جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۱
احوال کتاب‌های هنری در نیمه خرداد ۱۴۰۳ چگونه بود؟

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران، هفته گذشته چندین گزارش، خبر و مصاحبه داشته که در این گزارش، چندی از مهم‌ترین‌های این اخبار بازگو می‌شود. اخبار این هفته گزیده‌ای از گفت‌وگو با هنرمندان و تا کتاب‌های تازه در زمینه هنر است.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، هفته گذشته سرویس هنر چندین گزارش، یادداشت، خبر و مصاحبه داشته که در این گزارش، چندی از مهم‌ترین‌های این اخبار بازگو می‌شود. اخبار این هفته گزیده‌ای از گفت‌وگو با هنرمندان و هنرپژوهان تا کتاب‌های تازه در زمینه هنر است.

به همت انتشارات آبان؛ کتاب «راهنمای جامع انیمیشن» منتشر شد

کتاب «راهنمای جامع انیمیشن» با موضوع طراحی انیمیشن و تولید انیمیشن برای علاقه‌مندان به این حوزه گردآوری شده است.

این کتاب بر اساس مجموعه کلاس‌های تخصصی ریچارد ویلیامز در آمریکا و اروپا با شرکت انیماتورهای کمپانی دیزنی، پیکسار، دریم ورکز، بلواسکای و وارنر تألیف شده است. ریچارد ویلیامز اصول زیربنایی انیمیشن موردنیاز همهٔ انیماتور را از مبتدی تا تخصصی، انیماتورهای کلاسیک تا استادان انیمیشن رایانه‌ای فراهم کرده است.ریچارد ویلیامز نویسندهٔ کتاب «راهنمای جامع انیمیشن» با ترغیب خوانندگان به «ابداع، ولی باورپذیر بودن» منظور خود را با صدها طراحی به تصویر کشیده و عصاره و راز کار اساتید فن را با شیوه‌ای کاربردی بیرون می‌کشد.

کتاب «راهنمای جامع انیمیشن» منتشر شد

کتاب «فن نمایشنامه نویسی» را بخوانید

پیمان شوقی ضمن پیشنهاد کتاب به علاقه‌مندان رشته هنر گفت: کتاب «فن نمایشنامه‌نویسی» نوشته لاجوس اگری از کتاب‌های انتشارات نگاه را به علاقه‌مندان به درام‌نویسی پیشنهاد می‌کنم.

وی ضمن اشاره به فواید این کتاب برای تقویت فن نمایشنامه‌نویسی، افزود: این کتاب علاوه بر نمایشنامه‌نویسی به فیلم‌نامه‌نویسی هم اشاره می‌کند. هرچند این کتاب در دهه ۴۰ ترجمه شده، اما هنوز به عنوان کتاب مرجع حساب می‌شود.

کتاب «فن نمایشنامه نویسی» را بخوانید

نگاهی دقیق‌تر به «جایزه اسکار»

کتاب «جایزه اسکار» که از سوی انتشارات بنیاد سینمایی فارابی روانه بازار فرهنگی کشور شده است با نگاهی دقیق‌تر به مهم‌ترین جایزه سینمایی سال در جهان می‌پردازد.

این جایزه طلایی که هوش از سر خیلی از اهالی سینما می‌پراند و بسیاری از اهالی هنرسینما در آرزوی کسب آن عمری دراز سرمی‌کنند موضوع کتاب جدید انتشارات بنیاد سینمایی فارابی است اما انتشارات فارابی این‌بار از منظرحکمرانی و سیاست‌گذاری به آن پرداخته است.

نگاهی دقیق‌تر به «جایزه اسکار»

به همت انتشارات هوران؛ کتاب «جامعه‌شناسی سینما» منتشر شد

کتاب «جامعه‌شناسی سینما» نوشته محمدرضا دلیر، اثری جامع و در زمینه بررسی رابطه‌ی سینما و جامعه است. این کتاب با شیوایی و لحن علمی، به واکاوی زبان‌های مختلف این رابطه می‌پردازد و درک مفاهیمی از نقش سینما در بازتاب و بازنمودها، مناسبات و پدیده‌های اجتماعی به خواننده ارائه می‌دهد.‌

همچنین این کتاب به دلیل جامعیت مباحث خود، می‌تواند به عنوان منبعی ارزشمند برای دانشجویان رشته‌های علوم اجتماعی، سینما و مطالعات فرهنگی مورد استفاده قرار گیرد.

کتاب «جامعه‌شناسی سینما» منتشر شد

کتاب یا فیلم اقتباسی؟ مسئله این است

فیلم سینمایی «بر باد رفته» احتمالاً معروف‌ترین فیلم سینمایی‌های است که بر اساس یک رمان ساخته شده است. یکی از شاهکارهای تاریخ سینما. این فیلم آن‌قدر معروف است که چند سال پیش یک چیزی شبیه شایعه درباره‌اش شنیدم: «یک سازمان فضایی بعضی از اشیا خاص را به فضا ارسال کرده تا برای آیندگان باقی بمانند. یکی از این اشیا فیلم بر باد رفته است». چند روز پیش یاد این موضوع افتادم و با خودم فکر کردم آیا دستگاه پخش فیلم را هم همراهش ارسال کرده‌اند؟ چون به‌احتمال زیاد مثلاً در صدها سال آینده دستگاه پخش فیلم بسیار متفاوت با چیزی باشد که امروزه ما از آن استفاده می‌کنیم. اگر دستگاه پخش فیلم را ارسال نکرده باشند ممکن است آیندگان به محتوای این فیلم دسترسی پیدا نکنند. آیا بهتر نبود به‌جای نسخهٔ سینمایی «بر باد رفته» کتابش را به فضا ارسال می‌کردند؟ چون حتی اگر در صدها سال آینده خط و زبان دچار دگرگونی شوند دانشمندان حتماً راهی برای خواندن متن کتاب پیدا می‌کنند. قطعاً سخت‌تر از بازخوانی خط میخی نخواهد بود.‌

کتاب یا فیلم اقتباسی؟ مسئله این است

کتاب «فیل آبی برای ایده‌یابی» تجدید چاپ شد

کتاب «فیل آبی برای ایده‌یابی» نوشتهٔ محمدحسین نیرومند در نوبت یازدهم ۱۴۰۳ با ۱۰۸ صفحه به قیمت ۱۸۸ تومان با موضوع هنرهای تجسمی به همت انتشارات کتاب‌سرای میر دشتی منتشر شده است. این کتاب در سال ۱۴۰۲ در نوبت دهم منتشر شده است و به‌عنوان راهنمایی حرفه‌ای برای هنرمندان و ایده‌پردازان محسوب می‌شود.

در این کتاب، مطالبی از جمله روش‌های نوین هنری، تکنیک‌های خلاقانه و ایده‌های جذاب در زمینه نقاشی، هنرهای تجسمی، گرافیک و… مورد بررسی واقع شده است و هر صفحه از این کتاب یک منبع ارزشمند از الهام و اطلاعات برای هنردوستان و هنرمندان محسوب می‌شود.

کتاب «فیل آبی برای ایده‌یابی» تجدید چاپ شد

کتاب «نقد و نشانه شناسی در هنر» رونمایی شد / افروختن چراغ نقد هنر در دانشگاه

در شیراز، در این آیین که یکشنبه شب با حضور اساتید و دانشجویان در موسسه آموزش عالی هنر شیراز برگزار شد، مولف و امین رضا نوشین و محمدحسین نیکوپور از مدرسان این دانشگاه پیرامون کتاب فوق صحبت کردند.

محمود معصومی، مولف کتاب «نقد و نشانه شناسی در هنر» در ابتدای این نشست با اشاره به روند تهیه این کتاب عنوان کرد: ایده تالیف کتاب از چهار سال پیش کلید زده شد و با توجه به اینکه نیاز به چنین اثری در فضای آکادمیک احساس می شد، دست به نوشتن آن بردم و در نهایت امسال به زیور چاپ آراسته شد.

وی با بیان اینکه در این کتاب خلاصه و مفید مباحث نقد گنجانده شده است، افزود: مقوله نقد همیشه در هر حوزه‌ای که شباهت‌هایی دارند، حاوی نکاتی است که نیاز به کنکاش دارد.

کتاب «نقد و نشانه شناسی در هنر» رونمایی شد/افروختن چراغ نقد هنر در دانشگاه

نمایشنامه «شب دوازدهم» یا «هر چه بخواهی» منتشر شد

نمایشنامه «شب دوازدهم» یا «هر چه بخواهی» نوشته ویلیام شکسپیر است که به صورت تک جلد از مجموعه نمایشنامه‌های کمدی این نویسنده توسط انتشارات سروش به چاپ رسیده‌است.

انتشارات سروش مجموعه نمایشنامه‌های کم حجم تراژدی و کمدی شکسپیر خود را در ۲۷ نسخه منتشر کرد. این نمایشنامه‌ها اثر ویلیام شکسپیر نمایشنامه‌نویس مطرح بریتانیایی است. این مجموعه نمایشنامه توسط علاءالدین پازارگادی به فارسی برگردانده شده است. طراحی جلد این مجموعه نمایشنامه را جعفر اسکندری برعهده داشته است.

نمایشنامه «شب دوازدهم» یا «هر چه بخواهی» منتشر شد

نمایشنامه کمدی «رؤیای نیمه شب تابستان» منتشر شد

مایشنامه کمدی «رویای نیمه‌شب تابستان» نوشته ویلیام شکسپیر است که به صورت تک جلد از مجموعه نمایشنامه‌های کمدی این نویسنده توسط انتشارات سروش به چاپ رسیده‌است.

انتشارات سروش مجموعه نمایشنامه‌های کم حجم تراژدی و کمدی شکسپیر خود را در ۲۷ نسخه منتشر کرد. این نمایشنامه‌ها اثر ویلیام شکسپیر نمایشنامه‌نویس مطرح بریتانیایی است. این مجموعه نمایشنامه توسط علاءالدین پازارگادی به فارسی برگردانده شده است. طراحی جلد این مجموعه نمایشنامه را جعفر اسکندری برعهده داشته است.

نمایشنامه کمدی «رؤیای نیمه شب تابستان» منتشر شد

ارزیابی بازار، آسیب جدی برای ترجمهٔ مفید و پژوهش هنر است

مترجم کتاب «هنر، شناخت و ارزش» گفت: ناشران بزرگ و مطرح، مبتنی بر مخاطب خاص هستند و آن‌ها «یک کتاب چقدر بازار مخاطب دارد؟» را ارزیابی می‌کنند.‌

پوریا گل‌شناس ضمن اشاره به افزایش تعداد کتاب‌های ترجمه شده در حوزه هنر نسبت به کتاب‌های تألیفی، مطرح کرد: مشکل این است که ناشران بزرگ و مطرح، مبتنی بر مخاطب خاص هستند و آن‌ها «یک کتاب چقدر بازار مخاطب دارد؟» را ارزیابی می‌کنند؛ که این یک آسیب است و از طرف دیگر ترجمه کتاب‌های تاثیرگذار به‌عنوان پروژهٔ شخصی به‌حساب می‌آید.

ارزیابی بازار، آسیب جدی برای ترجمهٔ مفید و پژوهش هنر است

نخستین جشنواره‌ی نمایشنامه‌نویسی اثر برگزیدگان خود را شناخت

سید محمد حسین حسینی مدیرعامل موسسه فرهنگی و هنری راوی بابیان اینکه درعرصه نمایشنامه نویسی فعالیت چندانی درراستای گسترش وحمایت ازجوانان مستعد صورت نگرفته است بیان کرد: این جشنواره به همین منظور مقدمات آن از سال گذشته آغازگردید وبا همکاری چهره های صاحب نام آثار دریافتی بررسی و داوری شد.

نخستین جشنواره‌ی نمایشنامه‌نویسی اثر برگزیدگان خود را شناخت

کتابِ «خردمندی دردمندی است؛ تئاتر رکن‌الدین خسروی» به‌زودی منتشر می‌شود

کتابِ «خردمندی دردمندی است؛ تئاتر رکن‌الدین خسروی» نوشتهٔ سیمین داوودی و فریبا کامران به همت انتشارات نیماژ منتشر می‌شود.

این کتاب شرح کاملی از تئاتر رکن‌الدین خسروی است چرا که او را می‌توان به‌عنوان پدر تئاتر تجربی ایران دانست. رکن‌الدین خسروی با نگاه پیشرو و مدرن خود شیوه‌ای را در بازیگری و کارگردانی بنیان نهاده که اکنون بسیاری از کارگردانان جوان، ادامه‌دهندهٔ همان راه هستند.

کتابِ «خردمندی دردمندی است؛ تئاتر رکن‌الدین خسروی» به‌زودی منتشر می‌شود

نمایشنامه تراژدی «رومئو و ژولیت» منتشر شد

نمایشنامه تراژدی «رومئو و ژولیت» نوشته ویلیام شکسپیر توسط انتشارات سروش منتشر شد. انتشارات سروش مجموعه نمایشنامه‌های کم حجم تراژدی و کمدی شکسپیر خود را در ۲۷ نسخه منتشر کرد. این نمایشنامه‌ها اثر ویلیام شکسپیر نمایشنامه‌نویس مطرح بریتانیایی است. این مجموعه نمایشنامه توسط علاءالدین پازارگادی به فارسی برگردانده شده است. پازارگادی نمایشنامه‌های تاریخی شکسپیر را به فارسی ترجمه نکرده‌است. طراحی جلد این مجموعه نمایشنامه را جعفر اسکندری برعهده داشته است.‌

نمایشنامه تراژدی «رومئو و ژولیت» منتشر شد

دستمزد کم نویسنده‌، در ذهن برخی ته‌نشین شده / دستمزد نویسنده‌ها درحال رشد است

کارگردان و فیلمنامه‌نویس تلویزیونی گفت: در یک سال اخیر، دستمزد نویسنده‌ها درحال رشد بوده و نویسندگان خوب، گاهی حتی در حد کارگردان دستمزد گرفته‌اند. هرچند همچنان برخی تهیه‌کنندگان در ذهنشان رقم کم برای فیلمنامه‌نویس ته‌نشین شده است.‌

جواد مزدآبادی گفت: آنجایی که فیلمنامه اساس یک کار نمایشی را می‌سازد، پس هرچه فیلمنامه قوی باشد، خروجی مطمئن‌تر و بهتری خواهد داشت.

همچنین وی با انتقاد از اینکه در عرصه هنر، در پرورش استعدادهای جوان فیلمنامه‌نویسی درست عمل نکردیم، افزود: به دلیل کوتاهی در کشف و رشد استعدادهای جوان، در بخش‌های مختلف ژانرهای نمایشی دچار خلا هستیم. به عنوان مثال در ژانر کمدی، جز تعداد محدودی که قلم خوبی دارند، هنوز کسی که دست به قلم باشد و بتواند خلق موقعیت کمدی و خنده دار کند نداریم. البته در سایر ژانرها هم اوضاع بهتر از این نیست.

دستمزد کم نویسنده‌، در ذهن برخی ته‌نشین شده/ دستمزد نویسنده‌ها درحال رشد است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها