه‌نگار و شخصیت رادیویی و تلویزیونی است که جوایز زیادی برنده شده است.

بهترین کتاب‌های اقتصاد

تفکر، سریع و آهسته (Thinking, Fast and Slow)

«تفکر، سریع و آهسته» اثر دانیل کانمن از بهترین کتاب‌های روانشناسی اقتصادی به شمار می‌آید. این کتاب ذهن انسان را بررسی و دو سیستم ذهنی انسان که یکی سریع و دیگری آهسته است، معرفی می‌کند. این کتاب توضیح می‌دهد که چگونه این دو سیستم مسئول همه چیز هستند، از اعتماد بیش از حد در محل کار گرفته تا سوگیری شناختی و اینکه چگونه تصمیم‌گیری می‌کنیم که بعداً کجا به تعطیلات برویم. اما کانمن قدمی فراتر می گذارد و به این می‌پردازد که چه زمانی به شهود خود اعتماد کنیم، چه زمانی به شهود خود اعتماد نکنیم، چه زمانی به آن اعتماد نکنیم و چگونه هنگام تصمیم‌گیری در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود از دام‌های رایج اجتناب کنیم.

کانمن روانشناس و برنده جایزه نوبل اقتصاد است.

سرمایه در قرن بیست و یکم (Capital in the 21 Century)

می‌توان کتاب «سرمایه در قرن بیست و یکم» نوشته توماس پیکتی بهترین کتاب در زمینه نابرابری‌های اقتصادی است. این کتاب که یکی از پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز و وال استریت ژورنال، برنده جایزه فایننشال تایمز و بهترین کتاب تجاری مک کینزی است، برداشتی بی‌نظیر از تاریخ نابرابری ثروت در اروپا و ایالات متحده ارائه می‌کند.

کتاب سرمایه، ویرانگری‌هایی که چنین نابرابری می‌تواند ایجاد کند را بررسی می‌کند و توضیح می‌دهد که وقتی نرخ بازدهی در یک کشور بیشتر از نرخ رشد اقتصادی باشد، نابرابری ثروت به شکل نه‌چندان دلچسبی افزایش می‌یابد.

پیکتی اقتصاددان فرانسوی و استاد دانشکده اقتصاد پاریس و موسسه بین‌المللی نابرابری‌های اقتصادی لندن است.

عقل سلیم اقتصادی (Common Sense Economics)

«عقل سلیم اقتصادی» نوشته شده توسط اقتصاددانان برجسته جیمز گوارتنی، ریچارد ال. استروپ، و دوایت لی، بهترین کتاب اقتصادی برای مبتدیان به شمار می‌رود. این کتاب به سوالات مبتدیان در مورد این حوزه، از نحوه عملکرد اقتصاد تا توزیع مجدد ثروت، پاسخ می‌دهد. مفاهیم مهم اقتصادی مانند عرضه و تقاضا، تجارت و مالکیت خصوصی را توضیح می‌دهد. این اثر نشان می‌دهد که چرا درک اقتصاد مهم است و این کار را در نثری واضح و قابل فهم انجام می‌دهد.

راه بردگی (The Road to Serfdom)

راه بردگی اثر فردریش فون هایک بهترین کتاب در زمینه تاریخ اقتصاد به شمار می‌آید. این کتاب که اولین بار در سال ۱۹۴۴ منتشر شد، به عنوان چیزی شبیه به انجیل در دنیای نوشتار اقتصادی تثبیت شد. کار هایک چیزی را ارائه کرد که در آن زمان هشداری بحث برانگیز علیه کنترل دولت بر تولید کالاها بود. بیش از ۴۰۰۰۰۰ نسخه فروخته و به بیش از ۲۰ زبان ترجمه شده است.

نسخه به روز شده شامل پیشگفتاری از بروس کالدول، محقق هایک است که توضیحات و برداشت های مدرنی را در مورد آثار هایک اضافه می‌کند، که اغلب سوء تعبیر شده است.

هایک، دریافت کننده مدال آزادی و جایزه یادبود نوبل در اقتصاد، در دانشگاه لندن، دانشگاه شیکاگو و دانشگاه فرایبورگ تدریس می‌کرد.

برای آگاهی از تازه ترین اخبار اقتصادی رسانه اکو رایز را دنبال کنید!

بدرفتاری: ساختن اقتصاد رفتاری (Misbehaving)

ریچارد اچ. تالر با عنوان «سوءرفتار: ساختن اقتصاد رفتاری» نظریه کلاسیک اقتصادی را برعکس می کند. این ایده را محکوم می‌کند که بسیاری از نظریه های اقتصادی مبتنی بر: رفتار بازیگران منطقی است. به گفته تالر، انسان ها ذاتاً دارای نقص هستند و به راحتی تسلیم تعصب و تصمیم گیری احساسی می‌شوند. این یک اثر موج‌دار بر اقتصاد به حرکت در می‌آورد. خوانندگان مدارس تالر چگونه می‌توان با استفاده از این تئوری از این دام‌های عاطفی اجتناب کرد و تصمیمات هوشمندانه‌تری گرفت.

تالر استاد اقتصاد و علوم رفتاری در دانشکده تحصیلات تکمیلی بازرگانی دانشگاه شیکاگو و همکار پژوهشی در دفتر ملی تحقیقات اقتصادی است.

اقتصاددان صندلی راحتی (The Armchair Economist)

استیون لندزبورگ «اقتصاددان صندلی راحتی» موقعیت‌های دنیای واقعی را در نظریه اقتصادی به کار می‌برد. چرا تاییدیه‌های افراد مشهور محصولات را می‌فروشند؟ آیا کسری بودجه مهم است؟ چرا خانم‌ها در خشکشویی پول بیشتری می‌دهند؟ نسخه اصلاح شده این کتاب به همه این‌ها و موارد دیگر می‌پردازد و مفاهیم اقتصادی را بسیار قابل درک‌تر می‌کند.

لندزبورگ پروفسور اقتصاد در دانشگاه روچستر و نویسنده کتاب‌های درسی اقتصاد است. او همچنین نویسنده ستون «اقتصاد روزمره» در مجله اسلیت است.

برای آگاهی از تازه ترین اخبار بازارهای مالی رسانه اکو رایز را دنبال کنید!

اقتصاد خوب برای روزهای سخت (Good Economics for Hard Times)

تا به حال فکر کرده‌اید که چرا اقتصاد اهمیت دارد؟ آبهیجیت بنرجی و استر دوفلو، اقتصاددانان MIT در کتاب خود با عنوان «اقتصاد خوب برای روزگار سخت» این را توضیح می‌دهند. این موضوع به مسائل اقتصادی مبرم عصر ما، از تغییرات آب و هوایی گرفته تا جهانی شدن تا مهاجرت و نابرابری می‌پردازد و با رویکردهای اقتصادی مدرن که می‌تواند راه‌حلی برای بزرگ ترین مسائل جهان باشد، همراه می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها