به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این کتاب در بخش اول و مقدمه به سیر تاریخی پیدایش و تکامل زمینهخوانی، تعریف اجزای نوحه زمینهخوانی و آداب زمینهخوانی پرداخته است.
در قسمت اول میخوانیم: «از دوره صفویه به بعد عزاداری برای سیدالشهدا و یاران باوفای آن حضرت در همه جای کشور پهناور ایران رایج شد. مردم هر شهر و دیار با هر نوع گویش و فرهنگی که داشتند در ایام ماه محرم و صفر برای حضرت ابا عبدالله الحسین مجالس عزاداری برگزار میکردند و با برپایی مجالسی مانند روضه خوانی تعزیه، مجالس مقتل خوانی یا مجالس وعظ و خطابه عشق و ارادت خود را به پیامبر الله و ائمه معصومین و سالار شهیدان و شهدای کربلا ابراز میکردند در گذر زمان این مراسم و مجالس منظمتر و کاملتر میشد و روحانیون نقش بسزایی در ترویج فرهنگ عاشورا داشتند و همواره - این مجالس توسط خود مردم به طور خودجوش برگزار میشد عشق و محبت به سالار شهیدان حضرت ابا عبد الله الحسین با جان مردم سرزمین ایران عجین شده است. این عشق آسمانی است و مردم ایران در همه عصرها و زمانها و حکومتها ثابت کرده اند - که هرگز از حسین جدا نخواهند شد پیش از اینکه به تاریخچه آیین زمینه خوانی بپردازم، لازم میدانم که به معنی کلمه زمینهخوانی اشاره ای کنم. در بعضی از منابع و نیز در جلسات بعضی از مداحان کلمه زمینهخوانی به کار رفته و در تعریف آن میگویند: در شروع مجلس سینهزنی راسته خوانی (دو دستی)، ابتدا زمینه خوانی میکنیم و ابیاتی در قالب و وزن نوحه بین چند مداح یا میان دار رد و بدل میگردد تا مجلس آماده شود. اما این دورهخوانی است.»
بخش بعدی با عنوان میراث برناییف معرفی میشود که نوشته ای از امید داوری پژوهشگر ادبیات نمایشی آیینی و سنتی منتشر شده است. همچنین این کتاب مقدمهای بر آوانگاری نوحههای آیین زمینه خوانی دارد. سپس آیین عزاداری و سینهزنی زمینه خوانی را معرفی میکند و آداب اجرای مجلس زمینهخوانی، آداب نوحهخوانی، پیش واقعه، عباسخوانی را شرح میدهد. در بخشهای انتهایی کتاب هم فهرست سرایندگان نوحهها، شرح سی نوحه آوانگاری شده، نوحههای دمگیری، ذکر خاتمه مجلس و سپس نسخهها و تصاویر آورده شده است.
کتاب «طلوعی در غروب»؛ ادبیات و موسیقی در آیین عزاداری زمینه خوانی به کوشش علی عابدی در ۱۰۰۰ نسخه و ۵۹۰ صفحه با قیمت ۵۵۰ هزار تومان از سوی انتشارات مطالعات تاریخ معاصر ایران منتشر شده است.
نظر شما