شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۲
اولین آگاه‌سازی در زمینه فلسطین در دهه ۲۰ شمسی صورت گرفت/ انتشار آثاری ارزشمند پس از انقلاب

محمدحسن رجبی‌دوانی، پژوهشگر تاریخ گفت: پس از جنگ جهانی دوم و مهاجرت صهیونیست‌ها به فلسطین و تشکیل دولت اسرائیل ما شاهد چاپ سلسله کتاب‌هایی چه به صورت ترجمه و چه به صورت تالیف هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا محمدحسن رجبی‌دوانی، پژوهشگر تاریخ گفت: پرداختن به موضوع فلسطین تاریخچه شصت ساله در کشور دارد. یعنی بعد از جنگ جهانی دوم و مهاجرت صهیونیست‌ها به فلسطین و تشکیل دولت اسرائیل ما شاهد چاپ سلسله کتاب‌هایی چه به صورت ترجمه و چه به صورت تالیف در این زمینه هستیم. اولین آگاه‌سازی‌ها در زمینه فلسطین در دهه ۲۰ شمسی صورت گرفت و باید از کسانی مانند سید غلامرضا سعیدی نام ببریم که در این زمینه بسیار فعال بودند. کتاب‌هایی مانند «پروتکل یهودیان» در آن سال‌ها ترجمه شد.

وی افزود: در ادامه کتاب‌هایی درباره یهودیان به نام‌های دیگری در دهه بیست منتشر شد. در دهه سی هم باز شاهد انتشار آثاری از اشخاص دیگر اعم از روحانی و غیرروحانی هستیم اما در دهه چهل به چند دلیل شاهد جهش در انتشار آثار در این زمینه هستیم. در این دهه مبارزات مسلحانه در ایران شروع شد، هم گروه‌های چپ و هم گروه‌های مذهبی آن زمان همکاری تنگاتنگی با سازمان آزادی بخش فلسطین داشتند و یا به تعبیر دیگر سازمان آزادی بخش فلسطین متولی آموزش نظامی انقلابیون سراسر جهان شد. لذا یک همدردی مشترکی پیدا شد و شاهد آثاری در زمینه سیاسی و یا ادبیات مقاومت هستیم.

این پژوهشگر حوزه تاریخ بیان کرد: در دهه پنجاه به بعد این کار ادامه پیدا کرد و اشخاصی مانند دکتر حبیبی این کار را دنبال کردند. یا گروه‌های دیگری به صورت فردی یا جمعی دست به تالیف کتاب‌هایی زدند. اما اینها کتاب‌های جدی نبودند. چه در حوزه ترجمه و چه در حوزه تالیف کار جدی بعد از انقلاب شروع شد. کتاب دیگر در مورد رژیم صهیونیستی از سوی ایوانف تالیف شد که بعدها در سال‌های قبل از انقلاب ترجمه شد.

رجبی دوانی در ادامه گفت: در سال‌های پس از انقلاب چه به صورت انفرادی و چه به صورت جمعی کار شروع شد و حتی کتاب‌هایی به صورت دانشنامه منتشر شد که از این کتاب‌ها می‌توانیم دوره هشت جلدی «دانشنامه فلسطین» اثر مجید صفاتاج را نام ببریم.

وی افزود: همچنین محمدتقی تقی‌پور نیز در این زمینه کارهای شاخصی را به انجام رسانیده است. علیرضا سلطان‌شاهی نیز از مولفان بسیار خوب در این زمینه است. اشخاص دیگری نیز در این زمینه مقالات یا در کنفرانس‌های انتفاضه که شرکت کردند، آثار خوب و قابل توجه‌ای را ارائه کرده‌اند. اما یکی از کارهای شاخصی که در این زمینه انجام گرفته «دانشنامه صهیونیسم» است. «فراموش نکنیم» اثر محمدتقی تقی‌پور نیز دانشنامه اماکنی است که در طی مهاجرت یهودیان و صهیونیست‌ها به فلسطین تا امروز را در بردارد و قلب جغرافیایی، تاریخی و فرهنگی است.

رجبی دوانی با اشاره به کتاب جدیدی که در زمینه فلسطین در دست تالیف دارد، بیان کرد: کتابی با عنوان «علمای شیعه، فلسطین و صهیونیسم» را در دست تالیف دارم. در این کتاب مواضع تاریخی علمای شیعه را از ۱۰۱ سال پیش تاکنون را با یک مقدمه مبسوط جمع‌آوری کردم که امیدوارم در ماه‌های آتی به بازار چاپ و نشر برسانم. این کتاب در دو جلد از اولین موضع علمای تهران در مقابل فکر یهودی‌سازی بیت‌المقدس تا امروز را دربرمی‌گیرد. البته این کتاب علمای سراسر جهان تشیع را در برمی‌گیرد. شرحی از علمای کشورهای ایران، عراق، پاکستان، هندوستان، افغانستان عربستان لبنان به ویژه شمال آفریقا به خصوص اشخاصی که به صورت انفرادی و جمعی در قضیه فلسطین نقش داشته‌اند، در این کتاب آورده شده است.

وی در ادامه گفت: این کتاب به صورت ویژه امام خمینی (ره)، رهبری انقلاب اسلامی ایران و مقام معظم رهبری و تشکل‌های روحانی را که بعد از انقلاب در جامعه مدرسین به طور جمعی موضع گرفتند، دربرمی‌گیرد. تدوین این کتاب تا یک ماه آینده به پایان می‌رسد و انتشار کتاب شاید در نیمه دوم سال تحقق پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط