سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۵
شکیب شجره و پیشنهاد بسته‌ای متنوع از چند کتاب

شکیب شجره بازیگر سینما گفت: کتاب «راه چهارم» بسیار برای مخاطب کمک‌کننده است تا بتواند با خودشناسی، عزت نفس خود را تقویت کرده و از حالت مکانیکی و روزمره خارج شود.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): به مناسبت برگزاری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران، خبرنگاران ایبنا به سراغ چهره‌های فرهنگی، ادبی و هنری رفته و از آن‌ها خواسته‌اند تا به مخاطبان این رسانه، کتاب‌هایی را به عنوان پیشنهاد خرید از نمایشگاه کتاب تهران معرفی کنند. شکیب شجره بازیگر تئاتر و سینما در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا گفت: برای مخاطبان امسال نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران، چند کتاب مختلف را معرفی و پیشنهاد می‌کنم، اولی کتاب «راه چهارم» اثر پرفسور پی‌دی آسپنسکی است که از شاگردان گورجیف روسی بوده است. آسپنسکی در این کتاب به تکنیک‌های کارکردن روی خود و خودشناسی می‌پردازد. کتاب «راه چهارم» بسیار برای مخاطب کمک‌کننده است تا بتواند با خودشناسی، عزت نفس خود را تقویت کرده و از حالت مکانیکی و روزمره خارج شود. مکانیکی شدن انسان تنها منوط به اعمال نیست. انسان حتی می‌تواند دچار مکانیکی‌زدگی در تفکر، احساس و روان نیز باشد.

وی افزود: در این کتاب از بخش بالقوه انسان که انسان در ناخوداگاه دارد، سخن گفته شده است. انرژی بسیار فراخ و شگفت انگیزی که تحت تاثیر حرکات زمین و جهان کیهانی به صورت بالقوه در تمام انسان‌ها موجود است و راه حل این‌که چگونه می‌توان این انرژی بالقوه را تبدیل به انرژی بالفعل کرد و از آن در زندگی بهره جست در این کتاب به صورت کاملاً علمی آموزش داده شده است. پرفسور آسپنسکی این آموزه‌ها را که بخشی از آن متعلق به گورجیف روسی است در همایش‌های علمی متعددی معرفی کرده است. آموزه‌های استراتژیک این کتاب، در همه زمینه‌ها و برای همه اشخاص کاربرد دارد.

بازیگر سینما و تلویزیون مطرح کرد: دومین کتابی که می‌خواهم معرفی کنم کتاب «سکون و حرکت» کریشنا مورتی است. این کتاب بر اساس نظریات و آموزه‌های ناب خودشناسی در تفکر هندی است. این کتاب هم برای خود نویسنده و هم برای خواننده آن بسیار چالش برانگیز است. ساختار جذاب کتاب بر پایه گفت‌وگویی است که کریشنا مورتی با سه نفر، از سه جایگاه مختلف اجتماعی دارد و کتاب درباره سوالاتی است که این سه شخص درباب انسان، عشق و احساسات و حقیقت و…با مورتی مطرح می‌کنند.

وی افزود: کریشنا مورتی در این کتاب از تغییراتی صحبت کرده است که شاید از دید دیگران شدنی نباشد. مثل اینکه انسان می‌تواند به طور کلی خشم خود را از بین ببرد. در این کتاب راهکارهای مختلف برای برون رفت از شرایط سخت و تغییر انسان شرح داده شده است. این کتاب چشم اندازی وسیع و ناشناخته‌ای را از زیست و زندگی در برابر دیدگان مخاطب باز می‌کند.

شجره گفت: سومین کتاب پیشنهادی من کتاب «وقتی نیچه گریست» اثر اروین یالوم است. برای آشنایی با افکار این فیلسوف غرب کتاب «حکمت شادان» و «چنین گفت زرتشت» را نیز پیشنهاد می‌کنم. اروین یالوم به صورت خیلی هوشمندانه در این کتاب به زوایایی پنهانی از زندگی نیچه به بهانه درمان او پرداخته است و از این راه مخاطب را با طرز تفکر و نظریه‌های فلسفی نیچه آشنا می‌کند.

وی درباره پشنهادش برای خواندن رمان اضافه کرد: به سبب اینکه بیشتر مطالعات من بر روی فلسفه شرق و غرب است، رمان باید خیلی جذاب و پرکشش باشد که درگیر آن شوم. اولین کتاب رمان پیشنهادی من رمان «سنگ، کاغذ، قیچی» اثر آلیس فینی که داستان آن درباره یک نویسنده و همسرش است که برای درمان رابطه‌شان به یک روستا می‌روند. رویدادهای این داستان با توصیفات ترسناک، مخوف و با ساختاری معمایی است. اتفاقاتی که برای این زوج و سگ آن‌ها دراین سفر می‌افتد این رمان را تبدیل به داستانی پر از تعلیق و کشش کرده است. رمان بعدی که پیشنهاد می‌کنم، رمان «بیمار خاموش» اثر الکس مایکلیدیس است. داستان این رمان درباره زنی است که پس از یک اتفاق مهیب (قتل همسرش) کلامی حرف نمی‌زند و تمامی ماجراها از دیدگاه پلیس ناظر بر پرونده روایت می‌شود. رمان بیمار خاموش دارای چنان ریتم درست و ضرب‌آهنگ مهیجی است که وقتی شروع به خواندنش کردم در یک روز و طی ۱۴ ساعت آن را به پایان رساندم.

به گزارش ایبنا: نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.‌

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها